در رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۰ انجام شد
تاریخ: 11:49 :: 2021/11/08
انهدام اهداف تعیین شده توسط پهپاد انتحاری آرش «نزاجا»

در ادامه مرحله اصلی رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش، در یک عملیات سریع و دقیق، پهپاد انتحاری آرش نیروی زمینی ارتش، با طی مسافت طولانی از مبدأ با اصابت به نقطه تعیین شده، آنها را منهدم کرد.

یگان‌های نیروی زمینی ارتش با اجرای آتش موشکی-توپخانه‌ای هوشمند و نقطه‌زن، بالگردهای شکاری هوانیروز و پهپادهای رزمی، با راکت‌ها و موشک‌های ایرانی، موفق به تصرف مواضع یگان حمله ور در نقش دشمن شدند.

امیر دریادار سید محمد موسوی سخنگوی رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش با بیان اینکه شب گذشته سامانه بومی مرصاد با هماهنگی شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور با شلیک موشک، هدف هوایی متخاصم را سرنگون کرد، گفت: یگان‌های توپخانه، زرهی، بالگردی و پهپادی نیروی زمینی ارتش، به اجرای آتش علیه نیروهای حمله ور در نقش دشمن پرداختند.

وی افزود: در این مرحله از رزمایش، نیروی زمینی ارتش با به‌کارگیری پهپادهای شناسایی بومی ابتدا کلیه فعالیت یگان‌های حمله ور در نقش دشمن را مورد رصد قرار داده سپس با اعزام پهپادهای رزمی ایرانی، شناورهای آن‌ها را مورد حمله قرار داد و یگان‌های رزمی و مکانیزه نیروی زمینی نیز به اجرای پدافند قاطع در ساحل اقدام کردند.

سخنگوی رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش اظهار داشت: همزمان با پشتیبانی آتش بالگردهای شکاری هوانیروز و عملیات جنگ الکترونیک، تاکتیک‌های زمین مسلح و سد موانع نیز اجرا شد و یگان‌های نیروی زمینی ارتش با اجرای آتش موشکی-توپخانه‌ای نقطه‌زن رزمی و بالگردهای شکاری هجومی هوانیروز و پهپادهای رزمی، از نفوذ نیروهای حمله‌ور در نقش دشمن ممانعت و با یورش برق آسا آن‌ها را ناچار به عقب نشینی کردند.

دریادار موسوی با اشاره به استفاده از توان پهپادی ارتش و بهره برداری گسترده از انواع پهپادهای رزمی و شناسایی در این رزمایش عنوان کرد: در این مرحله از رزمایش، از رویکرد جنگ شبکه‌محور استفاده بعمل آمده و کلیه سامانه‌ها مجهز به تجهیزات خودحفاظتی در مقابل جنگ الکترونیکی بودند. همچنین در طول مدت اجرای عملیات تهاجم زمینی توسط یگان‌های تکاور نیروی زمینی، منطقه عملیات تحت پوشش پهپادهای شناسایی، مراقبتی و رزمی بومی قرار داشت.

وی ادامه داد: تیزپروازان جوان نیروی هوایی ارتش نیز با جنگنده‌ها و پهپادهای رزمی این نیرو، مأموریت پشتیبانی از یگان‌های عمل‌کننده نیروی زمینی را بر عهده داشتند که با استفاده از مهمات و بمب‌های ۲۵۰ پوندی بومی، با موفقیت مورد هدف قرار دادند.

سخنگوی رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش تمامی سناریوهای تعریف شده را بر اساس برآوردهای اطلاعاتی از تهدیدهای بالقوه و مطابق با واقعیت‌های عرصه نبرد دانست و تاکید کرد: آنچه در این رزمایش اجرا می‌شود تمرین واقعی مقابله با تهدیدات، نقش آفرینی یگان‌ها در قالب نیروهای مهاجم و مدافع است و تمام مراحل رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش توسط قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیاء (ص) و ارتش جمهوری اسلامی ایران، ارزیابی می‌شود.

دریادار موسوی با تاکید بر اینکه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با اتحاد و برادری، ید واحده و سدی مستحکم در برابر هرگونه تعدی و تجاوز به خاک کشورمان هستند، اظهار داشت: امروز دشمنان ما بهتر از هر کسی می‌دانند که انباشتی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دفاعی برای مقابله با آنها در جمهوری اسلامی ایران فراهم شده که در صورت هرگونه خطای محاسباتی از سوی آنها، با صحنه‌های غافلگیرکننده‌ای مواجه خواهند شد.

به گزارش مهر، مراحل اصلی رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش، روز گذشته با نام مقدس یا رسول الله (ص) با حضور و گسترش یگان‌های پیاده، زرهی و مکانیزه نیروی زمینی ارتش، سامانه‌های پدافندی نیروی پدافند هوایی، شناورهای سطحی و زیر سطحی نیروی دریایی ارتش با پشتیبانی جنگنده‌ها و پهپادهای نیروی هوایی ارتش در منطقه عمومی سواحل مکران آغاز و عملیات جمع‌آوری اطلاعات الکترونیکی و سیگنالی و ضد الکترونیکی نیروهای مهاجم با استفاده از سامانه‌های شنود و جهت یاب یگان‌های تاکتیکی و ساحلی، با انواع پهپادهای شناسایی ایرانی ابابیل ۳، یسیر، صادق، مهاجر ۴ و سیمرغ و انواع هواپیماهای شناسایی شامل P۳F، RF۴ و بوئینگ ۷۰۷ با موفقیت اجرا شد.

در این رزمایش تکاوران و تفنگداران نیروی دریایی و نیروی زمینی ارتش در عملیاتی مشترک با اجرای عملیات هوابرد، هلی برن و آبخاکی در سواحل دشمن نسبت به پیاده کردن نیروها و تجهیزات، تصرف سرپل و پیشروی به سمت اهداف تعیین شده، اقدام کردند.

در این مرحله، تیپ‌های تفنگدار و تکاور نیروی دریایی با همراهی یگان‌هایی از نیروی زمینی ارتش علیه واحدهای سطحی نیروهای حمله‌ور در قالب یگان‌های دشمن، حملات غافلگیرانه انجام داده و به سمت اهداف از پیش تعیین شده در سواحل جنوبی کشور یورش بردند.

همچنین در روز نخست رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۰، هدف هوایی متخاصم که قصد ورود به منطقه عمومی رزمایش را داشت، ابتدا توسط سامانه‌های راداری نیروی پدافند هوایی ارتش کشف و سپس با هماهنگی شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور به منظور درگیری به سامانه بومی ۱۵ خرداد واگذار شد که با شلیک موفق موشک از این سامانه‌ها، سرنگون شد.

 

منبع: مهر