تاریخ: 18:14 :: 2019/03/05
پلاک‌دار شدن دام‌ها تا شش ماه آینده

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد: براساس برنامه‌ریزی‌ و ابلاغ‌های صورت گرفته مقرر شد تا شش ماه آینده همه دام‌های سبک و سنگین پلاک‌دار و داری هویت‌ شوند.

علی مویدی امروز در حاشیه چهارمین نشست دبیران و مسؤولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و دیگر دستگاه‌های متولی به ایسنا گفت: با توجه به پیگیری‌ها و تأکیدات رئیس جمهور و وزیر کشور طی جلسات و نشست‌های متعدد تصمیم‌های مناسبی اتخاذ شده و ضوابطی در نظر گرفته‌ایم که جلوی قاچاق دام را بگیریم که البته طی ماه‌های گذشته شاهد کاهش آن و افزایش کشفیات دام زنده بودیم.

وی ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد طی هشت ماه گذشته روزانه ۴۰۰ رأس کشفیات دام قاچاق داشتیم که طی ۱۰ روز گذشته، روزانه به بیش از ۱۲۰۰ رأس رسیده و نشان می‌دهد که سه برابر افزایش کشفیات داشته‌ایم.

وی اضافه کرد: اخیراً ضوابطی در راستایی ساماندهی، حمل و نقل و جابجایی دام از یک ناحیه، منطقه و استان به استان دیگر تدوین و ابلاغ شده است که این ضوابط از سوی دولت و با پیگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بوده و دستگاه‌های متولی از جمله وزارت جهاد کشاورزی، وزارت راه، سازمان دامپزشکی، نیروی انتظامی و غیره هر یک وظایفی بر عهده دارند و در نشست چند روزه که امروز بعد از ظهر به پایان رسید همه آنها در این راستا توجیه شدند تا نهایت همکاری و همدلی در راستای جلوگیری از خروج دام داشته باشند.

به گفته وی پلاک کوبی دام‌ها و هویت دار شدن آنها یکی از مهمترین تصمیمات اتخاذ شده در راستای این ضوابط و نسشتها بوده که مقرر شده تا شش ماه آینده همه ۷۳ میلیون رأس دام سبک و سنگین هویت دار شوند. که از کجا تولید شدند و در کجا نگهداری می‌شوند.

وی اضافه کرد: تعیین تکلیف هویت دار شدن و پلاک دار شدن دام‌ها با سازمان دامپزشکی است تا جابجای دام از یک شهرستان به یک شهرستان دیگر و از یک استان به استان دیگر را رصد کنیم. همچنین دام‌های عشایر باید هویت دار شوند تا بتوانیم آنها را نیز رصد کنیم.

وی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر این که هویت دار شدن دام‌ها چقدر زمان و بودجه نیاز دارد و تا آن زمان چه برنامه ریزی در راستای کاهش قاچاق دام صورت گرفته است اظهار کرد: بر اساس برنامه ریزی‌ها و ابلاغ‌های صورت گرفته مقرر شد تا شش ماه آینده همه دام‌ها پلاک دار و هویت دار شوند و بودجه آن نیز توسط سازمان دامپزشکی و از سوی دامداران تأمین خواهد شد. اما با توجه به زمان بر بودن این راهکار مقرر شده تا مقررات و ضوابط ابلاغ شده اجرایی شود که البته کشفیات افزایش یافته در حوزه قاچاق دام نشان می‌دهد دستگاه‌ها هر یک وظایفشان در این راستا انجام داده و می‌دهند اما باید تلاش بیشتری از سوی متولیان امر صورت گیرد.