تاریخ: 16:02 :: 2021/08/14
مخالفان و موافقان شهردار جدید تهران چه گفتند؟/ زاکانی آمده تا تهران را به الگویی برای دیگر شهرها تبدیل کند

برخی از منتقدان شهردار جدید تهران معتقدند که زاکانی باید در مجلس می‌ماند و به شهرداری فکر نمی کرد، در حالی که موافقان وی اعتقاد دارند زاکانی می تواند با مدیریت و روحیه فسادستیزی خود تحولات بزرگی را در شهرداری تهران رقم بزند.

برخی از منتقدان شهردار جدید تهران معتقدند که زاکانی باید در مجلس می‌ماند و به شهرداری فکر نمی کرد، در حالی که موافقان وی اعتقاد دارند زاکانی می تواند با مدیریت و روحیه فسادستیزی خود تحولات بزرگی را در شهرداری تهران رقم بزند.
مخالفان و موافقان شهردار جدید تهران چه گفتند؟/ زاکانی آمده تا تهران را به الگویی برای دیگر شهرها تبدیل کند
به گزارش جهان نيوز، پس از برگزاری انتخابات شورای شهر تهران و مشخص شدن اعضای شورا جلسات برای انتخاب شهردار تهران آغاز شد و گزینه های متعددی برای تصدی شهرداری پایتخت پیش روی اعضای جدید شورای شهر تهران قرار گرفت تا اینکه بعد از برگزاری جلسات مختلف و بررسی برنامه های گزینه های موجود، اعضای شورای شهر تهران در روزهای نخستین فعالیت رسمی، علیرضا زاکانی را با اکثریت آرا یعنی ۱۸ رای موافق به عنوان شهردار جدید انتخاب کردند.

بعد از اینکه نتیجه آرای اعضای شورای شهر تهران برای انتخاب شهردار اعلام شد، برخی از منتقدان سوالات و ابهاماتی را درباره این انتخاب مطرح کردند که زاکانی و اعضای شورای شهر به طرق مختلف پاسخگوی این ابهامات بودند و حتی زاکانی در جسله ای طولانی با ده ها نفر از دانشجویان به سوالات آنها که سوالات خیلی از منتقدان هم بود، پاسخ داد.

* مگر شهرداری تهران چه چیزی دارد؟
محمود احمدی بیغش نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی که از منتقدان رای موافق شورای شهر تهران به شهرداری علیرضا زاکانی برای شهرداری پایتخت است، در این باره گفت: این مسئله این سوال را برای من ایجاد کرده که مگر شهرداری تهران چه چیزی دارد که آقای زاکانی پس از یکسال نمایندگی مردم قم به دنبال آن است تا شهردار تهران شود.

وی افزود: یک سال قبل آقای زاکانی به مردم قم می‌گفت که من می‌خواهم ناجی مردم قم شوم و در چهار سال پیش رو تمام تلاش خود را در این باره به کار می‌گیرم و حال پس از یکسال می گوید که من می‌خواهم ناجی مردم تهران شوم.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این گونه رفتار آقای زاکانی به اعتماد مردم لطمه می‌زند که یک سال پس از نمایندگی مردم استان قم به دنبال شهرداری تهران است و سوال اینجاست که بعد از این به دنبال چه چیزی است.

احمدی بیغش خاطرنشان کرد: مسئله دیگر این است که آقای زاکانی هیچ سابقه کاری مرتبط با حوزه شهرداری ندارد.

* آیا در شهرداری تهران تحولی بزرگ رخ خواهد داد؟
اما از آن سو موافقان انتخاب زاکانی هم با قدرت از اقدام صورت گرفته شورای دفاع می کنند و معتقدند سوابق زاکانی در مدیریت و به خصوص بحث مبارزه با فساد می تواند تحول بزرگی را در شهرداری تهران ایجاد کند.

* با شهرداری زاکانی شاهد تحول در شهر تهران خواهیم بود
اشاره به انتخاب زاکانی به عنوان شهرداری تهران گفت: حال که شورای شهر تهران آقای زاکانی را به عنوان شهردار پایتخت انتخاب کرده مناسب است ما در مجلس با شورا همکاری داشته باشیم و با استعفای آقای زاکانی موافقت کنیم.
وی افزود: به نظر من آقای زاکانی در شهرداری تهران مدیریت جدید و مدیریت جهادی در شهرداری تهران پایه‌گذاری خواهد کرد و ما شاهد تغییر و تحول در اداره شهر تهران خواهیم بود.

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: هر چند که مردم قم با رفتن آقای زاکانی به شهرداری تهران یکی از نمایندگان خود را از دست می‌دهند و از این نظر متضرر می‌شوند اما با توجه به دو نماینده قوی دیگر این شهر یعنی آقایان امیرآبادی و ذوالنوری این دو نماینده می‌توانند خلاء این نماینده را پر کنند.

وی افزود: بنابر این حال که شورای تهران رأی به آقای زاکانی داده بایستی ما نیز در مجلس همکاری لازم را داشته باشیم و با استعفای آقای زاکانی از نمایندگی موافقت کنیم.

حاجی‌دلیگانی اظهار داشت: با توجه به مدیریت راهبردی آقای زاکانی به راحتی خواهد توانست مشکلات شهر تهران را حل کند و با توجه به اشرافی که وی بر مسائل کشور دارد و سوابق کاری وی مدیریت وی در شهرداری تهران باعث خواهد شد تا نمره شهرداری تهران بالا بیاید.

* زاکانی آمده تا تهران را به الگویی برای دیگر شهرها تبدیل کند
اسماعیلی کوثری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این باره به فارس گفت: من از ۳۵ قبل آقای زاکانی را می‌شناسم وی به ویژه در دوران دفاع مقدس انسانی بسیار فداکاری است و در سخت‌ترین شرایط در دفاع مقدس این فداکاری را نشان داد.
وی ادامه داد: پس از دفاع مقدس هم در بسیج دانشجویی و در مجلس شورای اسلامی در دوره‌های هفتم تا نهم و مجلس فعلی ضمن فداکاری عملکرد بسیار هوشمندانه‌ای را از خود به نمایش گذاشته است.

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه اضافه کرد: آقای زاکانی فردی فسادستیز است و مبارزه با فساد را همیشه سرلوحه کار خود قرار داده و انسانی پاکدست است.

کوثری خاطرنشان کرد: آقای زاکانی با یک انگیزه بسیار بالا آمده تا بتواند کاری در شهرداری تهران انجام دهد که نه تنها باعث امید برای مردم تهران شود بلکه تهران را به عنوان الگویی برای دیگر شهرها تبدیل کند.

وی افزود: انشالله آقای زاکانی در شهرداری بتواند کاری کند که آرمان‌ها و اهداف و برنامه‌های نظام جمهوری را در عمل نشان دهیم.

* برای شهردار شدن زاکانی هیچ منع قانونی وجود ندارد
محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون شوراهای مجلس هم در این باره گفت: هیچ منع قانونی برای شهردار شدن آقای زاکانی در شهر تهران وجود ندارد و مستندات قانونی کافی در این باره موجود است.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به نبود منع قانونی برای شهردار شدن آقای زاکانی در شهر تهران وزیر کشور می‌تواند حکم شهردار شدن وی را صادر کند.

* نیازمند همگرایی جریان انقلاب برای موفقیت زاکانی در شهرداری هستیم
حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج الدینی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به انتخاب علیرضا زاکانی به عنوان شهردار تهران اظهار داشت: مردم این بار با رویکرد تحول شورای شهر را انتخاب کرده اند و از شورای شهر قبلی و عملکرد آن ناراضی هستند و انتخاب این چهره های جوان نشان می دهد که باید به کار این مجموعه اعتماد کنیم چون اینها با ان رویکرد کارنامه ها و برنامه ها را بررسی و آقای زاکانی را انتخاب کرده اند.

وی افزود: چطور ما در مجلس یک وزیر را انتخابی می کنیم همه برنامه‌هایش را می بینیم، در شورای شهر هم همه موارد بررسی و انتخاب انجام شده است و در چنین شرایطی همسویی و همگرایی جریان انقلابی در مجلس،‌ دولت و شورای شهر نیاز هست تا از آقای زاکانی که یکی از چهره‌های انقلاب هست برای موفقیت در کارش حمایت کنند.

میرتاج الدینی ادامه داد: امیدوارم با برنامه‌ای که آماده کرده و نیروهای پخته،‌ جوان و انقلابی و جهادی که وارد کار می‌کند، بتواند دوره درخشان دیگری در عملکرد شهرداری تهران مثل دوره آقای قالیباف را ایفا کند و من برای این مسئله خوش‌بینم.

نماینده مردم تبریز در مجلس در عین حال با تاکید بر اینکه البته چون‌ آقای زاکانی نماینده قم باید یک کاری برای قم کند که رضایت آنان را جلب کند،‌تصریح کرد: باید مشارکتی بین شهرداری تهران و شهرداری قم برای انتقال تجارب و همکاری‌ها ایجاد کند و مثلا وعده دهد با برنامه تِرَن هوایی قم را با مشارکت شهرداری تهران تمام خواهد کرد و اگر این کار را برای قم کند مردم این شهر از ایشان راضی خواهند بود.