گروه: : / وبگردی
تاریخ: 12:07 :: 2019/03/12
بیشترین درخواست مردم از رئیس جدید دستگاه قضا چیست؟

همزمان با مراسم تودیع و معارفه رئیس جدید دستگاه قضایی مردم مطالباتی در سطوح مختلف بخصوص اجرای عدالت را بیش از گذشته خواستار شدند.

همزمان با مراسم تودیع و معارفه نخستین توئیت‌های حجت‌الاسلام رئیسی در مقام رئیس قوه‌قضائیه منتشر شد.

موضوعات مطرح‌شده در توئیت‌ها بر چند محور استوار است:

۱- مردم در اجرای عدالت همچنان نگرانند. خواست و مطالبه مردم آن است که در سطوح مختلف اجرای عدالت را بیش از گذشته ببینند.

۲- در ارتباط با دستگاه قضایی تلاش‌های بسیاری شده، اما امروز مسئله اطاله دادرسی و تعداد ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی زیبنده نظام قضایی و نظام اسلامی ما نیست؛ باید سرچشمه‌ها را بررسی کرد.

۳- جرم زدایی، قضازدایی و حبس‌زدایی باید پیگیری شود.

۴- در مقابل تعداد معدودی که بخواهند در دستگاه قضایی فساد ایجاد کنند، خواهیم ایستاد.

۵- جامعه نخبگانی به ما کمک کنند.

۶- در مقابل تجاوز به حقوق عامه ساکت نخواهیم نشست.

۷- ساختار‌های فسادزا اصلاح شود.

۸- در بروز فساد همیشه نباید فرد متهم را تعقیب کنیم. قصور‌ها و عدم پیش‌بینی‌های لازم نیز قابل پیگیری است.

۹- تکریم همه مراجعان به دستگاه قضایی جزو اصول باشد.

موضوعاتی که کلیت آن با شرح و بسط بیشتری در سخنان روزگذشته ریاست جدید دستگاه قضا مطرح شد

افزون بر موارد مطرح‌شده برخی معتقد هستند، از آنجایی که حجت‌الاسلام رئیسی از بدنه این قوه بوده و با مشکلات و آسیب‌های آن کاملاً آشناست، این انتخاب بهترین گزینه بوده است چراکه بزرگ‌ترین سرمایه‌ای که دستگاه قضایی می‌تواند به‌دست بیاورد، اعتماد عمومی جامعه نسبت به عملکرد آن است و این اعتماد با محور‌های بیان شده جدی‌تر خواهد شد.

برخورد با دانه‌درشت‌ها، عدالت در دستگاه قضایی، توسعه راه‌های ارتباط مردمی و شفافیت، کلیت و محور‌های مهم مطالباتی است که ذیل این توئیت‌ها در فضای مجازی دیده می‌شود. موضوعات جزیی، چون روند استخدام و گزینش قضات، محوریت سؤالات این آزمون، بیان جزئیات در برخورد درست و مناسب قضات با شاکی و متشاکی، تبیین سامانه تلفنی برای ارتباط با مردم، شفافیت آرای قضات، برخورد با سوداگران و سودجویان آشفتگی‌های اخیر اقتصادی از دیگر محور‌های مهم این مطالبات مردمی است.

مطالبه مردم در برخورد قاطع و بدون اغماض با مفسدین، صبر در برابر جاهلین، تواضع در مقابل مردم و توکل مداوم و همیشگی به خداوند مورد تأکید قرار گرفته است و بخشی از مردم این جایگاه جدید را دمیدن خون تازه در رگ دستگاه قضا به امید آینده‌ای روشن می‌بینند.