تاریخ: 10:57 :: 2019/05/15
مدیران سازمان به جای ساخت سریال کمدی به شوهای جایزه بگیر پردرآمد روی آوردند

شادمهر راستین نویسنده سریال محبوب «خانه سبز» می گوید: متاسفانه مدیران شبکه می خواهند با حداقل هزینه بیشترین درآمد را داشته باشند. این هدف قطعا از سریال سازی به دست نمی آید، بنابراین سیما ترجیح می دهد به سمت ساخت برنامه و شوی های جایزه بگیر روی آورد.

شادمهر راستین نویسنده سینما و تلویزیون است که از مهم‌ترین آثار وی می‌توان به سریال «خانه سبز»، «من یک مستاجرم»، «دومین انفجار»، «زاگرس»، «آفساید»، «به همین سادگی» و… اشاره کرد.

او کار حرفه‌ای خود را از تلویزیون آغاز کرد و سال ۱۳۷۵ در سریال «دومین انفجار» به کارگردانی نادر مقدس به عنوان نویسنده فعالیت داشت. گرچه موفقیت این اثر نسبت به آثار شاخص بعدی مانند سریال «خانه سبز»، بیشتر نبود اما تجربه خوبی برای او محسوب می شد و همکاری با هنرمندانی همچون مجید مظفری، پرویز پورحسینی، ناصر هاشمی و آزیتا حاجیان را تجربه کرد.

شاید بتوان یکی از مهم‌ترین کارهای او را سریال «خانه سبز» دانست. شادمهر راستین درسریال «خانه سبز» به عنوان نویسنده فعالیت داشت که توانست با مهارتش، جای خود را میان اهالی تلویزیون مطرح کند. او توانست دراین سریال موفقیتی برای خود رقم بزند و همکاری در کنار بازیگران بزرگ و باتجربه‌ای نظیر خسرو شکیبایی، مهرانه مهین‌ترابی، رامبد جوان و آتنه فقیه‌نصیری را تجربه کند.

با اینکه او را بیشتر به عنوان نویسنده می‌شناسیم، اما او در حرفه‌های دیگرهم فعالیت داشته است. علاوه‌بر نویسندگی، مجری طرح و طراح ایده در سینما  و تلویزیون است. «یک حبه قند» را می توان مهم ترین اثر او در حرفه طراح ایده دانست.

با او درمورد حال و احوال درونی نویسندگان با توجه به شرایط اقتصادی موجود در جامعه و ارتباط این موضوع با کم شدن آثاز طنز و کمدی در تلویزیون به گفت و گو نشستیم که در ادامه حاصل آن را از نظر می گذرانیم.

 شادمهر راستین در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری برنا عامل کمبود آثار طنز در تلویزیون را مدیران سیما دانست و گفت: اینکه صدا و سیما برای ماه مبارک رمضان امسال هیچ سریال طنزی در نظر نگرفته و به طور کلی آثار طنز در تلویزیون نسبت به سال های گذشته کاهش چشمگیری داشته است، هیچ ارتباطی به خود نویسندگان ندارد. این موضوع کاملا مرتبط با سلیقه و خواست مدیران صدا و سیما است.

وی افزود: نویسندگان ما اگر بخواهند بنویسند این کار را انجام می دهند چه بسا که اکنون بیشتر به سمت نمایش خانگی رفتند و برای آن فیلمنامه می نویسند. نمایش خانگی هم درآمد بیشتری دارد هم دست نویسنده بازتر است. امروزه مردم از این میزان طنز تلویزیون خسته شدند و دوست دارند طنزهای رک تر و بی پرده تری را ببینند.

نویسنده سریال «خانه سبز» با اشاره به اینکه تلویزیون ترجیح می دهد از سریال سازی به سمت ساخت شو برود بیان داشت: متاسفانه مدیران شبکه می خواهند با حداقل هزینه بیشترین درآمد را داشته باشند. این هدف قطعا از سریال سازی به دست نمی آید، بنابراین سیما ترجیح می دهد به سمت ساخت برنامه و شوی های جایزه بگیر روی آورد که هم هزینه کمتری دارد هم درآمد بیشتری را به تلویزیون می دهد.