تاریخ: 11:41 :: 2019/03/23
گلستان همچنان درگیر سیل و استاندار همچنان در سفر خارجی

در روزهایی که استان گلستان و روستاهای آن درگیر سیل بی‌سابقه شده استاندار این استان در سفر خارج از کشور به سر می‌برد و وزیر کشور این سفر را ضروری خوانده است.

این روزها گلستان و روستاهای اطراف گلستان درگیر سیل بی‌سابقه‌ای شده است. مردم این استان با مشکلات فراوانی ناشی از سیل روبرو شده‌اند و مردم در حالی با این بلایای طبیعی دست و پنجه نرم می کنند که استاندارشان در استان حضور نداشته و در سفر خارج از کشور به سر می‌برد.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در گفت‌و‌گوی تلویزیونی صبح امروز گفته است:‌ استاندار گلستان بیش از یک ماه است در خارج از کشور است.

وی افزود:‌ ایشان قبل از نوروز تقاضای مرخصی داشتند، مشکل خانوادگی برای ایشان پیش آمده و ضرورت داشت که بروند. بنده هم به ایشان گفتم اگر احساس می‌کنید که مشکلی پیش نمی‌آید بروید و با مرخصی ایشان موافقت کردم. ایشان هم گفتند که همه تمهیدات اندیشیده شده و مسئولان هستند و مشکلی پیش نخواهد آمد.

 سامانه بارشی از یکشنبه هفته گذشته وارد گلستان شده باعث بالا آمدن آب رودخانه و پر و سرریز شدن سدهای استان مانند بوستان و گلستان و نرماب شده است.

به گفته علی نظری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان میزان بارش در برخی از ایستگاه‌ها به ۳۱۵ میلی متر هم رسید و این در حالی است که کل بارندگی متوسط استان در شرایط نرمال ۴۵۰ میلی متر است یعنی بالغ بر ۶۰ درصد بارندگی سالیانه در ۲۴ ساعت اتفاق افتاده است.

با این بارش‌ها ۱۴ رودخانه اصلی در بالا دست گنبد و در بین راه هم رودخانه‌های تا حدفاصل گمیشان طغیان کردند.

به گفته نظری اگر سدهای بوستان و گلستان و نرماب تأخیری عمل نمی‌کرد به جرأت می‌توان گفت که شهر گنبدی دیگر وجود نداشت.

این بارش‌ها سبب شد که سرریز سد بوستان تا ۱۰۷ مترمکعب در ثانیه برسد و سرریز گلستان هم ۵۵۰ مترمکعب در ثانیه بود و سد نرماب هم ۲۳۰ مترمکعب در ثانیه ورودی داشت.

سرریز این سدها باعث شد که شهر گنبدکاووس و روستاهای اطراف زیر آب رود و وضعیت بغرنج شود.