تاریخ: 11:01 :: 2021/12/29
خودروهای بلاتکلیف در گمرک چه سرنوشتی دارند؟ / ابهام ۱۴ هزار میلیارد تومانی

در شرایطی که دولت صحبت‌هایی در خصوص احتمال حراج و امحای خودروهای رسوبی در گمرک کرده، این پرسش مطرح می‌شود که چرا این خودروها دپو شدند و چه باید با آنها کرد؟

در شرایطی که دولت صحبت‌هایی در خصوص احتمال حراج و امحای خودروهای رسوبی در گمرک کرده، این پرسش مطرح می‌شود که چرا این خودروها دپو شدند و چه باید با آنها کرد؟

 پارکینگ‌های سازمان اموال تملیکی چند سالی است که مملو از خودروهای بلاتکلیف است؛ خودروهایی که مشکل ثبت سفارش دارند و نتوانسته‌اند ترخیص شوند. آمارشان به ۳ هزار مورد می‌رسد و در چند وقت اخیر صحبت‌هایی درباره حراج یا امحای آنها بیان شده است.

 به زمانی بازمی‌گردد که واردات خودرو ممنوع شده بود. برخی از این خودروهای دپو شده در واقع خودروهایی هستند که قبل‌تر ثبت سفارش شدند اما به دلیل ورود در زمان ممنوعیت واردات خودرو، در پارکینگ سازمان اموال تملیکی گیر کردند و ماندگار شدند.

گفته می‌شود که بیش از ۹۰۰ خودرو ثبت سفارش هم نشده‌اند. نزدیک به یک هزار و ۲۶۷ دستگاه خودرو هم پرونده قضایی دارند یا در ماهیت آنها شک و شبهه‌هایی درباره قاچاق وجود دارد. برخی از این خودروها هم بالای ۲۵۰۰ سی‌سی هستند و اصلا اجازه ترخیص به آنها داده نمی‌شود.

با خودروها چه می‌کنند؟

اما آنچه که جدای از این ارقام باید در نظر داشت، راهکارهایی است که سازمان اموال تملیکی برای ترخیص این خودروها در پیش دارد. سازمان اموال تملیکی مطابق قانون اجازه دارد که کالاهای مانده در گمرک را معدوم کند. یک امکان دیگر هم در قانون عنوان شده است: خودروها دوباره به خارج صادر شود.

اما فرای مواد اعلام شده در قانون، چه گزینه‌های دیگری پیش روی سازمان اموال تملیکی قرار دارد؟ گزینه اول، حراج این خودروهاست. کاملا مشخص است که امکان خرید خودروهای وارداتی برای همه گروه‌ها و با هر توان اقتصادی ممکن نیست. پس احتمالا این خودروها دست افراد خاصی می‌افتد که حتی بدون این حراج هم امکان رسیدن به این خودروها را از طریق رانت‌هایشان داشتند.

رسوبی‌ها وارد بازار شوند

گزینه دوم، عرضه این خودروها در بازار داخل است. برخی معتقدند که عرضه این خودروها می‌تواند بخشی از بازار خودروی داخل را ساماندهی و قیمت‌ها را منطقی کند. البته راهکار سومی هم وجود دارد که پیش از این هم به آن اشاره شد. سازمان اموال تملیکی می‌تواند خودروهای رسوبی گمرک را دوباره صادر کند. البته بحث پیرامون مناسب بودن یا نبودن هر کدام از این راهکارها بسیار است.

اما یک راهکار آخر هم پیش روی این سازمان است که مربوط به امحای این خودروهاست. بسیاری معتقدند بهتر است این سازمان خودروهای زیر ۲۵۰۰ سی‌سی را به کشور وارد کند یا دوباره به سرزمین اصلی عودت دهد تا دست کم بخشی از این خودروها با مساله امحا روبرو نشوند چرا که به هر حال برای واردات آنها ارز خارج شده و می‌تواند به منزله ثروت ملی باشد.

موضع سازمان اموال تملیکی چیست؟

البته موضع خود سازمان اموال تملیکی هم در این رابطه مثبت است کما اینکه پیش از این، معاون بهره برداری و فروش سازمان اموال تملیکی گفته بود که پیشنهاد این سازمان وارد کردن این خودروهای زیر ۲۵۰۰ سی سی برای مصارف داخلی است.

آخرین خبری که درباره ترخیص این خودروها بیان شده بود، مربوط به آخر آبان امسال بود. معاون گمرک در آن زمان گفته بود که با تصویب نهایی و ابلاغ پیش نویس ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک از سوی هیئت وزیران، بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ خودرو ترخیص خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز، ارزش ریالی ۱۴هزار خودروی دپو شده در گمرک در سال ۹۷ و با قیمت دلار حدود ۱۳ هزار تومان، حدود ۷هزار میلیارد تومان بود که به طور قطع اگر قرار باشد ارزش آن را با دلار حدود ۲۷ هزار تومان اولین روزهای دی ماه محاسبه کنیم که نسبت به سال ۹۷ دو برابر شده، با ارزش بیشتر این خودروها روبرو خواهیم بود؛ چیزی بیشتر از ۱۴ هزار میلیارد تومان.

با این حال مشخص نیست که این خودروها بعد از ترخیص، مشمول کدام یک از گزینه‌های پیش روی سازمان اموال تملیکی شده و چه بلایی سرشان می‌آید.

منبع: ایسکانیوز