گروه: . / / / اقتصادی
تاریخ: 13:47 :: 2021/09/08
چرا قبوض برق نجومی شدند؟

مدتی است که برخی از مشترکان با قبوض نجومی مواجه می شوند که شائبه افزایش تعرفه برق را به وجود آورده اما آنطور که مسوولان اعلام می کنند گرمای هوا و افزایش مصرف تنها دلیل این مساله است.

مدتی است که برخی از مشترکان با قبوض نجومی مواجه می شوند که شائبه افزایش تعرفه برق را به وجود آورده اما آنطور که مسوولان اعلام می کنند گرمای هوا و افزایش مصرف تنها دلیل این مساله است.

براساس آنچه که مسوولان برقی می گویند از میان همه مشترکان کشور، ۱۴ درصد جزو پرمصرف‌هایی هستند که بالاتر از الگو برق مصرف می‌کنند، اما از این میان تنها دو درصد در گروهی قرار می‌گیرند که بیش از دو برابر الگو برق مصرف و قبض‌هایی با ارقام بالا را دریافت می‌کنند.

برای هر منطقه الگویی تعریف شده که بر این اساس پنج منطقه شامل یک منطقه عادی و چهار منطقه گرمسیر وجود دارد. بیش از ۸۰ درصد مناطق کشور در گروه مناطق عادی قرار می‌گیرند و شهرهایی مانند تهران، تبریز، مشهد و غیره در این گروه قرار دارند که الگوی مصرف برق در این مناطق ۳۰۰ کیلووات ساعت است و کسانی که بیش از این میزان برق مصرف کنند، در زمره مشترکان پرمصرف قرار می‌گیرند.

تعرفه برق مشترکانی با مصرف کمتر از ۱۰۰ کیلووات ساعت رایگان محاسبه می‌شود و در کشور هزینه برق مصرفی حدود ۱۰ میلیون مشترک رایگان شده است، مشترکانی که زیر ۳۰۰ کیلووات ساعت مصرف داشته باشند، در گروه خوش مصرف‌ها قرار می‌گیرند که حدود ۸۶ درصد از مشترکان در این بخش قرار دارند و هزینه برق ماهانه آنها حدود ۱۵ هزار تومان است. تعرفه برق مشترکانی که تا سطح ۳۰۰ کیلووات ساعت مصرف کنند، تنها ۷ درصد در سال اضافه می‌شود، اما کسانی که بیش از این میزان مصرف داشته باشند، ۱۶ درصد دیگر نیز به تعرفه برق آنها اضافه خواهد شد.

قبض پر مصرف ها چگونه محاسبه می شود؟

طبق گفته مصطفی رجبی مشهدی- سخنگوی صنعت برق بر اساس قانون، هزینه برق مصرفی مشترکان تا دو برابر الگو با تعرفه عادی مذکور محاسبه شده، اما مازاد بر آن با میانگین قیمت تمام شده انرژی‌های تجدیدپذیر محاسبه می‌شود. به طور مثال اگر مشترکی ۷۰۰ کیلووات ساعت مصرف داشته باشد، تا سقف ۶۰۰ کیلووات ساعت آن با تعرفه عادی محاسبه و ۱۰۰ کیلووات ساعت آن با میانگین قیمت تمام شده انرژی تجدیدپذیر محاسبه می‌شود.

وی اظهار کرد: مشترکان پرمصرف می‌توانند برای تامین برق مورد نیاز خود اقدام به احداث مولدهای خورشیدی کوچک نمایند یا آنکه هزینه برق مصرفی خود را بر اساس میانگین قیمت تمام شده انرژی‌های تجدیدپذیر بپردازند.

سالانه تنها ۷ درصد به قیمت برق مصرفی همه مشترکان اضافه می شود

عبدالامیر یاقوتی – مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر در همین رابطه به ایسنا گفت: تغییر نرخ یا محاسبه قیمت برق تنها با تصویب مجس شورای اسلامی و هیات دولت صورت می گیرد که از سال ۹۶ به بعد  مجلس شورای اسلامی  تصمیم گیری در این خصوص را به هیات دولت واگذار کرد.

وی اظهار کرد: براساس مصوبه دولت، که از سال ۹۶ به بعد اجرایی شده است، سالانه تنها ۷ درصد به قیمت برق مصرفی همه مشترکان اضافه می شود.

مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر با بیان اینکه براساس همین مصوبه، مشترکانی که مصرف برق آنها تا دو برابر بیش از الگو های تعیین شده باشد، (که این الگوها متناسب با  ویژگی های جغرافیایی و دمایی هر منطقه تعیین شده است) ۱۶ درصد نسبت بیش از سایر مشترکان مشمول افزایش قیمت برق می شوند، افزود: اما در صورتی که این گروه از مشترکان نیز مصرف برق خود را کاهش دهند، تنها مشمول پرداخت همان ۷ درصد مندرج در بند ۲ خواهند شد.

به گفته یاقوتی همچنین با تصمیم هیات دولت، مقرر شده است مشترکانی که بیش از دوبرابر الگوی تعیین شده برق مصرف کنند، میزان برق مصرف شده مازاد بر دو برابر با میانگین نرخ تولید برق حاصل از انرژی های تجدیدپذیر محاسبه می شود.

وی ادامه داد: از این رو  در طرح برق امید پیش بینی شد که این مشترکان به منظور تامین بخشی از برق مورد نیاز خود اقدام به نصب مولدهای خورشیدی کوچک در پشت بام های خود کنند که در این صورت شبکه برق به عنوان پشتیبان، در زمان هایی که به برق بیشتری نیاز داشته باشند، با تعرفه های معمول، به تامین برق آنها نیز اقدام خواهد کرد.

مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر اظهار کرد: در عین حال دولت به منظور تشویق هموطنان به کاهش مصرف برق، مقرر کرد هزینه برق مشترکانی که مصرف آنها  تا سقف ۱۰۰ کیلووات ساعت در ماه باشد، رایگان محاسبه شود.

یاقوتی با بیان اینکه مشترکان با رعایت نکات ساده، می توانند هزینه برق مصرفی خود را به میزان بسیار زیادی کاهش دهند، گفت: استفاده از دور کند کولرهای آبی (ویژه در ماه های گرم)، تنظیم دمای محیط روی ۲۵ درجه (ویژه همه فصول، خاموش کردن لامپ های اضافی (در همه فصول، عدم استفاده از وسایل پرمصرف برقی در ساعت های گرم روز و ساعات های اولیه شب(در همه فصول) و خارج کردن وسایل برقی از حالت آماده به کار(استندبای) و خاموش کردن کامل چندراهی های برقی(در همه فصول) می تواند در کاهش هزینه بسیار موثر باشد.

افزایش قیمت تا سقف الگوی مصرف سالانه شامل ۷ درصد افزایش قمیت برق به طور مثال این الگو در شهرهایی مانند تهران، تبریز، مشهد و… در ماه های گرم ۳۰۰ کیلووات ساعت و در ماه های غیرگرم ۲۰۰ کیلووات ساعت است
افزایش قیمت تا سقف دوبرابر الگوی برق مصرفی این گروه از مشترکان مشمول ۱۶ درصد هزینه بیشتر می شوند به طور مثال مشترکی که در تهران و در ماه های گرم که الگو ۳۰۰ کیلووات ساعت است تا ۶۰۰ کیلووات ساعت مصرف برق داشته باشد، مشمول ۱۶ درصد هزینه بیشتر خواهد شد
نحوه محاسبه  هزینه برق مشترکانی که بیش از دوبرابر مصرف داشته باشند مازاد بر دوبرابر مصرف برق این گروه با نرخ میانگین تولید برق حاصل از انرژی های تجدیدپذیر محاسبه می شود به طور مثال مشترکی که در تهران و در ماه های گرم ۷۰۰ کیلووات ساعت مصرف نماید، تا ۳۰۰ کیلووات آن مشول ۷ درصد افزایش، تا ۶۰۰ کیلووات ساعت آن مشمول ۱۶ درصد هزینه دیگر و ۱۰۰ کیلووات ساعت آن با نرخ میانگین تولید برق حاصل از انرژی های تجدیدپذیر محاسبه می شود

منبع: ایسنا

 

برچسب ها: , ,