گروه: .
تاریخ: 11:44 :: 2021/07/15
درخواست بهزیستی برای واکسیناسیون ۵۵۰۰۰ معلول بستری در منازل

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به موضوع واکسیناسیون کرونا اظهار کرد: در کنار اینکه از وزارت بهداشت برای کمک به واکسیناسیون مراکز تشکر می‌کنیم اما این انتقاد را داریم و می‌خواهیم که این امکان را برای مددجویانی که در خانه‌ها هستند نیز فراهم کنند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به موضوع واکسیناسیون کرونا اظهار کرد: در کنار اینکه از وزارت بهداشت برای کمک به واکسیناسیون مراکز تشکر می‌کنیم اما این انتقاد را داریم و می‌خواهیم که این امکان را برای مددجویانی که در خانه‌ها هستند نیز فراهم کنند.

به گزارش ایسنا، وحید قبادی‌دانا در برنامه‌ای تلویزیونی با بیان اینکه کرونا شرایط سختی را برای ما ایجاد کرد،گفت: از ابتدای شیوع ویروس در ووهان چین، کمیته پیشگیری از بیماری کرونا در سازمان بهزیستی شکل گرفت و پروتکل‌ها به مراکز شبانه‌روزی اعلام شد. باتوجه به اینکه سالمندان از هایریسک‌ترین افراد بودند؛ رفت و آمدها محدود و پروتکل‌های بهداشتی اجرا شد و سامانه ثبت ابتلا و درمان و فوتی‌ها شکل گرفت.

وی با بیان اینکه با شروع واکسیناسیون در کشور، مراکز شبانه‌روزی در اولویت یک قرار گرفتند، گفت: از زمان شروع واکسیناسیون ۹۵ هزار دوز واکسن در مراکز شبانه‌روزی تلقیح شده و حدود ۸۰ درصد افراد مقیم در مراکز شبانه‌روزی توانبخشی واکسن کرونا را دریافت کردند و حدود ۷۰ درصد از کسانی که دوز اول را دریافت کردند، دوز دوم را نیز دریافت کردند که این کار ادامه دارد. این موضوع باعث شده که در قیاس با چهار ماه اول سال ۹۹، در چهار ماه ابتدای سال ۱۴۰۰، ۸۳ درصد فوتی‌ها کاهش و ۹۱ درصد ابتلا در مراکز شبانه‌روزی کاهش یابد که شرایط نسبتا بهتری را فراهم کرده است.

قبادی‌دانا افزود: در مجموع باتوجه به اینکه حدود ۸۵۰۰ نفر از این افراد طی ۱.۵ سال مبتلا شدند، حدود ۵۰۰ نفر فوت کردند، اما تقریبا بیش از ۷۵۰۰ نفر از آنها درمان شدند. نگرانی که اکنون داریم در ارتباط با افراد دارای معلولیتی که در خانه هستند، است. از ماه‌ها قبل نامه‌نگاری‌هایی با وزارت بهداشت انجام شد و در کمیته‌های وزارت بهداشت حضور داشتیم. در کنار اینکه از وزارت بهداشت برای کمک به واکسیناسیون مراکز تشکر می‌کنیم اما این انتقاد را داریم و می‌خواهیم که این امکان را برای مددجویان که در خانه‌ها هستند، فراهم شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: از یک میلیون و ۵۵۰ هزار فرد دارای معلولیت و ۲۴۰ هزار زن سرپرست خانوار و خانواده‌های آنها که تحت پوشش هستند، حدود ۵۵ هزار معلول شدید و خیلی شدید وابسته به بستر و دارای ضایعه نخاعی داریم که در خانه‌ها هستند و درخواست داریم تا این امکان فراهم شود که برای آنها تلقیح واکسن صورت گیرد. امید است پیگیری‌ها به نتیجه برسد.

به گزارش ایسنا، قبادی‌دانا در ادامه در پاسخ به این سوال که در دوره‌ای که در سازمان بهزیستی بودید، خدمات سازمان چه ارتقایی پیدا کرد؟ یادآور شد: امروز چهل و یکمین سالروز تاسیس سازمان بهزیستی توسط شهید دکتر فیاض بخش است و یاد و خاطره ایشان را گرامی می‌داریم. خدمات شایان توجهی انجام شده است، اما نیازهای جامعه هدف سازمان بسیار زیاد است، البته سازمان به دنبال بهتر زندگی کردن همه مردم است، اما اقشار خاصی مانند معلولان، سالمندان، زنان و کودکان که دارای نیازهای خاصی هستند ممکن است در معرض خطر بیشتری باشند.

وی ادامه داد: در این سال‌ها سعی شده است تحولی در سازمان بهزیستی ایجاد کنیم. سعی کرده‌ایم به فرمایش مقام معظم رهبری کار فوق العاده‌ای را انجام دهیم. شعار امسال ما؛ بهزیستی در گام دوم انقلاب هوشمندسازی، محله محوری و ارتقا سلامت اجتماعی در بستر خانواده است. تاکید ویژه‌ای را بر خانواده داشتیم و تمام سیاست‌های ما بر محور توانمندسازی خانواده برای رفع مشکلات جامعه هدف بوده است.

رییس سازمان بهزیستی با بیان اینکه تمام تلاش ما این بوده که از کمک‌های مختلف مردم استفاده و فعالیت‌های اجتماع محور و محله محور را ترویج دهیم، به موضوع هوشمندسازی فعالیت‌ها اشاره کرد و گفت: امروز ۴۰ سامانه الکترونیکی در سازمان بهزیستی است. تمام پرداخت‌ها به صورت الکترونیکی است. دیگر چیزی مانند کارت هدیه که مسئله و مشکل بود به طور کل حداقل در این ۲.۵ سال که شاهد و ناظر بودم جمع شده و هرگونه خدمت و حمایتی روی کارت بانکی افراد با کد ملی مشخص انجام می‌شود و این باعث شده شفاف‌سازی خوبی صورت گیرد و اعتماد بودجه‌ریزان، دستگاه‌های حاکمیتی و مردم را بیشتر جلب کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه بودجه سازمان بهزیستی در این دو الی سه سال افزایش قابل توجهی را در زمینه‌های مختلف پیدا کرده است، افزود: به طور مثال در بحث مستمری مددجویان شاهد افزایش جهش خوبی بودیم. به طور مثال اگر در سال ۹۲، مستمری مددجو ۵۳ هزار تومان تا ۱۰۰ هزارتومان براساس بعد خانوار بوده، اکنون به ۳۵۰ هزارتومان تا یک میلیون و ۱۰۰ هزارتومان افزایش پیدا کرده است و امسال توانستیم به هدف برنامه ششم در پرداخت مستمری برسیم. در ماده ۷۹ قانون برنامه ششم آمده است میزان مستمری باید ۲۰ درصد حداقل دستمزد هرسال باشد. در سال‌های مختلف ۱۲ درصد و ۱۴ درصد بوده و امسال به ۱۹ درصد حداقل دستمزد رسیده است. در این سالها حداقل دستمزد ۵ برابر شده است درحالیکه میزان مستمری‌ها ۸ تا ۱۱ برابر شده است.

وی همچنین گفت: افراد دارای معلولیت نخاعی در ۲.۵ سال گذشته مبلغ ۲۰۰ هزارتومان به خانواده هایشان پرداخت می‌شد که از آنها نگهداری کنند و ۲۰ هزار خانواده تحت پوشش خدمات حق پرستاری بودند. امروز توانستیم پوشش را افزایش دهیم؛ ۲۷ هزار معلول ضایعه نخاعی موجود را تحت پوشش قرار دهیم و از معلولان ضایعه نخاعی فردی پشت نوبت نمانده است و اگر به معلولان شدید و خیلی شدید وابسته به بستر را هم اضافه کنیم، در مجموع به ۵۵ هزار نفر مبلغ یک میلیون تومان بابت حق پرستاری بر روی کارت بانکی آنها شارژ می‌شود. این مبلغ تا ماه گذشته ۶۱۰ هزارتومان بود که در بودجه ۱۴۰۰ به همت سازمان برنامه و دولت و تصویب نمایندگان، افزایش خوبی را شاهد بودیم که شرایط بهتری را می‌تواند ایجاد کند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه با بیان اینکه فعالیت سازمان در محله‌ها نیز با مراکز خدمات بهزیستی شکل گرفت، در بخش دیگری از سخنان خود گفت: طبق ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در ۱۳ بند این امکان را داریم که فعالیت‌های اجرایی سازمان را در قالب فعالیت موسسات خیریه و غیردولتی به مردم واگذار کنیم. در بند ۴ مراکز خدمات بهزیستی وجود داشت که مغفول واقع شده بود. البته در گذشته مجتمع های خدمات بهزیستی بود که در حوزه‌‍‌های روستایی فعالیت می‌کرد.

وی افزود: دیدیم که باید این خدمات به داخل محله‌ها و منازل برود و آنچه که در آمار و ارقام می‌گوییم و در طبقه دهم سازمان تصمیم می‌گیریم، در محله ها و در میدان خود را نشان دهد.

قبادی دانا در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: با حضور در محلات، ۲۵۲۷ مرکز خدمات بهزیستی با عنوان مثبت زندگی طی یک فراخوانی که اعلام عمومی شده شکل گرفته است.