تاریخ: 12:59 :: 2019/04/27
ایران می تواند تنگه هرمز را ببندد؟

بستن تنگه هرمز یی از اهرم های فشار ایران در مقابل زورگویی های آمریکا است، این تحلیل را خود آمریکایی ها و رسانه های مشهور آن مطرح کرده اند تا جایی که ظریف وزیر امور خارجه در نشست انجمن جامعه آسیا در نیویورک و در پاسخ به سوالی درباره احتمال بسته شدن تنگه هرمز از سوی ایران تاکید کرد: خلیج فارس رگ حیاتی و جریان زندگی ما است.

بستن تنگه هرمز یکی از اهرم های فشار ایران در مقابل زورگویی های آمریکا است، این تحلیل را خود آمریکایی ها و رسانه های مشهور آن مطرح کرده اند تا جایی که ظریف وزیر امور خارجه در نشست انجمن جامعه آسیا در نیویورک و در پاسخ به سوالی درباره احتمال بسته شدن تنگه هرمز از سوی ایران تاکید کرد: خلیج فارس رگ حیاتی و جریان زندگی ما است. همچنین رگ حیاتی همه جهان است. بنابراین ما تاکید می‌کنیم که خلیج فارس همیشه خلیج فارس است و خلیج مکزیک نیست.  او باید بین خلیج فارس و خلیج مکزیک فرق قائل شود چرا این کلمه را به کار می‌برم زیرا پادشاه سعودی در ریاض هم آن را خلیج فارس گفته، کویت هم به خلیج فارس اشاره دارد، پس چرا باید بچگانه رفتار کنیم. اسم آن خلیج فارس است و اسناد و نشانه‌هایی که وجود دارد نشان می‌دهد که خلیج فارس بوده و همه می‌دانند که در مرز کشور ما قرار دارد در واقع رگ حیاتی کشور ما و جهان است. باید آزادی رفت و آمد کشتی‌ها در اینجا برقرار باشد. تا جایی که به نفع منافع ملی ما باشد در خلیج فارس آزادی رفت و آمد برقرار است تا بتوانند آزادانه رفت و آمد کنند.

ظریف به آمریکا این هشدار را داد که در منافع امنیت ملی ماست که خلیج فارس و تنگه هرمز را باز نگه داریم. در گذشته این کار را کرده‌ایم و قرار است به این کار ادامه دهیم اما آمریکا باید بداند که برای ورود به تنگه هرمز باید با محافظ آن – که سپاه پاسداراناست – صحبت کند. اگر آنها درست رفتار کنند درگیری رخ نمی‌دهد.

اینکه موضوع باز نگه داشتن و یا بستن تنگه هرمز توسط ایران آنچنان مهم است که اروپایی ها و آمریکا مطمئنا از بسته شدن آن ترس و واهمه دارند زیرا رگ حیاتی جهان و کانال عبور نفتکش ها از این تنگه می باشد اما اینکه ایران تصمیم به بستن آن بگیرد تصمیمی استراتژیک است که مربوط به امنیت ملی کشور می شود.

نوبندگانی از نمایندگان مجلس در این خصوص می گوید:   برخی از تصمیم‌گیری‌ها استراتژیک و مهم است؛ تصمیماتی که به امنیت ملی کشور و امنیت منطقه مرتبط است و به وسیله یک نفر یا یک گروه خاص یا با یک مصاحبه انجام شدنی نیست، تنگه استراتژیک هرمز هم موضوع فوق تخصصی و فوق العاده مهم است که به سادگی نمی‌توان آن را تجزیه و تحلیل کرد.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: ایران در زمان جنگ تحمیلی که صدام بسیاری از روزها پایانه نفتی در جزیره خارک را بمب باران می‌کرد هم تنگه هرمز را نبست، هرچند این شرایط طی هشت سال ادامه داشت.

وی افزود: در مسائل منطقه و بین المللی معمولا سیاست‌های ابتکاری و دارای خلاقیت و نه سیاست‌های انفعالی موفق هستند، سیاست‌های انفعالی، کشور را در دام دشمن می‌اندازد، به همین جهت هم مقامات جمهوری اسلامی اعم از رهبری و مسئولان اجرایی و سیاسی بعد از خروج آمریکا از برجام، منفعلانه اعلام نکردند که ما هم از برجام خارج می‌شویم هرچند آمریکایی‌ها خواهان خروج ما از برجام بودند.

جمالی نوبندگانی ادامه داد: عدم خروج ایران از برجام شاید سود زیادی برای ما نداشته است اما مانع برخی ضررها و همکاری‌های سیاسی و بین المللی در شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی شده است، بنابراین در مورد مسائل مهم مانند تنگه هرمز و برجام باید تصمصم گیری عاقلانه گرفت، علاوه بر این تهدیدات نظامی ترامپ را نباید جدی گرفت.

خجسته از دیگر نمایندگان مجلس نیز در خصوص ضرورت مذاکره با دبیر سازمان ملل یا اتحادیه اروپا در مورد تنگه هرمز، گفت: آمریکا به هیچ عنوان نمی‌تواند مانع فروش نفت ایران شود، دولت و مجلس باید با قوت در برابر آمریکا بایستند و از مردم بخواهند که وحدت داخلی را حفظ کنند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: با توجه به حضور سران قوا در شورای عالی امنیت ملی، این شورا باید تصمیم‌گیری کند و پاسخ قاطعی به آمریکا بدهد، شورای عالی امنیت ملی همچنین در مورد تنگه هرمز باید تصمیم بگیرد.

وی افزود: شورای عالی امنیت ملی باید تصمیم به موقع و کوبنده در دفاع مردم ایران بگیرد زیرا تنگه هرمز حق قانونی جمهوری اسلامی است، عربستان و سایر کشورها پیش از این هم می‌خواستند بر سر راه صادرات و فروش نفت ما مانع ایجاد کنند اما باید بدانند که جمهوری اسلامی ایران با تسلط بر تنگه هرمز می‌تواند بر سر راه آنها مانع ایجاد کند.

خجسته معتقد است: مجلس و دولت تصمیم شورای عالی امنیت ملی را سریعا اجرا خواهند کرد، آمریکا حق ندارد که نفت جمهوری اسلامی ایران را تحریم کند زیرا ما کشور قدرتمند منطقه هستیم و می‌توانیم تمام پایگاهایشان را در خاورمیانه نابود کنیم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، افزود: در صورتی که جمهوری اسلامی ایران اراده کند، هسته‌های مقاومت اسرائیل را نابود می‌کنند، لذا حال که کاخ سفید تصمیم به چنین اقدامی گرفته است ما هم باید تصمیم جدی و قاطعانه‌ای بگیریم.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، گفت: تنگه هرمز موضوعی حیاتی برای جمهوری اسلامی و تمامی کشورهای صادرکننده نفت در منطقه است، بنابراین همه کشورها که به دنبال تامین منافع آمریکا هستند باید به چنین موضوعاتی هم توجه داشته باشند.