تاریخ: 10:35 :: 2021/10/19
دو “کاروانسرای همدان” در راه جهانی شدن

معاون میراث فرهنگی همدان از ثبت جهانی کاروانسرای فرسفج در شهرستان تویسرکان و کاروانسرای تاج آباد در شهرستان بهار خبر داد.

معاون میراث فرهنگی همدان از ثبت جهانی کاروانسرای فرسفج در شهرستان تویسرکان و کاروانسرای تاج آباد در شهرستان بهار خبر داد.

استان همدان ؛ مریم مختاری موسوی در بازدید از کاروانسرای فرسفج واقع در تویسرکان بابیان اینکه، ارزیابان یونسکو اوایل مهر ماه امسال به منظور بررسی وضعیت ۵۶ کاروانسرا برای ثبت جهانی وارد کشور شدند افزود: طی دو روز آینده این ارزیابان وارد استان همدان خواهند شد.

مختاری موسوی اضافه کرد: کاروانسرای شاه عباسی متعلق به دوره صفویه در مساحت ۴ هزار متر مربع است که دارای برج وباروهایی در چهارگوشه است و از یک ماه گذشته کار مرمت این  کاروانسرا در حال انجام است.

وی یادآور شد: شناسایی و معرفی آثار در سطح جهانی، تخصیص اعتبارهای جهانی، اعزام نیروهای متخصص و کارآمد در سطح جهانی از مزایای ثبت شدن آثار در فهرست جهانی یونسکو است.

مختاری موسوی ادامه داد: کاروانسرای فرسفج یک کاروانسرای برون شهری است، ۱۰۰ معیار برای ثبت جهانی پرونده کاروانسراها عنوان شده که اثر باید از ۱۰ معیار سه معیار را برای تأیید به خود اختصاص دهد.

وی گفت: کاروانسراها جدا از اینکه به عنوان یک بنا در بحث معماری کالبد و سازه منحصر به فرد هستند در زمینه اتفاقات و مراودات اجتماعی که در آن‌های اتفاق افتاده نیز حائز اهمیت هستند.

وی تصریح کرد: کاروانسراها محل دادوستد در شاهراه‌های تجاری مناطق بودند که این مؤلفه کاروانسرا را در این پرونده برای ثبت جهانی حائز اهمیت می‌کند.

معاون میراث فرهنگی استان همدان افزود: تعلق اعتباراتی از یونسکو به این آثار از دیگر امتیازات جهانی شدن کاروانسراها است که مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد و مسئولانی که در شهر و روستا قرار دارند، با میراث فرهنگی در ثبت این آثار بسیار مهم است.

منبع: خبر آن لاین