تاریخ: 15:52 :: 2021/07/12
کالاهای ایرانی در مرز افغانستان فاسد می‌شوند

چند روز پس از رسیدن ناآرامی‌های داخلی افغانستان به مرزهای تجاری مشترک با ایران، حالا فعالان اقتصاد از خطر فاسد شدن کالاهای ایرانی می‌گویند.

چند روز پس از رسیدن ناآرامی‌های داخلی افغانستان به مرزهای تجاری مشترک با ایران، حالا فعالان اقتصاد از خطر فاسد شدن کالاهای ایرانی می‌گویند.

به گزارش ایسنا، با وجود آنکه افغانستان در فهرست مقاصد صادرات ایرانی همواره در رده چهارم و پنجم قرار گرفته و اصلی‌ترین هدف به شمار نمی‌رود اما بر اساس آمارهایی که از عملکرد تجاری این کشور در سال‌های گذشته منتشر شده، ایران بخش مهمی از واردات کالا در افغانستان را به خود اختصاص داده  و حتی اصلی‌ترین تامین کننده کالا به این کشور بوده است.

در روزهای گذشته در پی پیشروی گروه طالبان در بخش‌هایی از خاک افغاستان و در اختیار گرفتن بخشی از مرزهای مشترک دو کشور، گمرک ایران اعلام کرد که برای مدتی کوتاه تجارت در این مرزها متوقف شده اما در روزهای بعد خبر رسید که مقدمات از سرگیری جابجایی کالاها میان ایران و افغانستان فراهم می‌شود.

پس از آتش سوزی اسفند سال گذشته در یکی از انبارهای تجاری در مرز مشترک دو کشور، اتفاقات اخیر دومین موضوعی است که تجارت را با خدشه مواجه کرده، هرچند به نظر می‌رسد امکان برطرف کردن آن وجود خواهد داشت.

فاطمه مقیمی – عضو اتاق بازرگانی تهران – درباره تبعات توقف فعالیت‌ها در مرز مشترک دو کشور به سایت این اتاق گفته: با وجود محدودیت هایی که در حوزه حمل ونقل از نظر تعداد ناوگان وجود دارد، بروز این مشکلات و توقف کامیون ها در مرزها به منزله خروج این ناوگان از گردونه حمل و نقل و لجستیک است. نکته حائز اهمیت اینکه، حفظ جایگاه ایران در حوزه حمل و نقل و ترانزیت در گرو دسترسی به ناوگان کافی و حرکت به موقع این ناوگان است.

او با اشاره به اینکه وقوع مشکلاتی از قبیل توقف و معطلی ناوگان، علاوه بر افزایش هزینه تمام شده، موجب تاخیر در رساندن کالا به مقاصد صادراتی می‌شود، ادامه داد: در میان محموله هایی که به مقصد افغانستان ارسال شده، اقلام فاسد شدنی، مواد غذایی، مواد اشتعال زا و سوخت نیز وجود دارد که با توقف کامیون ها نه تنها امکان فاسد شدن این کالاها وجود دارد که امنیت ناوگان و رانندگان نیز در مخاطره قرار می گیرد؛ هنوز حادثه آتش سوزی در گمرک «ابو نصر فراهی» افغانستان واقع در مرز ایران که در ۱۶ اسفندماه رخ داد و خسارات مالی و جانی در پی داشت، فراموش نشده است.

مقیمی با بیان اینکه انتظار این است که با مداخله دولت ایران، زمان توقف کامیون ها در مرز به حداقل برسد، افزود: گفته می شود که مذاکراتی از سوی دولت ایران با طرف های افغانستانی در جریان است و این مساله ظرف هفته آینده حل خواهد شد.