تاریخ: 18:46 :: 2021/07/08
خون‌رسانی ۹ استان به سیستان و بلوچستان/ خون مورد نیاز بیماران تا حدی تامین شده است/ قدردانی از اهداکنندگان

سخنگوی سازمان انقال خون گفت: بانوان لرستان، کردستان و سیستان و بلوچستان در صدر اهداکنندگان خون در سه ماه اول سال بودند.

سخنگوی سازمان انقال خون گفت: بانوان لرستان، کردستان و سیستان و بلوچستان در صدر اهداکنندگان خون در سه ماه اول سال بودند.

«بشیر حاجی بیگی» سخنگوی سازمان انتقال خون در مورد رشد ۱۵ درصدی اهدای خون در سه ماهه نخست سال، بیان کرد: سه ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه آن در سال قبل، قزوین با ۳۴ درصد رشد، خوزستان ۳۳ درصد رشد و خراسان رضوی ۲۴ درصد بیشترین میزان اهدای خون در کشور را داشتند.

وی در مورد کل مراجعین در سه ماه اول سال جاری ادامه داد: کل مراجعین ۶۳۰ هزار نفر بودند که ۵۱۰ هزار واحد خون اهدا کردند که۷۳ هزار و ۵۰۰ واحد اهدایی مربوط به اهدا کنندگان بار اول در سراسر کشور بوده است.

حاجی بیگی افزود: با وضعیت سه ماه‌ی اول، ۸۸۳ هزار و ۷۰۰ واحد خون و فراورده‌های آن شامل گلبول قرمر فشرده شده، پلاکت و پلاسما به مراکز درمانی و بیمارستانی کشور توزیع شده است که به نسبت مشابه سال قبل ۱۷ درصد رشد داشته است.

وی گفت: همچنین بیشترین میزان اهدای خون در این مدت مربوط به تهران، فارس، خراسان رضوی و مازندران بوده است.

حاجی بیگی افزود: میانگین شاخص اهدای خون  بانوان کشور در این سه ماه ۴.۵ درصد بوده است.

وی ادامه داد: همچنین بانوان استان لرستان ۹ درصد، سیستان و بلوچستان ۷.۵ درصد و استان کردستان با ۷ درصد در صدر اهدا کنندگان خانم در کشور بودند.

سخنگوی سازمان اهدای خون گفت: شاخص اهدای خون مستمر در کشور ۵۷ درصد و بیشترین میزان شاخص اهدای خون مستمر در سه ماه اول امسال مربوط به استان سمنان با ۷۳ درصد، یزد ۶۷.۵ درصد و بوشهر با ۶۷.۲ درصد بوده است.

وی با اشاره به وضعیت ذخایر خون در سیستان و بلوچستان در حال حاضر گفت: با توجه به گرمای شدید و نیاز به مصرف بالای خون، وضعیت خون در شرایط بحرانی بود و با توجه به بحران کرونا در سیستان و بلوچستان و افزایش تعداد مرگ و میر و موارد ابتلا، میزان ذخایر خونی استان به شدت دچار کاهش شده بود.

حاجی بیگی افزود: تا کنون ۹ استان در جریان این کاهش از طریق شبکه‌ی ملی خون به سیستان و بلوچستان خون رسانی کردند که با وجود گرمای هوایی که وجود دارد ما قدردان آنها هستیم.

حاجی بیگی ادامه داد: در حال حاضر از عزیزان اهدا کننده می‌خواهیم که اگر گروه خونی o هستند جهت اهدا برای سیستان و بلوچستان اقدام کنند. با وجود شیوع کرونا، فضای امنی در مرکز واکسیناسیون برای آنها در نظر گرفته شده است.

وی گفت: با وجود اینکه تعداد بیماران تالاسمی حاضر در منطقه زیاد است و در کنارش وضعیت کرونا حاکم است سطح ذخایر خون با کاهش رو به رو بود اما خون مورد نیاز بیماران این استان تا حدی تامین شده است.