تاریخ: 13:09 :: 2019/06/18
ماجرای عذرخواهی فیک کوبیاک

فدراسیون جهانی والیبال توصیه کرد که کوبیاک از مردم ایران عذرخواهی کند، اما این اتفاق رخ نداد.

پس از اظهارات توهین‌آمیز کوبیاک، کاپیتان تیم ملی والیبال لهستان در موردمردم ایران، فدراسیون جهانی توصیه کرد تا این بازیکن یک متن عذرخواهی بنویسد تا در هفته سوملیگ ملت‌ها و پیش از بازی ایران و لهستان قرائت شود، اما این کار را فدراسیون والیبال این کشور با ارسال نامه‌ای به فدراسیون والیبال ایران و ریاست این فدراسیون، انجام داد و مراتب عذرخواهی رسمی خود را ابراز کرد.

در نامه ارسالی خطاب به افشین داوری رئیس فدراسیون والیبال ایران آمده است: بدنبال اظهارات کاملاً ناپسند و ناخوشایند میشل کوبیاک کاپیتان تیم ملی لهستان در خصوص مرم ایران در رسانه‌ها، فدراسیون والیبال لهستان در نظر دارد تا به نمایندگی از وی مراتب عذرخواهی خالصانه و فروتنانه خود را بابت این اظهارات ابراز کند. فدراسیون والیبال لهستان ضمن احساس تأسف شدید بابت اظهارات وی، اطمینان می‌دهد که این نهاد تحت هیچ شرایطی چنین نگاه متعصبانه و نژادپرستانه ای نداشته و آن را ترویج نمی‌کند.

 

فدراسیون والیبال لهستان تاکید کرد که به ارزش‌ها و منشور اخلاقی المپیک مبنی بر منزلت و شأن انسانی، هویت ملی و برگزاری بازی جوانمردانه با تمام رقیبان بین المللی از جمله تیم ملی ایران احترام گذاشته و به آن پایبند بوده و هر گونه رفتارهای گستاخانه، نژادپرستانه و هراسانگیزانه ای را قویاً محکوم می‌کند.

بدنبال این رفتار غیرقابل قبول ورزشکار ما، فدراسیون والیبال لهستان تدابیر سختگیرانه ای را برای جبران گستاخی، بی نزاکتی و بی اخلاقی کوبیاک اتخاذ خواهد کرد. فدراسیون والیبال لهستان ضمن اظهار تأسف عمیق از به وجود آمدن این مسئله، هر گونه اقدام لازم را برای جلوگیری از تکرار این گونه وقایع انجام خواهد داد. امیدواریم تعامل خوبی که سال‌ها ما بین ایران و لهستان برقرار بوده، به زودی به حالت اول بازگردانده شود.

نکته قابل تامل این است که توصیه فدراسیون جهانی انجام نشد و تنها شاهد یک نمایش برای تمام کردن حاشیه‌ها بودیم، چراکه قرار بود کوبیاک از مردم ایران عذرخواهی کند، اما طبق اتفاقاتی که رخ داد شاهد عذرخواهی فدراسیون لهستان بودیم؛ البته در پایان هفته سوم ویتالهینن، سرمربی تیم ملی لهستان هم اظهارات عجیبی انجام داد و گفت احتمال دارد دیگر به ایران سفر نکند.

*سفری که انجام نشد؛ وعده‌ای که تحقق نیافت

روز ۱۴ فروردین ماه بود که سایت فدراسیون در خبری با تیتر «در خلال نشست داوری و گراسا؛ دعوت ایران از رئیس فدراسیون جهانی والیبال برای تماشای VNL» نوشت: مسئولان فدراسیون والیبال ایران در خلال این نشست از آری گراسا جهت حضور در ایران و تماشای هفته سوم لیگ ملت‌های والیبال دعوت به عمل آوردند که مورد استقبال رئیس FIVB قرار گرفت و قرار بر این شد تا ایران با ارسال نامه‌ای به صورت رسمی دعوت خود را اعلام کند.

 

هفته سوم لیگ ملت‌ها هم تمام شد و خبری از حضور رئیس فدراسیون جهانی در ایران نشد. به نظر می‌رسد وعده‌های پوچ آقای سرپرست یکی پس از دیگری درحال برملا شدن است. داوری در آن مقطع زمانی تلاش کرد با انتشار چنین خبرهایی فضای والیبال را آرام و مثبت جلوه دهد، اما خورشید پشت ابر نماند!