تاریخ: 14:25 :: 2020/03/09
تغییر اساس‌نامه فوتبال، نسخه است نه دارو/ چند مدیر با تفکر حرفه‌ای داریم؟

مدیرعامل پیشین باشگاه سپاهان اعتقاد دارد تغییر دادن یا ندادن اساس‌نامه یا آمدن افراد جدید به فدراسیون مشکل اصلی فوتبال ایران نیست و باید برنامه‌ریزی کلی برای توسعه فوتبال انجام شود.

مدیرعامل پیشین باشگاه سپاهان اعتقاد دارد تغییر دادن یا ندادن اساس‌نامه یا آمدن افراد جدید به فدراسیون مشکل اصلی فوتبال ایران نیست و باید برنامه‌ریزی کلی برای توسعه فوتبال انجام شود.

اصغر باقریان، مدیرعامل پیشین باشگاه سپاهان درباره احتمال تعویق انتخابات فدراسیون فوتبال اظهار داشت: اگر انتخابات فدراسیون برگزار نشود، مشکلاتش کمتر است. با برگزاری انتخابات چه اتفاق جدیدی در فوتبال رخ می‌دهد که اگر لغو شود دیگر رخ نمی‌دهد؟ مشکل ما فدراسیون و افراد نیستند. مشکل ما این است که برای فوتبال اندیشه و نقشه راه نداریم. تا زمانی که پشتوانه کار تشکیلاتی، یک تفکر حساب شده منطقی و برنامه ریزی شده نباشد، چیزی درست نمی‌شود. این همه انتخابات برگزار شد و این همه افراد آمدند و رفتند.

او درباره شائبه نامه‌نگاری افرادی از داخل ایران با فیفا برای ایجاد تاخیر در برگزاری انتخابات هم گفت: اصلا فرض کنیم به همان شکلی که فکر می‌کنیم درست است، کار را انجام دهیم و فیفا دخالتی نکند، آیا اتفاق جدیدی در فوتبال ما می‌افتد؟ آیا با رفتن و آمدن افراد تمام زیرساخت‌ها و اصول فوتبال حرفه‌ای در کشور ما شکل می‌گیرد؟ فیفا نهایتا چند ماه انتخابات را به تاخیر می‌اندازد و ما را مجبور می‌کند که اساس‌نامه‌ای بنویسیم که نظراتش در آن لحاظ شده باشد. آیا این کمکی به فوتبال ما کمک می‌کند؟ اگر اساس‌نامه فیفا را عینا کپی کنیم آیا باعث حرفه‌ای شدن فوتبال ما می‌شود؟ مگر ما چه امکانات و تشکیلاتی به وجود آورده‌ایم؟

او ادامه داد: هر تغییری در اساس‌نامه برای اینکه تبدیل به یک دیدگاه حرفه‌ای شود نیازمند مقدمات و لوازم و شرایطی است که یک کار بلند مدت است تا از یک سیستم آماتور به حرفه‌ای تبدیل شود. در کشورهایی مثل انگلیس، اسپانیا، فرانسه، آلمان و کشورهای صاحب فوتبال یک پروسه حداقل ۲۰ ساله انجام شده است. از سال ۱۹۷۰ زمینه اولیه  شکل گرفت که فوتبال از آماتوری به سمت حرفه‌ای شدن برود تا علاوه بر ابعاد اجتماعی، ابعاد اقتصادی هم به فوتبال داده شود. این قضیه در دهه ۱۹۹۰ جواب داد.

باقریان اضافه کرد: من خودم یادم است در زمان آقای صفایی فراهانی این بحث شکل گرفت که آیا فوتبال ایران حرفه‌ای شود یا خیر. یکی از جدی‌ترین مخالفان حرفه‌ای شدن فوتبال ایران خود آقای صفایی فراهانی بود. استدلال خوبی هم داشت. او می‌گفت ما هنوز بستر لازم برای حرفه‌ای شدن فوتبال را نداریم. عده‌ای از مدیران اصرار داشتند که فوتبال حرفه‌ای شود تا فاصله فوتبال ما با دنیا زیاد نشود. ایشان این بحث را قبول داشت اما می‌گفت حرفه‌ای شدن نیازمند زیرساخت‌های لازم است. هم از لحاظ اجتماعی و فرهنگی و هم تاسیساتی و سخت افزاری که ما نداشتیم. صفایی فراهانی نظرش این بود که ما اول نیازمندی‌ها و احتیاجات فوتبال حرفه‌ای را تامین کنیم. این بحث‌ها چند سال ادامه داشت و ما می‌دانستیم آقای صفایی فراهانی درست می‌گوید. او یک بار به من گفت به جز بحث امکانات و زیرساخت‌ها، چند مدیر در ایران داریم که تفکر حرفه‌ای داشته باشند؟ به او گفتم حرفتان را قبول دارم ولی تا اجباری بالای سر ما نباشد کاری پیش نمی‌رود.

مدیرعامل پیشین سپاهان با بیان اینکه عزم جدی برای حرفه‌ای شدن فوتبال در ایران وجود ندارد، گفت: از سال ۱۳۸۰ که بحث فوتبال حرفه‌ای در ایران تصویب شد، نزدیک ۲۰ سال می‌گذرد و در این مدت به غیر از اینکه مسابقات ما کمی منظم‌تر شده و تا حدی برخی اصول اجرا می‌شوند، چه اتفاق جدیدی در فوتبال ما افتاده است؟

او ادامه داد: همین ویروس کرونا را ببینید. چرا در برخی مناطق زمینه بروز و ظهور پیدا می‌کند اما در مناطق دیگر نه؟ ما واقعیتی داریم و به چیز دیگری تظاهر می‌کنیم. در فوتبال هم همین است. ما یک فوتبال آماتور داریم و با بزک کردن به عنوان فوتبال حرفه‌ای به دنیا نشان می‌دهیم. فضا مستعد مریضی است و هر کسی می‌تواند از آن به نفع خودش استفاده کند. چون فضا وجود دارد این مرض‌ها خودشان را نشان می‌دهند. در هر جامعه‌ای افکار غلط وجود دارد اما زمینه بروز و ظهور پیدا نمی‌کنند چون جامعه و تفکر برنامه ریزی شده این اجازه را نمی‌دهد.  ما با ایجاد اندیشه و برنامه و سازماندهی فوتبال خودمان را واکسینه می‌کنیم که اگر تفکر غلط و افراد متخلفی هم وجود داشته باشند، کسی به آنها اجازه ظهور و بروز ندهد.

باقریان درباره تغییر احتمالی اساس‌نامه هم توضیح داد: من یک سوال می‌پرسم؛ آیا شخصی که مریض است با گرفتن یک نسخه از پزشک خوب می‌شود؟ ما دنبال نسخه می‌گردیم ولی دنبال دارو و درمان نمی‌گردیم.