تاریخ: 11:18 :: 2019/06/01
حذف هند از فهرست کشورهای دریافت کننده تسهیلات تجاری از امریکا

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا دستور داد هند را از روز 5 ژوئن از فهرست کشورهای دریافت کننده تسهیلات تجاری در چارچوب سیستم عمومی ترجیحات Generalized System of Preferences (GSP) که برای کشورهای درحال توسعه در نظر گرفته شده، خارج شود.

در بیانیه کاخ سفید سخنان ترامپ نقل می شود که گفت:” من در فرمانم نوشتم هند به امریکا اطمینان نداده که دسترسی عادلانه و قابل قبول به بازار خود را تامین می کند و در این رابطه بجاست از روز ۵ ژوئن ۲۰۱۹ از فهرست کشورهای در حال توسعه دریافت کننده تسهیلات حذف شود”.
پیشتر در کاخ سفید اعلام کرده بودند که ترامپ قصد دارد ترکیه و هند را از دریافت تسهیلات تجاری در چارچوب سیستم عمومی ترجیحات محروم سازد چون این کشورها دیگر واجد شرایط لازم برای استفاده از این برنامه نیستند.
براساس این نظام تعرفه‌ای که به ابتکار کشورهای پیشرفته ایجاد شده، بسیاری از کشورهای در حال توسعه فرصت می‌یابند تا با استفاده از مزیت تعرفه گمرکی صفر و یا ناچیز برای برخی از اقلام صادراتی خود، اقتصادشان را بهبود بدهند
آمریکا، بریتانیا و اتحادیه اروپا از مجریان اصلی این نظام ترجیحی هستند و کالاهای کشاورزی، دامی، آبزیان و صنایع دستی عمده کالاهای تحت پوشش نظام عمومی ترجیحات را تشکیل می‌دهند.
هم اکنون ۱۲۰ کشور از مزایای این نظام در صادرات خود به آمریکا استفاده می کنند.