تاریخ: 9:47 :: 2019/05/18
چگونه از تخلفات پزشکان شکایت کنیم؟

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی روند شکایات مردم از تخلفات پزشکان و چگونگی صدور رأی در این خصوص را اعلام کرد.

علی فتاحی، معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی درباره «روند رسیدگی به تخلفات و شکایات مردم از پزشکان»، اظهار داشت: برای رسیدگی به شکایت بیماران در کل کشور دادسرای انتظامی را در تمام سازمان‌های نظام پزشکی داریم. بیش از ۲۰۷ دادسرای انتظامی نظام پزشکی در کل کشور داریم و افراد می‌توانند طرح موضوع کنند.

وی ادامه داد: وقتی ادعایی در این خصوص مطرح می‌شود باید مدارک لازم جمع آوری شود و از طرفین دعوا بخواهند از محتوای پرونده دفاع کنند.

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی بیان داشت: گاهی ضرورت دارد آزمایش‌های مختلف گرفته شده و معاینات بالینی انجام شود تا بتوانند کارشناسان در دادسرا به یک قطعیت در خصوص رای بپردازنند.

فتاحی افزود: این موضوع زمانی دو تا سه ماهه را در بر می‌گیرد و به طور میانگین ممکن است پرونده‌ای دو هفته زمان ببرد و پرونده‌ای نیز شش ماه زمان ببرد.

وی خاطر نشان کرد: پرونده‌ای که تشکیل شد اگر کیفر خواست صادر شود پرونده به هیأت بدوی ارسال می‌شود. هیأت بدوی ترکیبی ۱۳ نفره است که متشکل از گروه‌های مختلف پزشکی، نماینده قوه قضائیه، نماینده جامعه پرستاری و نماینده سازمان پزشکی قانونی است.

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی یادآور شد: با توجه به مدارک و انجام کارشناسی در دادسرا، به صدور رأی می‌پردازنند؛ صدور رأی طبق ماده ۲۸ قانون از تذکر شفاهی شروع شده تا محرومیت موقت یا دائمی از طبابت است.

فتاحی اضافه کرد: اگر طرفین دعوا اعتراضی نسبت به رأی نداشته باشند این رأی قطعی می‌شود و مهلتی ۲۰ روزه وجود دارد تا هم شاکی و هم مشتکی عنه در این مدت به رأی صادره بدوی اعتراض کنند و پس از اعتراض، پرونده به مرکز استان و هیأت‌های تجدید نظر می‌رود و مجدد مورد ارزیابی و کارشناسی قرار می‌گیرد و منجر به صدور رأی می‌شود.

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی متذکر شد: معمولاً آرای هیأت‌های تجدید نظر قطعی هستند؛ مگر آرایی که منجر به محرومیت شوند و آرایی که منجر به محرومیت شدند قابل تجدید نظر خواهی در هیأت عالی تجدید نظر هستند. دو هیأ ت عالی در تهران داریم که پرونده به تهران می‌آید، کار شناسی شده و طرفین دعوت می‌شوند و بررسی و صدور رأی می‌شود.

وی ابراز داشت: رأی هیأت عالی قطعی است اما باز طرفین دعوا در اینجا مهلت دارند به رأی هیأت عالی اعتراض کنند و این رأی قابل تجدید نظر خواهی در دادگاه تجدید نظر استان است. رأیی که در آنجا صادر می‌شود قطعی و باید اجرا شود. این فرایندی است که در ۵ مرحله پرونده مورد بررسی قرار می‌گیرد.

فتاحی تأکید کرد: پرونده‌ای که مطرح می‌شود با دیدی عادلانه و عالمانه مورد رسیدگی قرار می‌دهیم و سعی می‌کنیم رأیی که می‌دهیم به واقعیت نزدیک باشد.