تاریخ: 10:35 :: 2023/03/11
خانه‌ای برای پسران بد سرپرست که هوش از سرتان می‌برد

۱۲ نفر هستند و هر کدام زندگی عجیبی را پشت سرگذاشته‌اند. تا به این‌جا برسند از بحران‌های بزرگی عبور کردند و حتی آسیب‌های شدیدی دیده‌اند. حالا اما آن‌ها چشم و چراغ یک خانه هستند. خانه‌ای که امن‌ترین جای دنیا برای آن‌هاست.

۱۲ نفر هستند و هر کدام زندگی عجیبی را پشت سرگذاشته‌اند. تا به این‌جا برسند از بحران‌های بزرگی عبور کردند و حتی آسیب‌های شدیدی دیده‌اند. حالا اما آن‌ها چشم و چراغ یک خانه هستند. خانه‌ای که امن‌ترین جای دنیا برای آن‌هاست.

مثل همه کودکان بازی‌هایشان پر از هیجان و لذت است. برادر یا همکلاسی نیستند اما مثل برادر در یک خانه با هم زندگی می‌کنند. هرکدام‌شان با گذشته‌ای دردناک به این‌جا آورده شده‌اند. اغلب والدینی دارند که به دلیل اعتیاد شدید، کارتن‌خوابی و خشونت بی‌رحمانه نمی‌توانند و حتی نباید این بچه‌ها را نگهداری کنند. خیلی از آن‌ها قرار بوده سر از بهزیستی در بیاورند اما به این خانه آمده‌اند. خانه‌ای برای پسران بدسرپرست در کرج که هنوز به یک‌سالگی تاسیس هم نرسیده اما زندگی‌ این بچه‌ها را دگرگون کرده‌است.

نام این‌ خانه را خانه مهرنیکان گذاشته‌اند. درست شبیه یک خانه با همه امکانات خوبی که می‌تواند داشته باشد، طراحی و ساخته شده‌است. این خانه زیر نظر موسسه مهر‌آفرین اداره می‌شود. از تلویزیون و مبلمان گرفته تا رنگ دیوارها و فضایی بزرگ که ۱۲ پسربچه بتوانند در آن زندگی کنند. آن‌ها در این خانه اتاق بازی مخصوصی دارند که بسیار دیدنیست. همچنین اتاق‌های خواب‌شان هم با بهترین تخت‌ها و تختواب‌ها تجهیز شده‌است. همراه شبانه بچه‌ها هم عروسک‌ها هستند. همه این امکانات برای بچه‌هایی دیده شده‌است که شنیدن زندگی هر کدام‌شان دردناک و ناراحت کننده است.

اغلب بچه‌ها مدرسه نرفته بودند برای همین سن و سال‌شان به کلاسی که در آن درس می‌خوانند نمی‌خورد. بعضی‌هایشان حتی به دلیل سن بالا چون باید از کلاس اول شروع می‌کردند در مدرسه ثبت‌نام نشده‌اند و مربیان تلاش می‌کنند تا آن‌ها را هرچه سریعتر به مقطع تحصیلی مناسب با سن‌شان برسانند. البته حالا که شش ماه از حضورشان در این خانه می‌گذرد، تلاش‌هایشان را بیشتر کرده‌اند و حرف مربی‌ها رو گوش می‌دهند. حتی حالا آنقدر به مدرسه و درس علاقه پیدا کردند که اگر در یک دیکته ساده نمره دلخواهشان را نیاورند، اشک می‌ریزند.

در میان‌شان کودکی هست که با پدر معتادش نزدیک به یک‌سال در پارک‌ها کارتن‌خوابی کرده‌است. وقتی او را پیدا کردند، انواع آسیب‌های جسمی و روحی را متحمل شده بود و هنوز هم به شرایط عادی برنگشته و مربیان کاملا نسبت به او هوشیار هستند. کودک دیگری در میان همین بچه‌ها هست که پدر و مادرش بر اثر مصرف مواد مخدر فوت کرده‌اند و پیش عموی معتادش زندگی می‌کرده و رنج‌های زیادی دیده‌است. بچه‌ای این‌جا زندگی می‌کند که پدر معتادش، مادر کودک را وادار می‌کرده برای خرج و مخارج اعتیادش روسپی‌گری کند و مادر برای آن که پدر بلایی سر بچه نیاورد، او را هم با خود می‌برده. این‌ها تنها بخشی از داستان زندگی آن‌هاست. همه این کودکان داستان‌هایی کم‌ و بیش مشابه دارند.

اما این خانه امن هزینه‌های زیادی دارد چون قرار است ۱۲ کودک رنج کشیده در این‌جا درست مثل کودکان هم سن و سال‌هایشان که زندگی معمولی دارند، زندگی کنند. صبحانه‌ شان را سر ساعت بخورند، غذای گرم داشته باشند، به مدرسه بروند و پنجشنبه جمعه‌ها را خوش بگذرانند. مثل هر کودک دیگری به کلاس‌های تقویتی و آموزشی بروند و یا در باشگاه ثبت نام کنند.

بعضی‌هایشان مقل کودکی که در این خانه تنبک می‌زند می‌خواهد موسیقیدان شود، اما هنوز به دلیل هزینه‌های خیلی زیاد موفق نشده‌اند برای او مربی موسیقی پیدا کنند. این کودکان البته هزینه‌های بیشتری هم دارند. هر هفته تحت نظر دقیق روان‌شناسان و روانپزشکان هستند.

بچه‌هایی که بعداز ظهری هستند بعد از خوردن ناهار به مدرسه می‌روند. وقتی پیش‌شان بودم آبگوشت داشتند، و وقتی آن‌ها در حال ناهار خوردن هستند، مربی‌ها لباس‌هایشان را برای رفتن به مدرسه آماده می‌کنند. همه چیز درست شبیه به یک خانواده است. اما هیچ کدام از این بچه‌ها با این شوق و شعفی که در این خانه زندگی می‌کنند نمی‌دانند، چه مشکلات بزرگی کم‌کم دارد این خانه را از پا در می‌آورد. مربی‌ها نمی‌گذارند بچه بفهمند و هرطور شده دارند شرایط را مثل قبل حفظ می‌کنند اما شرایط اصلا مساعد نیست و مشکلات اقتصادی و افزایش بی‌رویه قیمت‌ها و گرانی، خانه را با بحران‌های بزرگی روبرو کرده‌است. بحران‌هایی که می‌تواند منجر به بسته شدن این خانه شود. خانه‌ایی که اگر درش بسته شود، ساکنین‌اش دوباره به همان زندگی قبلی برمی‌گردند و همه رویایی که امروز می‌بافند، دود می‌شود و به هوا می‌رود.

اگر می‌خواهید در این خانه بسته نشود می‌توانید به آن کمک کنید. راه‌های ارتباطی برای آنکه اطلاعات بیشتری دراین‌باره کسب کنید را برایتان می‌گذاریم. چنانچه علاقمند باشید حامی پسران ساکن این خانه باشید می‌توانید به شماره پیامک ۳۰۰۰۷۸۹۹ پیام بدهید.

اگر می‌خواهید کمک مالی کنید، شماره کارت حمایت از خانه مهر نیکان: ۶۲۱۹۸۶۱۰۰۵۹۶۶۷۶۶ است. برای گرفتن اطلاعات بیشتر هم می‌توانید به وب‌سایت موسسه به نشانی www.mehrafarinorg.ir مراجعه کنید.

این فیلم را ببینید و به اشتراک گذاشتن آن کمک کنید تا نگذاریم در این خانه بسته شود.

برچسب ها:

دیدگاه ها بسته شده اند.