تاریخ: 13:34 :: 2019/04/15
اگر در هنگام سیل در ماشین گیر افتادیم چه کنیم؟!

قطعا جدی گرفتن هشدارهای سازمان‌های مسئول، رعایت اصول ایمنی و عمل کردن به توصیه های نیروهای امدادی نقش موثری در کنترل بحران و کاهش صدمات ایفا خواهند کرد.


از ابتدای سال جدید، وقوع بارندگی های شدید در جای جای ایران عزیز، بسیاری از مردم و مسافرین نوروزی را غرق در غم و اندوه کرده است و در تازه ترین اتفاق، روز گذشته وقوع سیل در شهر شیراز، باعث آسیب به بیش از ۲۰۰ خودرو، و مرگ و مصدومیت دهها نفر از هموطنانمان شد، اما به نظر می‌رسد این هم پایان ماجرا نبوده و همچنان شاهد صدور هشدارهای بی‌شمار مسئولین سازمان هواشناسی، هلال احمر، سازمان مدیریت بحران و… هستیم که مرتبا از ساکنین و مسافرین اکثر استان های غرب، جنوب غرب و مرکز کشور درخواست می‌کنند از جابجایی های غیر ضروری خودداری کرده و در مناطق امن پناه بگیرند.

3081011.jpg

در این شرایط بدیهیست که به هیچ عنوان نباید در جاده‌ها و مسیرهای سیلابی رانندگی کنید، کما اینکه رئیس پلیس راهور کشور روز گذشته به کرات از هموطنان درخواست کرد طی ۷۲ ساعت آینده از سفر کردن در تمام جاده های کشور بپرهیزند، اما سیل می‌تواند کاملا ناگهانی و حتی در مواقعی بدون هشدار قبلی واقع شود. با این وجود چندین راه وجود دارد که استفاده از آنها می‌تواند در مواقعی که خدای نکرده داخل خودرو خود درست در میان سیل گیر افتاده‌اید و آب در حال بالا آمدن است به شما کمک کند تا شانس خود را برای حفظ سلامتی و خروج از وضعیت بحرانی افزایش دهید.

88CFC2F4-4DB1-4A8E-8277-491D144D2C3B_w1200_r1_s.jpg

کارهایی که باید انجام بدهید…

دوباره تاکید میکنیم بهترین و امن ترین راه، دور ماندن از خطر و انتخاب زمانی مناسب برای حرکت در جاده ها و خیابان هاست! اما اگر دچار اشتباه شده و خودرا در خطر سیلاب دیدید:
۱- آرامش خود را حفظ کنید؛ شما باید عاقلانه و در عین حال سریع تصمیم بگیرید.
۲-چراغ‌های جلوی اتومبیل، فلاشر و چراغ های داخلی خودرو را روشن کنید؛ در اینصورت نیروهای امدادی خیلی راحت‌تر متوجه شما می‌شوند و به کمکتان می‌آیند.
۳- کمربند ایمنی را باز کنید: هنگام وقوع سیل بستن کمربند ایمنی نتنها به حفظ جان شما کمکی نمیکند، بلکه باعث گیر افتادن شما و کندتر شدن واکنشهایتان خواهد شد.
۴-قفل درها را باز کنید: بلافاصله پس از احساس نزدیکی خطر، قفل دربها را باز کنید تا بتوانید در صورت لزوم، فورا خودرو را ترک کنید، ممکن است در صورت ضربه خوردن بدنه خودرو، یا نفوذ آب به خودرو، مکانیزم قفل مرکزی آسیب دیده و دیگر برای باز کردن قفل ها دیر شده باشد.
۵-لباس های اضافی خود را در بیاورید: کاپشن، ژاکت، پالتو و به طور کلی لباس‌های رویی را در بیاورید. لباس های اضافی باعث سنگینی بیشتر و کاهش شانس شما برای رسیدن به مکانی امن میشوند(طبعا در مواقع اظطراری، شنا کردن و خروج از مسیر سیلاب تنها راه نجات خواهد بود.)
۶-پنجره‌های خودرو را به آرامی پایین بدهید:
اگر موفق شدید پنجره‌های خودرو را باز کنید به بالاترین ارتفاع ممکن بروید و با شماره‌های امدادی ۱۱۲ و یا ۱۲۵ تماس بگیرید و درخواست کمک کنید.
۶-اگر جریان آب اطراف خودرو شدید، اما عمق آب آنقدری کم بود که در صورت ماندن در خودرو خطر خفگی تهدیدتان نمیکرد، داخل کابین خودرو یکی از نقاط امن اطراف شماست، اما در صورتی که خودرو به طور کامل به زیر آب میرفت، سراغ درهای اتومبیل بروید اما فقط از یک در اتومبیل برای خارج شدن استفاده کنید. (این کار سرعت نفوذ آب و فشار و جریان آن داخل خودرو را میکاهد) در عین حال ممکن است تا زمانی که فشار از بیرون و داخل خودرو به دلیل آب گرفتگی برابر نشده باشد نتوانید در اتومبیل را باز کنید. پس کمی صبر کنید تا آب وارد خودرو شده و تا جایی بالا بیاید که فشار از بیرون و داخل برابر شود تا بتوانید در را باز کنید. گاهی آب باید تا نزدیکی گردن بالا بیاید تا این فشار برابر شود. پس دستپاچه نشوید!

۷-به محض اینکه موفق شدید در را باز کنید خودتان را به امن ترین نقطه قابل دسترس برسانید: سعی کنید در این مورد توانایی خود را زیاد دست بالا نگیرید، بسیاری افراد با تخمین اشتباه عمق و شدت جریان آب، اشتباها به آب زده و خود را در خطر جدی تری قرار میدهند، در این مواقع نقطه امن حتی می‌تواند سقف اتومبیل شما باشد؛ البته اگر اتومبیل در حال زیر آب رفتن باشد هرگز نباید روی سقف آن بایستید.

photo_2015-10-18_15-05-51.jpg
کارهایی که نباید انجام بدهید…
۱-لطفا عصبی نشوید، تصمیمات عجولانه همواره جانتان را تهدید می‌کنند.
۲-انرژی خود را صرف باز کردن در اتومبیل نکنید چون تا زمانی که فشار از بیرون و درون برابر نشده باشد در خودرو باز نمی‌شود. پس بدون اینکه دستپاچه شوید صبر کنید تا این فشار به سطح برابری برسد.
۳-تلاش نکنید دارایی‌های خود را هم نجات بدهید! فقط به خودتان و همراهانتان فکر کنید…!
۴-حتی الامکان برای خارج شدن از خودرو شیشه‌ها را نشکنید. اگر فشار از بیرون و درون به سطح برابری نرسد شیشه ترکیده و قطعات آن به داخل ماشین روی شما و دیگر سرنشینان پاشیده می‌شود.
۵-بعد از خروج، اگر خودرو شما در حال غرق شدن است روی سقف آن نایستید چون امکان دارد همراه خودرو زیر آب بروید یا در صورت چپ شدن ناگهانی‌اش سقوط کنید و صدمه ببنید.
۶- اگر احساس کردید سطح آب رو به پایین می‌رود باز هم به داخل خودرو برنگردید؛ سطح آب ممکن است بدون هیچ هشداری دوباره بالا بیاید. اجازه بدهید نیروهای امدادی خودرو شما را به محل امنی منتقل کنند.

قطعا جدی گرفتن هشدارهای سازمان‌های مسئول، رعایت اصول ایمنی و عمل کردن به توصیه های نیروهای امدادی نقش موثری در کنترل بحران و کاهش صدمات ایفا خواهند کرد.

برچسب ها: ,