تاریخ: 13:15 :: 2019/05/29
روحانی: قدس و مظلومان تاریخ را تنها نخواهیم گذاشت

رئیس‌جمهور گفت: ملت ایران امسال نیز با حضور گسترده خود در راهپیمایی روز قدس، ندای حمایت از مظلومان تاریخ بویژه مردم فلسطین سر خواهند داد و اعلام می‌کنند که تا رسیدن به پیروزی، در برابر ظالمان می‌ایستند.

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور روز چهارشنبه و در آستانه روز قدس در جلسه هیئت دولت با اشاره به اینکه ملت ایران در طول ۴۰ سال گذشته همواره مدافع مظلومین بوده و در برابر متجاوزین ایستادگی کرده است، گفت: فلسطین و قدس یک اسم رمز برای مقاومت همه مسلمان‌ها و اسرائیل یک اسم رمز برای متجاوزین دنیاست که می‌خواهند به مردم مسلمان ظلم کنند.

وی مردم را برای حضور گسترده در مراسم روز قدس فرا خواند و با بیان اینکه ملت ایران ، قدس و مظلومان تاریخ را هرگز تنها نخواهد گذاشت و در برابر ستمگران سکوت نمی‌کند، تصریح کرد: ملت ایران امسال نیز با حضور گسترده خود در راهپیمایی روز قدس، ندای حمایت از مظلومان تاریخ بویژه مردم فلسطین سر خواهند داد و اعلام می‌کنند که تا رسیدن به پیروزی، در برابر ظالمان می‌ایستند.

رئیس‌جمهور افزود: ملت ایران همیشه به سایر ملت‌ها کمک کرده به گونه‌ای که در سوریه، فلسطین، لبنان، عراق، افغانستان و یمن به ملت‌های مظلوم کمک کرده‌ایم.

روحانی با اشاره به اینکه ملت‌های مظلوم یمن و فلسطین در این ایام ماه مبارک رمضان روزهای سختی را سپری کردند، اظهار داشت: ملت‌های مظلوم یمن و فلسطین ملتهایی مقاوم بوده و از متجاوزان هراسی ندارند و با فداکاری، ایثار ، ایستادگی و قدرت خود، دشمنان را مجبور به عقب‌نشینی می‌کنند.

وی ادامه داد: روزگاری مردم فلسطین برای دفاع از خود تنها یک سنگ در اختیار داشتند، اما امروز با تلاش و فداکاری  و صنعت داخلی خود ابزاری در اختیار دارند که به اسرائیلی‌ها پاسخ دندان‌شکن می‌دهند و امروز دیگر موشک جواب موشک است؛ به طوری که پس از ۴۸ ساعت صهیونیست‌ها ناچار به عقب‌نشینی شده و گنبد آهنین آنها در برابر موشک‌های رزمندگان فلسطینی تاب نیاورد.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: اگر چه این ملت‌ها، ملت‌هایی مقاوم، بزرگ و ایثارگر هستند، اما از سوی دیگر جنایت‌های قدرت‌های بزرگ نیز در حال افزایش است و آنها در حال ارسال سلاح‌های مدرن به منطقه و زیر بمباران قرار دادن مردم مظلوم یمن و فلسطین هستند.

روحانی با بیان اینکه «انقلاب اسلامی ایران و امام راحل درس‌های فراوانی را برای ما به دنبال داشت و روزهای مهمی را به نفع جهانیان و دنیای اسلام ترسیم کرد که نمونه آن هفته وحدت در راستای اتحاد و وحدت مسلمانان و روز جهانی قدس است»، گفت: همه ملت‌های مسلمان بویژه ملت ایران، عراق، سوریه و لبنان و دیگر کشورهای اسلامی این روز را گرامی می‌دارند.

وی تأکید کرد: شعار روز قدس بسیار حائز اهمیت است و معنای آن این است که ما قدس و مظلومان تاریخ را هرگز فراموش نکرده و تنها نمی‌گذاریم و در برابر ستمگران سکوت نخواهیم کرد.

رئیس‌جمهور اظهارداشت: قدس سرزمینی مقدس برای همه خداپرستان و موحدان عالم و پیروان ادیان اعم از مسلمانان، مسیحیان و یهودیان است و در گذشته همه این اقوام در فلسطین در کنار هم زندگی می‌کردند.

روحانی با اشاره به اینکه ملت مظلوم فلسطین ۷۱ سال است که از سرزمین مقدس خود آواره شده‌اند، اظهار داشت:  ۳ الی ۴ نسل از مردم فلسطین امنیت، آزادی و آرامش نداشته‌اند و خانه‌های اجدادی آنها اشغال و تخریب شده و به دست اشغالگران افتاده و در اردوگاه‌ها زندگی کرده‌اند و یا آواره دیگر کشورها شده‌اند.

وی افزود: نمی‌شود ملتی بزرگ را اینچنین آواره کرد و دیگر مسلمانان به عنوان برادران آنها ساکت باشند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه امسال شرایط در روز جهانی قدس با همه سال‌ها متفاوت است، گفت: دشمنان فلسطین و قدس در طول یکسال گذشته تلاش کردند که حرمت قدس را زیرپا بگذارند و شهر بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت متجاوزین اعلام کرده و سفارت خود را به آنجا منتقل کنند.

روحانی با بیان اینکه امروز سخن از معامله قرن که واقعیت آن ورشکستگی قرن برای مطرح‌کنندگان آن است به میان آمده، افزود: امروز توطئه تنها علیه ملت فلسطین نیست، بلکه توطئه علیه منطقه شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد:  ملت ایران همه ساله و در هر شرایطی با زبان روزه در روز قدس به خیابان‌ها آمدند و ندای حمایت خود از ملت فلسطین و قدس مظلوم و شریف را اعلام کرده و راهی که امام راحل ترسیم کرده را با عظمت و با پرچم اسلامی در اهتزاز نگه داشته‌اند و امسال نیز باشکوه‌تر از سال‌های گذشته در این مراسم شرکت خواهند کرد.