گروه: .
تاریخ: 17:38 :: 2021/07/20
وزارت ارشاد به مدیر فرهنگی نیاز دارد/ ضرورت احیای دیپلماسی فرهنگی

مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیشتر از اینکه به یک هنرمند احتیاج داشته باشد به یک مدیر فرهنگی نیاز دارد.

مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیشتر از اینکه به یک هنرمند احتیاج داشته باشد به یک مدیر فرهنگی نیاز دارد.

حمید نیلی، مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز؛ در خصوص انتخاب وزیر کارآمد در دولت سیزدهم اظهار کرد: تاریخ نشان داده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیاز به هنرمند ندارد، بلکه نیاز به مدیر دارد، مدیری که خارج از فضاهای سلیقه‌ای و نگاه‌هایی که به سلایق شخصی او برمی‌گردد، یک پازلی را برای خودش تعریف کرده و مهندسی کند تا به نقطه مطلوبش برسد.

نیلی ادامه داد: وقتی در راس یک مجموعه هنرمند قرار می‌گیرید، سلیقه‌ای عمل می‌شود و در وزارت فرهنگ و اراشاد اسلامی سلیقه‌ای دیدن آسیب زاست لذا مدیر باید فرهنگی باشد اما مدیریت فرهنگی که صرفا به تخصص مورد نظر خودش نپردازد و در حقیقت یک جانبه نگر نباشد و به سلیقه تمام هنرمندان احترام بگذارد.

مدیرعامل انجمن تئاتر ضمن بیان مطلب فوق ادامه داد: متاسفانه در زمانی که ما مسئولی داشتیم که به عنوان مثال به هنر های تجسمی علاقه داشته بیشترین نگاه را به این حوزه داشته و یا زمانی که علاقه‌مند به حوزه کتاب یا سینما بوده روال اینگونه بوده است.

نیلی ادامه داد: مدیر باید به گونه‌ای مدیریت کند که به تمام تخصص‌ها بپردازد و بر این اساس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیشتر از اینکه به یک هنرمند احتیاج داشته باشد به یک مدیر فرهنگی نیاز دارد.

وی تاکید کرد: وزیر فرهنگ اگر به این شیوه عمل کند تمام موضوعات تخصصی مقوله فرهنگ و هنر مورد توجه قرار می‌گیرد و همه با هم توسعه پیدا کند.

این مقام مسئول با اشاره به این نکته که در بحث مدیریت فرهنگی باید همه تخصص‌ها و رشته‌ها برای وزیر کارآمد مهم باشد و سلیقه ای عمل نکند، تشریح کرد: دغدغه ای که در حال حاضر وجود دارد این است که در بحث تولیدات، بسیاری از موضوعات در پرورش دانشجو در حوزه های هنری تاثیرگذار هستند، لذا ما نباید به محصول نگاه کنیم بلکه باید به فرآیند آن محصول نگاه کنیم.

وی افزود: متاسفانه در حوزه دروس دانشگاهی به بعضی از دروس ملی و آئینی و دینی خودمان توجه نشده و بیشتر دروسی که ارائه می‌شود نگاه بیشتر غربی است و دانشجو خودش باید تلاش کند تا در حوزه فرهنگ بومی، ملی و دینی خودش دانش را جذب کند.

این فعال حوزه فرهنگ خاطرنشان کرد: در حوره فرهنگ و هنر باید به آئین‌ها و سنت‌های میهنی ما توجه شود و حداقل‌های آداب و رسوم ما را دانشجوی هنر ما، کسی که دارد کار موسیقی و تئاتر می‌کند توجه کند که کارهایی که تولید می‌شود رنگ و بوی ایرانی اسلامی داشته باشد.