بازی های دوستانه
بولیوی حریفی با سه لژیونر مقابل ایران

اولین سفر سبزپوش های آمریکای جنوبی به ایران برای برگزاری دومین بازی تدارکاتی تیم ملی قبل از جام ملت ها می تواند با اتفاقات جالب توجهی روبرو باشد.

تمام تیم های آسیایی امروز و فردا دومین بازی تدارکاتی خود در فیفادی ماه اکتبر را برگزار می کنند اما ایران با از دست دادن اولین فیفادی در هفته گذشته فردا شب میزبان تیمی نه چندان سرشناس از آمریکای جنوبی خواهد بود.

 

بولیوی حریف ایران نام دارد که به عنوان یکی از تیم های حاضر در کوپاآمریکا ۲۰۱۹ در برزیل این روزها تور آسیاگردی راه انداخته است.

هدف از این تور در کنار برگزاری چند بازی دوستانه درآمدزایی هم ذکر شده به خصوص بعد از گزارش منتشر شده در سایت latebol این موضوع جنبه رسمی تر نیز به خود گرفت که یکی از این درآمدها از بازی با ایران در اولین سفر بولیوی به ایران و ورزشگاه آزادی تهران خواهد بود. جدالی که گفته می شود رقمی در حدود ۱۰۰ هزار دلار نصیب بولیوی خواهد کرد. در آستانه این بازی نگاهی انداختیم به حریف تیم ملی که برخلاف تمام کشورهای آمریکای جنوبی از ترانسفر بازیکن به سایر کشورها حسابی عقب است.

 

 

بولیوی تیم رده ۵۸ رنکینگ فیفا

در آخرین رده بندی فدراسیون جهانی فوتبال تیم بولیوی در جایگاه ۵۸ دنیا ایستاد تا از این حیث ضعیف ترین تیم در آمریکای جنوبی قلمداد شود. با این جایگاه بولیوی بعد از اکوادور بدترین جایگاه ممکن در تمام تاریخ خود را به دست آورد در حالی که این کشور بهترین جایگاه را در سال ۱۹۹۷ به دست آورده بود که رتبه ۱۱ دنیا را برای مقطعی با درخشش ستاره های آن روزهای خود در اختیار داشت.

 

 

سه لژیونر از آرژانتین تا چین و عربستان

در فهرست بازیکنان دعوت شده به اردوی بولیوی تنها سه بازیکن هستند که به عنوان لژیونر در خارج از باشگاه های این کشور بازی می کنند. نفراتی که نه در باشگاه های اروپایی بلکه در فوتبال آرژانتین، چین و عربستان آن هم در تیم های درجه دومی عضویت دارند که سرشناس ترین آنها کارلوس کمپه دروازه بان ۲۴ ساله این تیم است که به عنوان دروازه بان دوم بوکاجونیورز روی نیمکت این تیم پرطرفدار بوینس آیرس می نشیند. دومین لژیونر مارسلو مورنو بهترین و باتجربه ترین مهاجم بولیوی است که در تیم دسته دومی ووان زال در لیگ دسته دوم چین به میدان می رود. دیگر مهاجم این تیم یعنی گیلبرتو آلوارز هم برای باشگاه الحاضم عربستان توپ می زند.

 

 

تور آسیاگردی

فدراسیون فوتبال بولیوی از خردادماه امسال تورآسیاگردی خود را با هدف برگزاری بازی های تدارکاتی آغاز کردند. اولین حریف آنها کره جنوبی بود که این جدال در حالی با تساوی بدون گل به پایان رسید که هدایت بولیوی بر عهده مربی دیگری بود. بعد از آن نوبت به عربستان رسید که میزبان بازیکنان بولیوی باشد که این بازی هم با تساوی توام شد اما این بار پرگل چون دو تیم در نمایشی پرافت و خیز ۲-۲ شدند. اما سومین سفر کاروان بولیوی در پهناورترین قاره دنیا به جنوب شرق آسیا ختم شد جایی که آنها مقابل میانمار تیم ۱۸۳ دنیا در رنکینگ فیفا به میدان رفتند و با برتری ۳-۰ به کار خود پایان دادند که حضور در این بازی نزدیک به ۳۰۰ هزار دلار برای فدراسیون این کشور درآمدزایی داشت.

 

 

اورینت پترو رکورددار ملی پوش

در حال حاضر بیشترین سهمیه ملی پوش در اردوی بولیوی به اورینت پترولرو از شهر سنت خوزه اختصاص دارد که با در اختیار داشتن ۵ سهمیه در تیم ملی نام خود را بیشتر از همیشه بر سر زبان ها انداخته است. باشگاه استرانگست شهر لاپاز دومین باشگاه پرافتخار با ۴ ملی پوش قلمداد می شود تا همچنان نقش پررنگی در معرفی استعدادهای ملی این کشور را دارد. این باشگاه محبوب پایتخت بیشترین عناوین قهرمانی فوتبال بولیوی را به دست آورده است تا مقصدی ایده آل برای ستاره های بولیوی باشد.

 

سرمربی ونزوئلایی حال حاضر تیم ملی هم چند ماه قبل با درخشش روی نیمکت همین باشگاه سر از اردوی تیم ملی درآورد.

 

شعار سبزپوش‌ها؛ همیشه برنده باش

سزارآلخاندرو فاریاس آکوستا ملقب به سزارفاریاس سرمربی ۴۷ ساله اهل ونزوئلا این روزها هدایت بولیوی را در دست دارد. او اوایل خردادماه بعد از درخشش در باشگاه های سرشناس این کشور از سوی فدراسیون فوتبال بولیوی به عنوان گزینه اول سرمربیگری تیم ملی نامش مطرح شد و بلافاصله این پست را به خود اختصاص داد. فاریاس از روزی که هدایت بولیوی را در دست گرفت یک شعار را سرلوحه کار خود و شاگردانش قرار داد؛ “باید همیشه برنده باشیم”. شعاری که مورد توجه طرفداران و رسانه ها نیز قرار گرفت از همین رو مربی ونزوئلایی که بعد از نزدیک به ۵ سال حضور در بولیوی کاملا جو حاکم بر این کشور را می شناخت جوانگرایی را در دستور کار قرار داد و قید همه پیرمردهای بولیوی را زد تا تیمی از نو برای کوپاآمریکا ۲۰۱۹ برزیل بسازد.

 

 

 

ستاره بولیوی مردی پشت دیوار چین

ستاره اصلی تیم ملی بولیوی بعد از سونامی که فاریاس در فهرست نفرات این تیم ایجاد کرد مهاجمی ۳۱ ساله از آن سوی دیوار چین است. مارسلو مارتینز مورنو با سابقه ای درخشان در رقابت های باشگاهی و پوشیدن پیراهن باشگاه های شاختار دونتسک اوکراین، وردربرمن آلمان، ویگان آتلتیک انگلیس، گرمیو، فلامینگو، کروزیرو برزیل همین طور چانگچان یوتای تایلند از سال ۲۰۱۶ راهی لیگ دسته اول چین شد تا پیراهن”ووهان زال”را برتن کند این روزها با ۱۶ بار گلزنی برای بولیوی در ۶۸ بازی ملی نقشی کلیدی در ساختار تهاجمی این تیم در اختیار دارد.

برچسب ها: