تاریخ: 11:54 :: 2019/06/09
افت ۲۲ درصدی روند انتشار کتاب در سال ۹۸

نگاهی به آمارهای نشر نشان می‌دهد که در فروردین ماه سال جاری نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته با کاهش ۲۲ درصدی انتشار کتاب مواجه بوده‌ایم. پیش از این نیز ناشران کمبود کاغذ را مهمترین دلیل این کاهش عنوان کرده بودند.

نگاهی به آمار کتاب های منتشر شده در فروردین ماه سال جاری نشان می‌دهد که دو هزار و ۶۲۴ عنوان کتاب در فروردین ماه منتشر شده است که از این میان شمار کتاب‌های تالیفی هزار و ۵۸۵  عنوان  و شمار کتاب‌های ترجمه  هزار و ۳۹ عنوان بوده است. همچنین ناشران تهرانی دو هزار و ۴۵۲ عنوان کتاب  و ناشران شهرستانی ۱۷۲ عنوان کتاب منتشر کرده‌اند.

در فروردین ماه هم‌چنین هزار و ۵۵۸ عنوان کتاب چاپ اولی و هزار و ۶۶ عنوان تجدید چاپ منتشر شده است. ناشران تهرانی ۹۳ درصد خراسان رضوی چهار درصد،‌ البرز  یک درصد و دیگر استان‌ها دو درصد از انتشار کتاب را به خود اختصاص داده‌اند.

مقایسه آماری تعداد کتابهای فروردین ۱۳۹۸ نسبت به فروردین ۱۳۹۷ نشان می‌دهد که درفروردین۱۳۹۸، حجم انتشار کتاب ۲۲ درصد کاهشداشته است. در بخش کودک و نوجوان نیز ۵۷۲ عنوان کتاب منتشر شده است که نسبت به فروردین سال گذشته که ۶۷۵ عنوان کتاب منتشر شده است، شاهد کاهش ۱۵ درصدی هستیم.

میانگین شمارگان کتاب‌های فروردین ۹۸ هزار و ۸۷ عنوان بوده است که در مقایسه با مدت زمانی مشابه سال گذشته ۲۷ درصد کاهش داشته است، اما قیمت کتاب به مانند سال گذشته روند صعودی را طی کرده است و در فروردین ماه ۹۸ میانگین قیمت هر کتاب ۲۳ هزار و ۷۱۱ تومان بوده است که در مقایسه با ماه سال گذشته حدود ۱۷ هزار و ۴۷۰ تومان بوده است، شاهد ۳۶ درصد رشد هستیم.

کتاب‌های «قرآن برای کودکان»، «ایلیا تولد یک قهرمان»،‌ «بزرگترین فیل جهان»،‌ «تسلی بخشی‌های فلسفه»، «چمران مظلوم: خاطراتی از شهید مصطفی چمران»، «برای خدا مخلص: خاطراتی از شهید محمد ابراهیم همت»،‌ «حضرت یار؛ خاطرات خود گفته حضرت آیت‌الله سید‌علی خامنه‌ای» پرشمارگان‌ترین کتاب‌های منتشر شده در فروردین ۹۸ بوده است.