گروه: / / سیاسی / دولت
تاریخ: 12:32 :: 2020/06/20
روحانی: طرح الزام استفاده از ماسک ابلاغ می‌شود/ آغاز سال تحصیلی از ۱۵ شهریور

رئیس جمهور با بیان اینکه سال تحصیلی آموزشی از ۱۵ شهریور آغاز می‌شود، گفت: طرح الزام استفاده از ماسک ابلاغ می‌شود.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا طی سخنانی اظهار داشت: یکی از تصمیمات امروز این است که برای ۱ الی ۲ هفته آینده طرح الزام ماسک در مناطقی که مورد نظر است آماده و اینجا تصویب شود.

وی افزود:  فعالیت می‌تواند آزاد باشد. فعالیت آموزشی، اقتصادی و فرهنگی و معنوی می‌توانند آزاد باشند، با توجه به دستورالعمل‌هایی که وزارت بهداشت و درمان روی آن تاکید دارد. پس حرف ما این نیست که همه چیز تعطیل شود نه شدنی است و نه مردم می‌پذیرند.

رئیس‌جمهور همچنین از آغاز سال تحصیلی جدید از ۱۵ شهریور خبر داد.

روحانی در این جلسه اظهار داشت: امروز می‌توانیم بگوییم ۱۲۳ روز از شروع ابتلا به کرونا گذشته است؛ شروع ابتلا به کرونا که وزارت بهداشت ما توانست تشخیص بدهد، آخرین روز بهمن سال گذشته بود و تا امروز ۱۲۳ روز گذشته و در این مدت مردم عزیز ما، کادر درمانی و همه مسئولین مقابله خوب و جانانه‌ای در برابر این ویروس داشته‌اند.

وی افزود: همه باید بدانیم که اینجا پایان مواجهه نیست و متأسفانه نه سازمان بهداشت جهانی، نه دنیا و نه بهداشت و درمان ما امروز زمان خاصی را برای پایان این بیماری نمی‌تواند پیش‌بینی کنند. این ویروس هنوز واکسن و درمان قطعی ندارد و رفتارش نیز کمی در حال تغییر بوده و کامل و ثابت نیست و این ویروس علی الظاهر طبق گفته محققین، خود به خود از بین نخواهد رفت.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما باید خودمان را برای یک مقابله بلندمدت آماده کنیم، تصریح کرد: . این ویروس نه می‌رود و نه قابل ریشه‌کنی در زمان کوتاه است و نه در شرایط فعلی می‌توانیم کاری کنیم که مردم‌مان مصونیت کامل داشته باشند.

روحانی گفت: متأسفانه ممکن است خودمان کمک بزرگی به ان روس انجام بدهیم یعنی این ویروس به خودی خود منتقل نمی‌شود و «پرِ پرواز» ندارد و توسط خود ما انتقال می‌یابد. فرد بیمار مراعات نکرده و از ماسک استفاده نمی‌کند و حدود ده نفر را مبتلا می‌کند. همین قسمت مسئولیت سنگینی بر دوش ما گذاشته که به ویروس کمک نکنیم. خصوصا باید مراقب افراد مسّن و دارای بیماری‌های زمینه‌ای باشیم و باید آنها را یاری کنیم.

وی اظهار داشت: آنچه وزارت بهداشت و درمان ما می‌گوید فاصله‌گذاری است و باید به آن توجه شود؛ وقتی ضرورت ندارد در تجمعات حضور نیابیم. ماسک می‌تواند پیشگیری داشته و کمک کند که این زنجیره قطع شود.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: یکی از تصمیماتی که امروز اتخاذ شده این است که برای یک الی دو هفته آینده طرح الزام ماسک در مناطقی که مورد نظر است آماده و اینجا در ستاد ملی تصویب شود.

روحانی گفت: تجربه ما در ماه پنجم این است که فعالیت می‌تواند آزاد باشد، فعالیت‌های اقتصادی، آموزشی، فرهنگی، معنوی می‌تواند آزاد باشد ولی با توجه به دستورالعمل‌هایی که وزارت بهداشت و درمان بر آن تأکید دارد. ما نمی‌گوییم کارها تعطیل شود و این شدنی نیست و مردم هم نمی‌پذیرند و در دنیا هم آنها که این مسیر را رفتند، بازگشته‌اند؛  فعالیت آری ولی تجمع غیرضرور نه.

وی تصریح کرد: ما تا امروز درگیر موج اول این بیماری هستیم و موج اول در برخی استان‌ها عبور کرده و  برخی استان‌ها درگیر آن هستند و ممکن است تا چند روز دیگر عبور کنند و هم‌چنین امکان دارد که استان‌های قبلی دوباره دچار موج بشوند.

رئیس‌جمهور گفت: امروز درباره فشار روانی و روحی که این ویروس در جامعه ایجاد می‌کند بحث شد و ممکن است بسیاری دچار بیماری روحی و روانی شوند و از مختصصان روان شناختی،علوم حوزوی، هنرمندان، صدا و سیما و دستگاه‌های تبلیغاتی می‌خواهم که همگی مردم را آماده کنیم و اولین آمادکی این است که درگیری ما با این ویروس کوتاه‌مدت نیست و خود را برای زمان بلند آماده کنیم. مثلا اگر فکر کنیم که روزه سه روز است، روز چهارم سخت می‌شود ولی اگر بدانیم ۳۰ روز باید روزه بگیریم خود را برای ۳۰ روز آماده خواهیم کرد.

روحانی بیان کرد: در این زمینه باید بلندمدت اماده شویم چون پایان این را دقیق نمی‌دانیم و نمی‌توانیم بگوییم یک یا دو ماه دیگر تمام می‌شود و همه باید در این زمینه کمک کنند.

وی اظهار داشت: به ملت عزیزمان می‌گویم آغاز این امر را خوب شروع کردیم و بهداشت و درمان، نیروهای مسلح، خود مردم و صدا و سیما همه در اواخر اسفند، فروردین و اوایل اردیبهشت خوب همکاری کردیم و در آن روزهای سخت توانستیم عبور کنیم ولی این کار نیاز به استمرار و استقامت دارد. اگر استقامت رها شود و بر استمرار فکر نکنیم ممکن است دستاوردهای گذشته مورد تردید قرار گرفته و یا حتی از بین بود.

رئیس‌جمهور گفت: به عنوان رئیس‌جمهور مردم بزرگوار ایران از مردم می‌خواهم که به‌خاطر پاسداری از دستاوردهایمان و به‌خاطر ایران عزیزمان شکیبایی‌مان را ادامه بدهیم. نگران و مضطرب نشویم و نگوویم که نمی‌توانیم، ما می‌توانیم؛ ما ملت بزرگی هستیم و با این ویروس مواجه شدیم و مقابله ما نیز خوب بوده است. این ویروسی نیست که فقط در بخش درمان و اپیدمی وجود داشته باشند بلکه روابط انسانی و بین الملی را تحت تأثیر قرار داده است.

روحانی گفت: عده‌ای با مرگ عزیزان خود و عده‌ای با رنج مردم مواجهند؛ سختی معیشت برای بخشی از مردم است و مشاغل برخی رسته‌ها تعطیل شده و یا مدتی تعطیل بوده است. ضربه سختی به حمل و نقل، گردشگری، مراودات بین و تجارت بین الملل، صادرات و واردات، آموزش و فرهنگ خورده و حتی به بخش‌هایی از پزشکی هم نیز دچار مشکل شده و حتی شاید دندان‌پزشکی ما برای فعالیت خود مشکل داشته باشد.

وی ادامه داد: ما به یُمن فداکاری جبهه سلامت‌مان و به یُمن همکاری همه نیروهای مسلح و سایر قوا و به یُمن همکاری مردم تا امروز در مقابله با کرونا سرفراز بوده‌ایم و در مقایسه با کشورهای پیشرفته می‌بینیم که کارنامه قابل قبولی داریم. علت این پیشرفت نیز همدلی و اتحاد و باهم بودن است و این اساس است ولی زیربناهای مستحکمی هم داشته‌ایم. اگر زیر ساخت پزشکی و درمانی ما آماده نبود یعنی اگر زیر ساخت سال ۹۱ بود نمی‌توانستیم پیش برویم. کاری که در این ۷ سال انجام شد و زیرساخت‌ها، طرح تحول سلامت، تعداد تخت‌ها، پزشکان و پرستاران با گذشته قابل مقایسه نیست.

رئیس‌جمهور افزود: زیرساخت دیگر ما ارتباطات بود و اگر فضای مجازی ساماندهی نشده بود و اگر پهنای باند نداشتیم و موبایل هوشمند در اختیار مردم نبود کار ما سخت می‌شد. الان آموزش و خرید و فروش در فضای مجازی است و حتی در سوگواری نیز می‌گوییم از فضای مجازی استفاده شود. این زیرساخت‌ها کمک بزرگی به ما کرد. زیر ساخت بعدی، شرکت‌های دانش بنیان بود، تعداد این شرکت‌ها ۵۰ عدد بود و الان ۵۰۰۰ شرکت دانش بنیان داریم و این کار بزرگی است.

روحانی بیان کرد: اگر  در بخش کشاورزی تلاش‌های این چندساله نبود امروز باید ۶ میلیون تن گندم می‌خریدیم؛ چه کسی به ما می‌فروخت؟ هم‌چنین اقدامات بزرگی در بخش انرژی انجام شده که اگر در این زمینه دجار مشکل می‌شدیم کار ما سخت می‌شد.

وی خاطر نشان کرد: از بخش اقتصاد کشور علیرغم اینکه می‌دانم مردم در اقتصاد و معیشت همچنان مشکل دارند، تشکر کنم. ما در فروردین و اردیبهشت صادرات نداشتیم؛ در این شرایط و شرایط تحریم، اینکه ارز برای کالاهای اساسی و مواد اولیه تأمین شده کار ساده‌ای نیست. پرداخت به‌موقع حقوق‌ها، بسته‌های معیشتی و یارانه‌ها به موقع انجام شده که کار مهمی است. ما برای چهار ماه به سه میلیون خانواری که در شرایط معیشتی مناسب نبودند، بسته ویژه کرونا دادیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه به مردم می‌گویم همه بازگشایی‌ها و فعالیت‌های اقتصادی ما منوط به رفتار عمومی است، اظهارداشت: اگر همه مراعات کردیم به خوبی موفق خواهیم بود با کمترین تلفات و فوتی‌ها عبور کنیم و اگر رفتار عمومی ما خدای ناکرده منطبق بر دستورالعمل‌ها نباشد کار سخت می‌شود.

روحانی تصریح کرد: دستگاهی که تشخیص داده فردی به کورنا مبتلا شده باید به خانواده و محل کارش اطلاع بدهد و هنوز هم این انجام نمی‌شود. کسی که مبتلا شده و خود او از ابتلایش خبر داد ، اگر در جامعه رفت و آمد کرد و عادی بود این خطرناک است. یک نفر مبتلای به کرونا به عروسی رفته و ۱۰۰ نفر را مبتلا کرده است، این مهم است. اگر کسی متوجه شد که بیمار است، بزرگترین وظیفه‌اش این است که به گوشه‌ای رفته و از خود مراقبت کند.

وی به تصمیمات امروز جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا پرداخت و گفت: مبنای اینکه یک منطقه را قرمز اعلام می‌کنیم، کل استان نخواهد بود بلکه ما شهرها را اعلام می‌کنیم؛ این به‌خاطر دقت در عمل است و اینکه بدانیم در کجا باید فعالیت‌هایمان تشدید شود. هر استانی که بخشی از شهرهای آن دچار مشکل می‌شود، بلافاصله ستاد استانی‌اش پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهد و محدودیت‌هایی که فکر می‌کند ضروری است را برای ستاد بهداشتی و اجتماعی بفرستد و محدودیتی که وزیر بهداشت و  وزیر کشور به نتیجه رسیدند، با تایید رئیس‌جمهور عملیاتی می‌شود. ممکن است محدودیت برای کل کشور و یا کل استان نبوده و برای شهر باشد.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: بنا شد برای دو هفته آینده تصمیمی بگیریم که الزام ماسک در برخی موارد و اجتماعات وجود داشته باشد، الزام ماسک برای فضایی است که جمعیت دارد و سرپوشیده است و باید دقیق‌تر مشخص شود ولی باید قبل از الزامی کردن، ماسک باید به وفور و با قیمت ارزان در اختیار مردم قرار بگیرد که وقتی الزام می‌شود ماسک در اختیار مردم قرار داشته باشد. ممکن است برای مناطق قرمز و و مناطقی که وزارت بهداشت و درمان لازم  بداند ماسک را ضروری اعلام کنیم.

روحانی بیان کرد: وز بهداشت و درمان برای زندان‌ها دستورالعمل‌های خوبی تهیه و ابلاغ کرده و زندان‌ها طبق آن عمل می‌کنند و خود وزارت بهداشت نیز بر این دستورالعمل‌ها نظارت می‌کند.

وی افزود: ما در در مسئله شرایط خوبی داشته‌ایم؛ یکی سالمندان هستند که مراقبت‌های خوبی انجام شده و شرایط خوبی دارند و دیگر هم زندان‌هاست که تلاش شده خلوت شود و اگر هم لازم و ممکن باشد مرخصی بدهند.

رئیس‌چمهور درباره آغاز فعالیت‌‌های آموزشی گفت: امروز تصمیم گرفته شد دانشگاه‌ها از ۱۵ شهریور فعالیت خود را آغاز کنند و البته این آموزش در فضای حقیقی و مجازی توأمان است و بنا شد تسهیلات لازم را فراهم کنند. کلاس خلوت و خوابگاه خلوت برای ما اصل است و بنا شد برنامه‌ریزی شود اگر افرادی در دانشگاه دیگری قبول شدند بتوانند در محل زندگی خود ترم آینده را بگذرانند.

روحانی ادامه داد: هم‌چنین افتتاح فعالیت‌های آموزش و پرورش از ۱۵ شهریور خواهد بود و آغاز فعالیت‌ها در هر استان از ۱ الی ۱۵ شهریور به تناسب شرایط اعلام خواهد شد و ممکن است در برخی مناطق برای اینکه تعداد دانش آموزان تقسیم شوند و یا به‌صورت «یک روز در میان» باشند، تعطیلی پنج‌شنبه‌ها حذف می‌شود.

وی تصریح کرد: کسانی که مرتب بحث پساکرونا را مطرح می‌کنند و می‌گویند بعد از کرونا چه خواهد شد و پیش‌بینی‌هایی دارند، قرار شد کمیته اطلاع رسانی چهارچوبی در این‌باره داشته باشد و مردم را در این باره آگاه می‌کنند؛ مردم ما در کنار بهداشت و درمان و کادر درمانی هستند و از این روزها عبور خواهیم کرد.

برچسب ها: