تاریخ: 15:47 :: 2020/09/26
استعفای «مصطفی ادیب» با فشار مثلث خارجی/ اختلاف نظر بازیگران سنتی بیروت در تشکیل دولت

بر خلاف خوش‌بینی‌ها پس از توافق اولیه در مورد دولت تکنوکرات و روی کار آمدن یک چهره کمتر شناخته شده و کم حاشیه یعنی مصطفی ادیب، تشکیل کابینه جدید در لبنان به دلیل اختلاف موضع میان گروه های سیاسی بار دیگر با بن بست مواجه شد.

« مصطفی ادیب »، نخست وزیر مکلف به تشکیل کابینه جدید لبنان از تشکیل کابینه انصراف و از سمت خود استعفا داد. وی دلیل انصراف خود از تشکیل کابینه را نبود توافق و هماهنگی سیاسی برای تشکیل دولت جدید لبنان اعلام کرد.

ادیب با بیان اینکه پیش‌تر اعلام کرده بود، در تشکیل کابینه بسیار جدی است و درصدد ورود به حواشی سیاسی نیست، افزود: نمی خواستم با مطرح کردن برخی نام ها و مشارکت دادن آنها در کابینه، موجب تحریک برخی گروه ها و جریان شود.

استعفای ادیب درحالی صورت می گیرد که طی دو روز اخیر گروه ها و جریان های سیاسی لبنان درباره تصدی پست وزارت دارایی توسط یک وزیر شیعی به توافق رسیده بودند.

بر خلاف خوش‌بینی‌ها پس از توافق اولیه در مورد دولت تکنوکرات و روی کار آمدن یک چهره کمتر شناخته شده و کم حاشیه یعنی مصطفی ادیب، تشکیل کابینه جدید در لبنان به دلیل اختلاف موضع میان گروه های سیاسی بار دیگر با بن بست مواجه شد.

مصطفی ادیب چند روز قبل از میشل عون خواسته بود، تا زمان بیشتری برای تشکیل و معرفی کابینه در اختیار او قرار دهد و پاریس هم ناگزیر و شاید برای حفظ وجهه یک هفته دیگر به مهلت ادیب افزود، اما هیچ یک از این مهلت ها نتوانست بحران تشکیل کابینه در لبنان را حل کند.

رقابت تاریخی و سنتی بر سر وزارتخانه‌ های مهم و کلیدی میان جریان های ۱۴ مارس و حزب الله از یک سو و سه جریان ائتلاف ۱۴ مارس با دستاویز قرار دادن توافق برای تشکیل دولت تکنوکرات و غیر سیاسی تلاش می ‌کنند، تا سهم حزب الله در کابینه را تصاحب کنند یا حداقل از رسیدن کرسی های مهم به حزب الله جلوگیری کنند.

نقش بازیگران خارجی را هم در این مناقشه و وضعیت بن بست نباید نادیده گرفت به ویژه سه بازیگر سنتی یعنی عربستان سعودی و آمریکا و فرانسه که هر یک اهداف متفاوتی را دارند و همین موضوع هم وضعیت را پیچیده‌تر می‌کند.

آنچه در مسیر تشکیل کابینه لبنان شاهد آن هستیم، بار دیگر بر این نکته تاکید می کند که این سه بازیگر خواهان تشکیل دولت در لبنان برای خروج این کشور از بحران بزرگی که در آن قرار دارد، نیستند.

آنها ثابت کردند، در طرح تشکیل دولت پیشنهادی خود در لبنان به دنبال روی کار آوردن مهره های خود که بارها کارشکنی و بحران زایی آنها به اثبات رسیده هستند، افرادی چون «سعد الحریری» که در سال ۲۰۱۷ در ریاض و تحت فشار عربستان سعودی از سمت نخست وزیری خود استعفا و دولتش را منحل کرد تا لبنان را وارد بحرانی جدی کند.

همچنین «سمیر جعجع»، رئیس حزب «القوات» لبنان و «ولید جنبلاط»، رهبر حزب «سوسیالیست ترقی ‌خواه» این کشور که هفته گذشته انتقادات تندی از عملکرد ادیب در تشکیل کابینه، به ویژه تصدی پست وزیر دارایی توسط یک شیعی به عمل آورده و با متشنج کردن اوضاع مانع تشکیل کابینه دیاب شوند.

استعفای ادیب به این معنی است که دولت «حسن دیاب» تا پایان رایزنی‌های پارلمان برای معرفی نخست وزیر جدید توسط «میشل عون»، رئیس جمهور لبنان به عنوان دولت موقت به کار خود ادامه خواهد داد.

برچسب ها: