تاریخ: 11:01 :: 2023/03/11
ادعای شرکت مجری VAR: روس هستیم نه آمریکایی؛ خود تحریمی نکنید!

در حال حاضر چند شرکت تایید اجرای VAR را از سوی فیفا دارند که یکی از آن‌ها آمریکایی است و امکان همکاری با آن شرکت وجود ندارد. یکی دیگر از شرکت‌ها هم متعلق به رژیم صهیونیستی است و به همین خاطر از گزینه‌های فدراسیون فوتبال حذف شد. مقامات فدراسیون فوتبال درباره شرکت دیگر ادعا کرده‌اند که روسیه‌ای محسوب می‌شود ولی چون در آمریکا به ثبت رسیده امکان همکاری با آن وجود ندارد.

یکی از شرکت‌های مجری “کمک‌داور ویدئویی” که از سوی فدراسیون جهانی فوتبال مجوز این کار را دارد، مدعی شده که فدراسیون فوتبال ایران اطلاعات غلطی درباره‌اش داشته و این شرکت می‌تواند با دریافت هزینه کم‌تری تجهیزات VAR را به ایران بیاورد.

 چند وقت است که استفاده از کمک داور ویدئویی در فوتبال ایران به بحث اول محافل ورزشی تبدیل شده و در حالی که بسیاری از کشورهای صاحب فوتبال و حتی کشورهای حاشیه خلیج فارس، مدت‌هاست از این سیستم در مسابقات‌شان استفاده می‌کنند، در ایران فعلا بحث بر سر این است که با کدام شرکت خارجی برای برقراری VAR در ایران باید توافق شود.

فدراسیون فوتبال قبلا شرایط پنج شرکت مورد تایید فیفا برای اجرای VAR را بررسی کرد و گفته شد که با یک شرکت بلژیکی به توافق رسیده تا از طریق این شرکت سیستم کمک داور ویدئویی در ایران اجرا شود.

فیفا به چند شرکت مجوز اجرای VAR را داده است؟

در حال حاضر چند شرکت تایید اجرای VAR را از سوی فیفا دارند که یکی از آن‌ها آمریکایی است و امکان همکاری با آن شرکت وجود ندارد. یکی دیگر از شرکت‌ها هم متعلق به رژیم صهیونیستی است و به همین خاطر از گزینه‌های فدراسیون فوتبال حذف شد. مقامات فدراسیون فوتبال درباره شرکت دیگر ادعا کرده‌اند که روسیه‌ای محسوب می‌شود ولی چون در آمریکا به ثبت رسیده امکان همکاری با آن وجود ندارد. فدراسیون فوتبال گفته بین گزینه‌های باقی مانده، با EVS که یک شرکت بلژیکی است به توافق رسیده تا تفاهم‌نامه دو طرف به امضا برسد. این شرکت در زمینه تجهیزات تلویزیونی فعالیت دارد و در ایران با صداوسیما، گمرک و برخی نهادهای دیگر همکاری داشته است.

شرکت‌هایی که از سوی فیفا مجوز اجرای VAR را دارند

 

حالا یک شرکت ایرانی که مدعی است نماینده شرکت روسیه‌ای slomo.tv در ایران است،‌ مدعی شده که منظور فدراسیون فوتبال ایران از آن شرکت روس که در آمریکا ثبت شده، slomo.tv است. این شرکت ایرانی با قاطعیت این مساله را رد و عنوان کرده که ماهیت ثبتی شرکت روسیه‌ای اساسا آمریکایی نیست و شرکت مذکور در مسکو پایتخت روسیه ثبت شده است.

اطلاعات حراست وزارت ورزش غلط بوده است؟

مسئولان شرکت ایرانی بر اساس اسنادی که برای ایسنا ارسال کرده‌اند و نزد این خبرگزاری محفوظ است، عنوان کرده‌اند که «شرکت اصلی روسیه‌ای در سال ۱۹۹۴ در مسکو به ثبت رسیده و کلیه موارد مربوط به ثبت برند، پرداخت مالیات و شماره حساب‌های آن مربوط به کشور روسیه است و ۱۰۰ % سهام آن نیز متعلق به ۲ نفر از اتباع روسیه بوده و کارخانه تولید تجهیزات آن در کشور روسیه و لیتوانی قرار دارد و بر روی تجهیزات عبارت made in Russia درج شده است. هم‌چنین کلیه مراودات شامل عقد قرارداد، امور گمرکی و تراکنش‌های بانکی مربوط به این پروژه و تامین تجهیزات مربوطه با کشور روسیه انجام خواهد شد. ضمن اینکه نامه‌نگاری‌های انجام شده دارای تاییدیه کنسولی سفارت ایران در مسکو و اتاق بازرگانی دولت روسیه نیز است.»

این شرکت ایرانی – که مدعی است از سوی شرکت روس نمایندگی دارد – هم‌چنین ادعا کرده‌ که «حراست وزارت ورزش بر مبنای اطلاعات سطحی، غلط و ناقص تشخیص داده است که شرکت slomo.tv مستقر در کشور آمریکاست! هم‌چنین توسط دبیرکل فدراسیون (آقای کامرانی‌فر) به صورت شفاهی باشگاه‌ها اعلام شده است که به علت اعلام حراست مبنی بر اینکه شرکت slomo.tv مستقر در کشور آمریکاست امکان همکاری با آن وجود ندارد و این اعلام نظر ارائه شده توسط حراست فدراسیون مانع انجام هر نوع مذاکره و همکاری جدید با فدراسیون و باشگاه‌ها شده است.»

شرکت روس با شماره آمریکایی!

مسئولان شرکت ایرانی مدافع حقوق slomo.tv اما در ادامه توضیحات خود آورده‌اند که «با توجه به تحریم‌های بین‌المللی اعمال شده علیه روسیه از سال ۲۰۱۴ و جنگ اخیر اوکراین و در جهت پیشگیری از بروز مشکالت احتمالی ناشی از تحریم‌ها، شرکت جهت انجام برخی از امور بازرگانی خود از یک خط شماره تلفن در کشور آمریکا استفاده کرده که در صورت تماس به تلفن گویا متصل شده و سپس تماس به کارشناسان مستقر در کشور روسیه منتقل می‌شود ولی این شرکت اطلاعات تماس و آدرس مربوط به کشور روسیه را “صرفا از نسخه انگلیسی وب سایت خود” حذف کرده و دفتر مرکزی خود را در کشور آمریکا معرفی کرده است و بر روی سایت FIFA نیز به عنوان یک شرکت آمریکایی معرفی شده است؛ در حالی که این شرکت دارای هیچ نوع ماهیت ثبتی در کشور آمریکا نیست و تنها با ۲ نفر پرسنل با تخصص مالی جهت انجام برخی امور بازرگانی همکاری می‌کند. ضمن این که این شرکت فاقد حساب بانکی در کشور آمریکاست.»

اطلاعات موجود در قسمت “ارتباط با ما” در سایت شرکت slomo.tv

این شرکت در نهایت هم از مسئولان فدراسیون فوتبال خواسته که «در صورت امکان همکاری با این شرکت را بلامانع اعلام کند و در غیر این صورت، سخت گیری و استعلام اشتباه موجب خودتحریمی در بخش بهره‌برداری از تکنولوژی به منظور ارتقای عدالت و شفافیت در ورزش کشور خواهد شده و این پروژه را در کشور دچار بن‌بست خواهد کرد.»

منافع ایران را کدام شرکت تامین می‌کند؟

پرسشی که اینجا مطرح می‌شود این است که اگر این شرکت مشکلی برای کار در ایران ندارد و اگر طبق ادعایی که که کرده، هزینه همکاری با این شرکت، کم‌تر از همکاری با رقیب بلژیکی آن است، فدراسیون فوتبال ایران چرا و بر اساس چه مدارکی این شرکت را از دایره مذاکرات خود برای اجرای کمک‌داور ویدئویی در ایران خارج کرده‌اند؟ آیا منافع خاصی ایجاب کرده که چنین اتفاقی رخ دهد یا فدراسیون فوتبال قویا ادعای این شرکت روسیه‌ای را رد می‌کند؟

اطلاعات شرکت slomo.tv در سایت opencorporates.com

پرسش دوم از مسئولان شرکت روسیه‌ای و نمایندگان ایرانی آن این که اگر شرکت روسیه‌ای برای دور زدن تحریم‌های آمریکا و فرار از تبعات آن اقدام به ثبت یک شماره تلفن در آمریکا کرده و وانمود می‌کند که دفتر مرکزی‌اش در آمریکاست، اساسا می‌تواند با ایران که تحت تحریم‌های شدید آمریکا قرار دارد، همکاری کند؟ آیا همین نکته استدلال فدراسیون فوتبال ایران را برای کنار گذاشتن این شرکت روسیه‌ای تقویت نمی‌کند؟

اطلاعات شرکت slomo.tv در سایت شرکت‌های ایالت کالیفرنیا

منبع: ایسنا

برچسب ها:

دیدگاه ها بسته شده اند.