تاریخ: 9:28 :: 2019/05/25
عارف تصمیم نهایی را اعلام کرد : مستقل می آییم

محمدرضا عارف در نشست سالانه با خبرنگاران حوزه مجلس در پاسخ به «ابتکار» از برنامه فراکسیون امید در انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس می‌گوید.

در آستانه انتخابات سال چهارم هیئت رئیسه مجلس دهم، محمد رضا عارف، رئیس فراکسیون امید در نشست خبری خود با خبرنگاران پارلمان اعلام کرد که هنوز برای هیچ پست هیئت رئیسه تصمیم‌گیری نشده است و همواره در فراکسیون امید تلاش کرده است که با روش‌های دموکراتیک برخورد کند. این نماینده مردم تهران در مجلس ادعای ائتلاف برخی اعضای فراکسیون امید با فراکسیون‌های دیگر را که از طرف برخی اعضای فراکسیون مستقلین مطرح شده بود را رد کرد و گفت که فراکسیون هم هنوز با کسی ائتلاف نکرده‌ است.

محمدرضا عارف در نشست صمیمانه با خبرنگاران حوزه مجلس که یکم خرداد و در آستانه سالروز دوم خرداد و انتخابات سال چهارم مجلس برگزار شد به سوال خبرنگاران پاسخ داد. به گزارش «ابتکار»، رئیس فراکسیون امید و کمیسیون آموزش مجلس خرداد ماه را از اهمیت زیادی برخوردار دانست و گفت: «خرداد ماه حماسه‌های بزرگ است. ما حماسه دوم و سوم و پانزده خرداد و سالروز رحلت امام در چهارده خرداد را داشتیم که وجه مشترک این حماسه‌ها حضور موثر و پیروزی اراده مردم بود که این ویژگی نهضت و انقلاب اسلامی و رمز ماندگاری انقلاب در چهار دهه گذشته بوده که مردم به عنوان پشتوانه اصلی انقلاب حضور داشتند.»

رئیس فراکسیون امید در تحلیلی از شرایط فعلی کشور تصریح کرد: «با شرایط خاصی روبه‌رو هستیم. تحریم‌های ظالمانه یکسویه و هوشمندانه آمریکا که نسبت به تحریم‌های گذشته متفاوت است عملاً کارزار تمام عیاری را به راه انداخته که در این بین جنگ تمام عیار و روانی‌ای را شاهدیم. مطمئن هستیم با توکل بر خدا و تجربه چهار دهه گذشته از این دو جبهه سخت‌تر و پیچیده‌تر از جنگ رودرروی نظامی پیروز بیرون می‌آییم البته شرط پیروزی ایجاد فضای سوم خرداد ۱۳۶۱ یعنی وحدت و انسجام و شنیدن یک صدا از مردم است.»

تعامل با مردم امری ضروری است

عارف تعامل بسیار نزدیک با مردم را امری ضروری دانست و گفت: «دولتمردان باید با مردم حرف بزنند. اگر مردم در جریان مسائل و مشکلات باشند و واقعیات را بدانند طبیعتاً همراهی می‌کنند.» رئیس فراکسیون امید توضیح داد: «دشمن از یک طرف جنگ روانی شروع کرده و شماره تلفن می‌دهد و از طرف دیگر پیام می‌فرستد و حرکت‌های شیطنت‌آمیز را در منطقه دنبال می‌کند. در چنین شرایطی سوال این است که رسانه‌ها باید برای مقابله چه اقدامی انجام بدهند؟ پاسخ در فعال‌تر شدن رسانه‌ها و اطلاع‌رسانی از وضعیت کشور است. اینکه با امیدبخشی آرامش را در جامعه تقویت کند. ما به دادن امید در جامعه نیازمندیم چون یک ضرورت است اما باید به دنبال حل مشکلات کشور هم باشیم. در چنین شرایطی نباید رسانه‌ها و خبرنگاران دستشان بلرزد و خبری را منتشر نکنند بلکه باید با حفظ اخلاق حرفه‌ای و صداقت در خبر بدون سوگیری جناحی آن را منتشر کنند.»

فضای ائتلاف مهیا نیست، باید مستقل به میدان آمد

در ادامه عارف به سوال خبرنگاران پاسخ داد و در جواب سوال «ابتکار» که مطرح کرد «برخی اعضای فراکسیون مستقلین مدعی شده‌اند که تعدادی از اعضای فراکسیون امید برای حفظ ریاست لاریجانی در هیئت رئیسه با آنها وارد ائتلاف شده‌اند»، این ادعا را رد کرد و گفت: «هنوز برای هیچ پست انتخابات هیئت رئیسه تصمیم‌گیری نشده است. ما همواره در فراکسیون امید تلاش کردیم که با روش‌های دموکراتیک برخورد کنیم و به کسانی که با لیست امید به مجلس آمدند، کوچک‌ترین کم‌توجهی نداشته‌ایم. پس اینکه می‌گویند برخی اعضای فراکسیون امید ائتلاف کردند را رد می‌کنیم و تاکید داریم که هنوز با کسی ائتلاف نکرده‌ایم.» او تاکید کرد: «اگر برای همه ۱۲ کرسی وارد بحث شویم و ائتلاف کنیم درست است ولی وقتی یک یا سه کرسی را کنار می‌گذاریم بعد خواستار ائتلاف برای سایر کرسی‌ها می‌شویم این ائتلاف معنی ندارد. پس چون فضای ائتلاف مهیا نیست، باید مستقل به میدان آمد. ما راهی جز رفتار اجماعی نداریم چون در این دوره مجلس فراکسیونی اکثریت نیست که بخواهد مجلس را اداره کند. پس باید رفتارها جمعی باشد و براساس انسجام کارها را پیش برد. ما همواره در راهبردهای‌مان بر روی انسجام ملی تاکید داشتیم، ولی مجدداً تاکید می‌کنم که باب ائتلاف را نبسته‌ایم.»

برخی رسانه‌ها برای آقای مطهری دایه دلسوزتر از مادر شده‌اند!

رئیس فراکسیون امید در ادامه توضیحش به «ابتکار» گفت: «گاهی اسم برخی دوستان را برخی رسانه‌ها مطرح می‌کنند و دایه دلسوزتر از مادر می‌شوند. کسانی که تا دیروز علیه آقای مطهری مطلب می‌نوشتند امروز می‌گویند که عارف باعث شده وضعیت آقای مطهری در هیئت رئیسه خوب نباشد. ما گلایه‌ای نداریم از اینکه رسانه‌ای طرفدار حزب و گروهی باشد، ولی تاکیدمان بر رعایت اخلاق و حفظ صداقت در انتشار اخبار است.»

رئیس فراکسیون امید همچنین در پاسخ به سوالی درباره «عملکرد فراکسیون امید و رقابت او با لاریجانی برای کرسی ریاست در انتخابات هیئت رئیسه»، گفت: «مجلس دهم ویژگی‌های خاص خود را دارد و روند شکل‌گیری آن به سمت سه فراکسیون حرکت کرد پس نمی‌توان روی خروجی فراکسیون‌ها حساب کرد به‌خصوص اینکه فراکسیون میانی عملاً تصمیم‌گیرنده است. گاهی از لیست امید گلایه می‌کنند، لیستی بود که برای آن هزینه دادیم ولی همه آن لیست عضو فراکسیون امید نشدند ولی به هر حال ما در فراکسیون امید انسجام قابل قبولی را داریم و همواره دغدغه‌مان پیگیری مشکلات مردم بود. در این راستا تلاش کردیم طرح‌های فراکسیونی را با رویکرد اجماعی به نتیجه برسانیم. نمونه آن طرح صداوسیما است که قرار شده در کمیسیون فرهنگی دنبال شود. ما فراکسیون اکثریت نیستیم که بگوییم جمع‌بندی فراکسیون می‌تواند در صحن رای آورد به همین دلیل سعی می‌کنیم طرح‌ها را با تفاهم پیش ببریم.»

رقابت امری بدیهی است و یک جریان سیاسی باید از هویت خود پاسداری کند

عارف در مورد موضوع رقابت هم گفت: «یک جریان سیاسی باید از هویت خود پاسداری کند. رقابت امری بدیهی در پارلمان است و در رقابت همیشه برای پیروزی شرکت نمی‌کنند. ما به حضور جدی و معنادار در رقابت معتقدیم. در سال دوم انتخابات هیئت رئیسه ائتلاف کرده و کاندیدای ریاست نداشتیم. راهبرد فراکسیون آن است که در رویدادهای مهم مجلس حضور جدی داشته باشد. البته که رقابت در مجلس بلافاصله به رفاقت تبدیل می‌شود. در عین حال برای ائتلاف اعلام آمادگی کردیم. ما به آنهایی که با لگوی لیست امید وارد مجلس شدند کاری نداریم که در بزنگاه‌ها خود را تحت عنوان لیست امید می‌نامند ولی به طور کلی راهبردمان آن است که اهل رقابت و ائتلاف هستیم و اصل رفاقت بعد از رقابت را می‌پذیریم و به آن معتقدیم.»

در ادامه خبرنگاری از رئیس فراکسیون امید این سوال را پرسید که «اخیراً رئیس دولت اصلاحات تردیدهای جدی درباره میزان مشارکت مردم در انتخابات مطرح کرده است، برآورد شما از انتخابات آینده چیست»، پاسخ داد: «ایشان جملاتی را می‌گویند. ایشان چهره فرهنگی هستند که سعی می‌کنند خودشان را بالا نبرده و پایین بیاورند. الان شرایط کشور به‌گونه‌ای است که سرمایه اجتماعی جریانات سیاسی در کشور افت کرده است. مردم مطالباتی داشته و احساس می‌کنند که به مطالبات‌شان دست پیدا نکرده‌اند. این شامل مسائل مختلف اقتصادی، سیاسی، حقوق مردم و فصل سوم قانون اساسی و وعده‌های داده شده، می‌شود که عملیاتی نشده است.»

عارف خاطرنشان کرد: «در مقطع فعلی تبلیغات یک جریان سیاسی برای انتخابات زود است. مردم در زمان انتخابات حضور پیدا می‌کنند. راهبرد جریانات اصیل باید مشارکت باشد. مهم‌ترین راهبرد ما اصلاح‌طلبان نیز در انتخابات حضور جدی مردم است. در زمان خود برنامه‌های‌مان را درباره چگونگی مشارکت اعلام می‌کنیم.» رئیس فراکسیون امید در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این فراکسیون پیگیر مطالبات مردم از رئیس‌جمهوری است، گفت‌: «وظیفه ما پیگیری است. معتقدیم که باید ضمن انجام وظایف نظارتی‌مان، عملکرد به‌گونه‌ای باشد که باعث تضعیف دولت نشویم. رفتارها باید پرسشگرانه باشد و وظیفه نظارتی را انجام دهیم اما نباید در نهایت منجر به تضعیف دولتی شود که با جنگ تمام عیار اقتصادی روبه‌رو است. البته که ما در جلسات خصوصی‌تر تذکرات جدی‌ای را به دولت مطرح می‌کنیم. انتظار داریم دولت آقای روحانی منسجم‌تر و جدی‌تر به وعده‌های خود و مطالبات مردم پاسخ دهند.»

همراه دولتیم ولی انتقاد هم داریم

عارف همچنین گفت: «درباره همراهی با دولت هم معتقد نیستیم که نباید انتقاد شود. ما انتقادات جدی و سازنده‌ای را مطرح کرده و آن را وظیفه نمایندگان و اصلاح‌طلبان می‌دانیم، منتهی معتقدیم که باید انتقادات سازنده باشد.»

عارف در پاسخ به پرسش دیگری درباره روند پیگیری وضعیت خبرنگاران و بازداشت اخیر «مسعود کاظمی»، یکی از خبرنگاران گفت: «خبرنگاران باید امنیت شغلی داشته باشند. انتظار ما رعایت اخلاق حرفه‌ای از طرف آنها است اما وظیفه خودمان و گفتمان اصلاحات را پیگیری مطالبات آنها از طریق کانال‌های رسمی می‌دانیم که این کار را بدون رسانه‌ای کردن کارهای‌مان انجام می‌دهیم چون می‌خواهیم به نتیجه برسد. معتقدم نظامات صنفی خبرنگاران باید تشکیل شود که مسائل مربوط به خبرنگاران در نظام صنفی مربوط به خود بررسی شود. البته فضای کشور ما فضای خاص سیاسی است که اگر پیگیری‌ها بوی منافع جریانی داشته باشد به بن‌بست می‌رسد. در فراکسیون امید با هماهنگی که با آقای رئیسی انجام داده‌ام یکی از قضات قدیمی که اکنون عضو فراکسیون امید است رابط ما با قوه‌قضائیه برای پیگیری موضوعات اینچنینی است».

رئیس فراکسیون امید همچنین در پاسخ به سوالی دیگر درباره مخالفتش با نام‌گذاری برخی از خیابان‌ها گفت: «در جلسات تصمیم‌گیری شورای شهر نیستیم اما آیا من به عنوان شهروند می‌توانم به تصمیمات دولت و شورای شهر نقد داشته باشم یا خیر؟ گفته می‌شود عارف درباره شجریان و سیمین دانشور موضع‌گیری کرده است؛ «یادشان رفته سال ۹۲ درباره شجریان چه مواضعی گرفتم. نظراتی درباره فروغ فرخزاد و سیمین بهبهانی داشتم اما گفتند درباره سیمین دانشور حرف زده است.»