گروه: . / سیاسی / مجلس
تاریخ: 18:59 :: 2018/08/01
دیدگاه موافقان و مخالفان تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارت میراث فرهنگی و گردشگری

طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صبح امروز درحالی با ۱۳۷ رأی موافق، ۴۱ رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع ۱۹۹ نماینده حاضر در صحن مجلس به تصویب رسید که بعضی از نمایندگان تصویب این طرح را برای اصلاح زیرساخت‌ها و توسعه صنعت گردشگری ضروری می‌دانستند و برخی هم می‌گفتند در وضعیت فعلی که کشور با مسائل با اهمیت‌تری مواجه است.

سیده فاطمه ذوالقدرعضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورأی اسلامی‌ و از مدافعان طرح ‌با بیان این نکته که ایران در زمینه گردشگری چیزی از کشور ترکیه کم ندارد و می‌تواند از این محل درآمد زایی خوبی داشته باشد، به بحث بار مالی طرح یاد شده پرداخت و گفت: تشکیل وزارت میراث فرهنگی برای دولت بار مالی ندارد، بلکه خلأهای موجود را رفع می‌کند.

در همین حال محمد وحدتی هلان عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورأی اسلامی‌ و از مخلفان طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی  هم گفت: تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه اگرچه طرح خوبی است چون با قرار گرفتن یک وزیر در راس این مجموعه،مجلس می‌تواند به صورت مستقیم عملکرد او را مورد سؤال قرار دهد اما به نظرم در وضعیت فعلی که کشور با مشکلات عدیده به ویژه از لحاظ اقتصادی مواجه است و افزایش تورم و گرانی‌ها  فشار سنگینی بر مردم وارد می‌کند،  نیازی به بررسی و تصویب این طرح نبوده است و به همین دلیل بنده به آن رأی مثبت ندادم.

نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورأی اسلامی‌با اشاره به این که در وضعیت موجود نباید برای موضوعات نظیر تبدیل یک سازمان به وزارتخانه هزینه کنیم، تصریح کرد: امروز مجلس باید بیشتر به مسائل اقتصادی، بحث افزایش دلار و سکه در بازار و مهمتر از همه بهبود وضعیت معیشت مردم بپردازد چون این مسائل آسایش، آرامش مردم را به هم زده است.

وی با اشاره به این که بهرحال طرح یاد شده در مجلس رأی آورده است بنابراین سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تحت همین عنوان به وزارتخانه تبدیل می‌شود، درخصوص بار مالی مصوبه یاد شده گفت: اگرچه طبق تبصره ۳ ماده واحده این طرح، هرگونه افزایش نیروی انسانی، امکانات و بار مالی برأی وزارتخانه در طول دوران اجرأی برنامه ششم توسعه ممنوع  شده است اما این گونه پیش بینی‌ها فقط روی کاغذ است. در واقع قطعاً تبدیل یک سازمانی به وزارتخانه برأی دولت بار مالی به دنبال دارد.