تاریخ: 14:17 :: 2021/11/17
با ۱۰ میلیون تومان کجا سرمایه‌گذاری کنم؟

عده‌ای ملک و خرید زمین را بهترین گزینه می‌دانند، برخی دیگر بورس را بهترین سرمایه‌گذاری می‌دانند و پولشان را وارد آن می‌کنند و دسته‌ای دیگر هم طلا را گزینه‌ای قابل اعتماد برای سرمایه‌گذاری در زمان تورم می‌دانند.

در دو سال اخیر نرخ تورم برای مردم تکان دهنده بوده است.

بنابر اعلام کیان دیجیتال، افزایش چشمگیر قیمت کالاها و خدمات، قدرت خرید افراد را تحت تاثیر قرار داده و سرمایه بسیاری را به شدت کاهش داده است. در چنین شرایطی منطقی است که بسیاری از افراد به دنبال جایی بگردند که ارزش سرمایه آنها را حفظ نماید. عده‌ای ملک و خرید زمین را بهترین گزینه می‌دانند، برخی دیگر بورس را بهترین سرمایه‌گذاری می‌دانند و پولشان را وارد آن می‌کنند و دسته‌ای دیگر هم طلا را گزینه‌ای قابل اعتماد برای سرمایه‌گذاری در زمان تورم می‌دانند. درست است که گزینه‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد، اما برخی از گزینه‌ها به دلیل افزایش قیمتی که به خصوص در یک تا دو سال اخیر داشته‌اند، برای سرمایه‌گذاری با پول کم مناسب نیستند و برخی دیگر نیز بازدهی خوبی به ما نمی‌دهند. علاوه بر این، برخی برای افراد ریسک‌گریز معقول نیستند.
عده‌ای از افراد به دلایل مختلف پول زیادی در دسترس ندارند و می‌خواهند همان میزان را سرمایه‌‎گذاری کنند یا ماهانه مبالغی از حقوقشان را برای پس‌انداز و سرمایه‌گذاری کنار بگذارند. در ادامه به پرسش افرادی پاسخ می‌دهیم که می‌پرسند «با ۱۰ میلیون تومان کجا سرمایه‌گذاری کنم؟»

سرمایه‌گذاری‌های ناممکن یا دشوار با ۱۰ میلیون تومان

همان طور که گفتیم با توجه به افزایش قیمت‌ها در یکی دو سال اخیر، ورود با پول کم به برخی از گزینه‌های سرمایه‌گذاری دیگر معنایی ندارد و قابل توجه نیست. خرید طلا و سکه فیزیکی یکی از همین موارد است. اکنون قیمت هر سکه امامی به بالاتر از ۱۰ میلیون تومان رسیده است. علاوه بر این، خرید سکه مشکلاتی از قبیل نگهداری، جعل و سرقت را دارد. البته انواع کوچک‌تر سکه با سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیون تومان امکان‌پذیر است اما آنها هم با مشکلاتی روبرو هستند. به عنوان مثال در زمان بی‌ثباتی شدید، به دلیل تقاضای بالا قیمتشان دچار حباب می‌شود. خرید طلای گرمی نیز به دلیل اجرت بالای ساخت و مالیات گزینه چندان مناسبی نیست. بالا رفتن قیمت طلا باعث شده سرمایه‌گذاری در طلا با ۱۰ میلیون تومان با دشواری‌هایی روبرو باشد. البته این کار راه‌حل‌هایی دارد که در ادامه ذکر می‌کنیم.

گزینه دیگری که سال‌ها است از دسترس خارج شده، سرمایه‌گذاری در ملک و زمین است. سال‌ها است که زمین برای سرمایه‌گذاری با پول کم مناسب نیست و در شرایط فعلی با توجه به تورم گسترده سال‌های اخیر، تشدید هم شده است. بنابراین، فعلا در جواب پرسش «با ۱۰ میلیون تومان کجا سرمایه‌گذاری کنم؟» باید گفت طلا و مسکن چندان مناسب نیستند.

سرمایه‌گذاری‌های کم بازده

در میان سرمایه‌گذاری‌های ممکن، برخی موارد هستند که برای شرایط تورمی توجیه چندانی ندارند. سرمایه‌گذاری در بانک از جمله این موارد است. در وضعیتی که تورم نقطه به نقطه به رقم بالایی رسیده و از بازده بانکی بسیار فراتر رفته، سرمایه‌گذاری در بانک گزینه مناسبی نیست.

سرمایه‌گذاری‌های پرریسک

معمولا ریسک و بازدهی رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند. هر چه ریسک یک سرمایه‌گذاری بالاتر باشد، احتمال بازدهی آن نیز بالاتر می‌رود. برخی از بازارها هستند که قابلیت سرمایه‌گذاری با پول کم را دارند اما ریسک نسبتا بالایی دارند و برای سود بردن از آنها باید دانش و وقت کافی صرف آنها کرد. علاوه بر این، نیاز به روحیه ریسک‌پذیر نیز دارند. از جمله این بازارها می‌توان به بورس و بازار ارزهای دیجیتال اشاره کرد. البته ریسک ارزهای دیجیتال به دلیل غیرمتمرکز بودن آنها بیشتر است و به دانش بیشتری از بازار و اصطلاحات آنها هم نیاز دارد. این گونه سرمایه‌گذاری‌ها مخصوص همه نیستند. حال که برخی از بازارها را بررسی کردیم، شاید برایتان این سوال پیش بیاید که «با ۱۰ میلیون تومان کجا سرمایه‌گذاری کنم؟ »

با ۱۰ میلیون تومان کجا سرمایه‌گذاری کنم؟

در بالا گزینه‌هایی که برای سرمایه‎گذاری با ۱۰ میلیون تومان چندان مناسب نیستند را ذکر کردیم. اما گزینه‌های مناسب کدام هستند؟ برای سرمایه‌گذاری با پول کم، روش سرمایه‌گذاری غیرمستقیم بهتر است. منظور از روش سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. بالاتر به مشکلات سرمایه‌گذاری در طلا اشاره کردیم. بهتر است بدانید صندوق‌های طلا هم وجود دارند که چنین مشکلاتی را ندارند و با پول کم هم امکان سرمایه‌گذاری را دارند. صندوق سکه طلا کیان یکی از گزینه‌های مناسب در این خصوص است.

با ۱۰ میلیون تومان کجا سرمایه‌گذاری کنم؟

یکی از بهترین موارد سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها، به خصوص برای افراد ریسک‌پذیر، صندوق‌های سهامی هستند. واحدهای صندوق‌های سهامی با مبالغ نسبتا کمی قابل خرید هستند و صندوق‌های معتبر مانند آوای سهام کیان و آهنگ سهام کیان سودآوری بالاتری نسبت به سرمایه‌گذاری مستقیم از سوی افراد نه چندان آشنا با بورس دارند. علاوه بر این موارد، برای افراد ریسک‌گریز هم گزینه‌ای مانند صندوق درآمد ثابت کیان وجود دارد. البته باید توجه کنید که صندوق‌های درآمد ثابت برای افراد ریسک‌گریز مناسب هستند و هرچند بازده برخی از آنها از بانک بالاتر است، در شرایط تورمی نمی‌توانند افزایش شدید قیمت‌ها را پوشش بدهند.

جمع‌بندی

در این مطلب به بررسی بازارهایی که برای سرمایه‌گذاری با ۱۰ میلیون تومان مناسب هستند، پرداختیم. همان طور که اشاره شد برخی از موارد برای سرمایه‌گذاری با پول کم مناسب نیستند. با این حال، گزینه‌های مناسبی هم وجود دارند که مزیت سرمایه‌گذاری آنلاین را نیز دارند. با شناخت این موارد می‌توانید سرمایه خود را در برابر تورم بیمه کرده و به سود دست پیدا کنید.