تاریخ: 9:09 :: 2020/02/10
دعواهای لیستی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان

روزهای باقی‌مانده تا انتخابات مجلس یازدهم در حالی سپری می‌شود که در هر دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب هیاهوی ارائه لیست به گوش می‌رسد، اصولگرایان دیگر امیدی به فهرست مشترک ندارند اما مصرانه برای رقیب فهرست می‌بندند، اصلاح‌طلبان هم فهرست‌های بسته شده از سوی حریف را تکذیب می‌کنند.

همزمان اعلام عدم ارائه فهرست‌ انتخاباتی از سوی اصلاح‌طلبان، فهرست‌های جعلی منتسب به این جریان در صفحات مجازی و کانال‌های خبری عمدتا اصولگرا منتشر شد و حتی مورد ارزیابی قرار گرفت! تکذیب‌های پی‌درپی اعضای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان هم نتوانسته است از انتشار این فهرست‌ها جلوگیری کند و تعیین سرلیست فرضی و انتقاد از کارنامه وی در برخی کانال‌ها همچنان به جدیت در حال پیگیری است.

در اردوگاه مقابل اما دعوا فهرستی بالا گرفته، شورای ائتلاف نیروهای انقلاب یا همان شانا همچنان با جبهه پایداری بر سر لیست مشترک در حال رایزنی‌های نه چندان دوستانه هستند، برخی اتحادهای سابق در جریان اصولگرایی هم در حال تبدیل به انشعاب همراه با بیانیه‌های تند و تیز است.

اصرار و انکار فهرستی

تایید صلاحیت‌های قطره‌چکانی به تعبیر «علی شکوری راد» دبیرکل حزب اتحاد ملت هم نتوانسته است فهرستی انتخاباتی برای اصلاح‌طلبان دست و پا کند اما اصولگرایان همچنان فهرست‌های سی نفره برای آن‌ها می بندند و مصرانه از اصلاح‌طلبان شاخص تایید صلاحیت شده سخن می‌گویند. «جلیل محبی» رئیس ستاد امربه معروف و نهی از منکر در مناظره‌ای با «مصطفی تاج‌زاده» معاون سیاسی وزیر کشور دولت اصلاحات، وعده انتشار فهرست صدوسی نفره از اصلاح‌طلبان شاخص به فاصله ۲۴ ساعت داد، هرچند این وعده پس از گذشت چند روز عملی نشده اما اساس فهرست‌های متنوعی است که منتشر شده و تکذیب می‌شود.

«محسن پیرهادی» سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب گفته است: «مطمئنم اصلاح‌طلبان در تهران لیست خواهند داد و جریان اصلاح‌طلب در این دوره هم به اندازه دوره پیش چهره و در همین تهران سرلیست و نمایندگان حزبی شناخته شده‌ دارد. رویکرد فعلی اصلاح‌طلبان مبنی بر عدم اعلام لیست واحد، یک تاکتیک با هدف مظلوم‌نمایی، امتیازگیری و عدم انسجام جریان اصولگراست.»

در ادامه یکی از سایت‌های اصولگرا هم اسامی ۳۰ نفر از دواطلبان انتخابات را فهرست و اعلام کرده است که این افراد فهرست انتخاباتی اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس یازدهم است.  سایت دیگری از فهرستی منتسب به رئیس دولت اصلاحات نوشته و مدعی شده علی‌رغم اعلام نظر شورای عالی اصلاح‌طلبان برای عدم ارائه لیست، لیست اصلاحات به رهبری سید محمدخاتمی بسته شده است.

تمام این فهرست‌ها و ادعاها تاکنون تکذیب شده است. «محمدعلی ابطحی»، رئیس دفتر رئیس‌جمهور اصلاحات فهرست منتسب به خاتمی را تکذیب کرده و گفته است: چنین لیستی وجود ندارد. «آذر منصوری» قائم مقام حزب اتحاد ملت در حساب توئیتر خود در این زمینه نوشت: تکذیبیه فوری باز هم لیست های جعلی، اصلاح طلبان طبق مصوبه شورای عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح طلبان مورخ ۱۵بهمن ۹۸، در تهران لیست انتخاباتی ندارند.»

«حسین نقاشی» عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی لیست‌های منتشر شده را گمانه‌زنی و خبرسازی دانسته و گفته است: «از زمانی که شبکه‌های اجتماعی وارد عرصه خبررسانی شده، در آستانه هر انتخابات، اسامی و لیست‌هایی ارائه می‌شود به همین روال لیست‌هایی که با عنوان و برند اصلاح‌طلبی بیرون می‌آید سندیت ندارد. تعداد انگشت‌شماری از اصلاح‌طلبان به شکل قطره چکانی در روزهای اخیر تاییدصلاحیت شده‌اند که این امر چیزی از اعتراض ما که گلایه از کلیت رسیدگی به صلاحیت ها بود کم نمی‌کند.»

شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در استان‌های کرمانشاه، آذربایجان‌غربی، اصفهان و خراسان رضوی، فارس و یزد  هم در اطلاعیه‌های جداگانه‌ای اعلام کردند قادر به ارائه لیست برای انتخابات مجلس نیستند. سازمان عدالت و آزادی و نیز نهضت آزادی هم از عدم توانایی برای ارائه فهرست انتخاباتی خبر داده است.

کلیپ‌هایی علیه سرلیست های فرضی

رویکرد انتخاباتی برخی کانال‌های خبری ناشناس و حتی رسانه‌های شناخته شده این روزها انتشار فهرستی از اصلاح‌طلبان برای انتخابات و بعد آنالیز اعضای آن و انتقاد از عملکرد سرلیست‌ فرضی این لیست است. در همین زمینه روز گذشته کلیپی علیه حجت‌الاسلام «مجید انصاری» از کاندیداهای تایید صلاحیت شده اصلاح‌طلبان منتشر شد و ضمن معرفی او به عنوان سرلیست اصلاحات برخی کنش‌های سیاسی او مورد انتقاد قرار گرفت.

از نکات عجیب این فهرست‌های  جعلی منشتر شده حضور برخی از داوطلبان تایید صلاحیت نشده در آن یا داوطلبان شهرهای دیگر در فهرست تهران است. برخی چهره‌ها حوزه‌های انتخابی خود را به شهرهای دیگر تغییر داده‌اند. در این فهرست‌های ساخته شده با اینکه تاکید می‌شود از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب در آن حضور دارند اما هیچ یک از دبیران کل احزاب بزرگ اصلاح‌طلب یا حتی اعضای شناخته شده شورای مرکزی هم حضور ندارند.

اصولگرایان و تنوع لیست های انتخاباتی

لیست قالیباف یا شانا، لیست پایداری، لیست عدالت‌خواهان لیست‌ محصولی، لیست جبهه عدالت رفاه و پیشرفت، لیست بهاری‌ها، لیست رسایی، ، لیست جوانان انقلابی، لیست ائتلاف اصولگرایان روحانیون و خانم‌ها و … انواع فهرست‌های منتشر شده در فضای مجازی از جناح اصولگرایان است. لیستی که از نظر تنوع مانند اصلاح‌طلبان است اما تکذیبی درباره تنوع آن‌ منتشر نمی‌شود. واقعیت آن است که جبهه پایداری بار دیگر بازی را به‌هم زده است. این جبهه در تازه‌ترین بیانیه خود با اشاره به مدل چهارمرحله‌ای خود برای رسیدن به فهرست از رد پیشنهاد خود از سوی شانا انتقاد کرده و گفته است: «آنچه متاسفانه به گوش می‌رسد، زمزمه‌هایی مبنی بر رد پیشنهاد فوق و تلاش نامیمون برای ارائه ۲ لیست با کمترین میزان اشتراکات توسط کسانی است که پیش از این مدعی وحدت بودند که در این مورد جبهه پایداری انقلاب اسلامی در خصوص تبعات خسارت‌بار و جبران‌ناپذیر و خلاف مصلحت این اتفاق تذکر داده است.»

«مجید متقی‌فر» سخنگوی این جبهه هم در واکنش تندی گفته است: «خبرها حاکی است که برخی از افرادی که تا دیروز دم از وحدت می‌زدند، به دنبال فشار بر نامزدها برای انتخاب یکی از دو لیست جبهه پایداری و شورای ائتلاف هستند. اینکه در برخی خبرگزاری‌ها مطرح شده که  جبهه پایداری وحدت‌شکنی کرده است، فرار به جلو است. جبهه پایداری اصلاً عضوی از شورای ائتلاف نبوده، به‌نحوی که حضور مستمر داشته باشد، بلکه همواره با اعضای شورای ائتلاف، گفت‌وگو داشته است.»

همزمان با این تبادل نظر شانا و جبهه پایداری، یکی از یاران همیشگی «محمدباقر قالیباف» در کسوت کاندیدای جبهه عدالت‌خواهان حوزه انتخابیه خود را از مشهد به تهران منتقل کرده و ضمن اعلام برائت از دوستی‌ سال‌های دور و نزدیک با شهردار پیشین تهران خطاب به او گفته است: «من برای اینکه کنار روح های سرکش جوانانی که تمام جانشان عدالت است باشم، از مشهد به حوزه انتخابیه تهران آمدم و مجبورم در این لحظه گذشته و کارهای خودم را نقد کنم تا با مردم صادق باشم: کاش شما هم جای مسیر توسعه کنار عدالتخواهان بودید.

شنیده‌ها حاکی از آن است که «صادق محصولی» وزیرکشور دولت نهم و نیز «حمید رسایی» نماینده پیشین مجلس هم در پی تدارک فهرست موردنظر خود هستند. اینکه این فهرست‌ها  چه اشتراکاتی با فهرست بهاریون یا فهرست پایداری خواهد  داشت مشخص نیست اما قدر مسلم آن است که تا به اینجا موضوع فهرست مشترک اصولگرایان «کان لم یکن» تلقی می‌شود.

«محمد مهاجری» فعال سیاسی اصولگرا در تحلیل چرایی این تنوع به نکته جالب توجهی اشاره کرده وگفته است: «اگر احزاب اصولگرا چند لیست ارائه ندهند و متفرق نباشند اصلا اصولگرا نیستند. اصولگرایی یعنی چند لیسته شدن. هیچ گاه دوره‌ای را  پیدا نخواهید کرد که تشکیلات اصولگرایی یک لیست واحد داشته باشد و لیست واحد در اصولگرایی در تعارض و تضاد است.»

برچسب ها: