تاریخ: 10:04 :: 2019/06/25
صدا و سیما آینه واقعیت های جامعه باشد یا نباشد!

منیره توکلی تاکید کرد تلویزیون آنقدر که در انتقال ترویج خشونت و رفتارهای نامناسب اجتماعی تلاش می‌کند در ابراز و آموزش رفتارهای عاطفی کوتاهی کرده و موفق نبوده که این یکی از علل موجب پدید آمدن آسیب‌های زیاد اجتماعی در جامعه است.

منیره توکلی درباره علل کاهش مخاطبان سریال‌ها و برنامه‌های  تلویزیونی گفت: من نمی‌خواهم همه برنامه‌های صدا و سیما را زیر سوال ببرم، در رسانه ما هستند برنامه‌هایی که ارزش‌های جامعه مدنی را به درستی منتقل می‌کنند، ارزش‌هایی که با جامعه امروز ایران تناسب دارد. جامعه‌ای که امروزه  در مرحله‌ای است که نیاز به قانون مندی و اعتماد سازی داشته و مردم آن نیاز دارند که بدانند در حمایت هستند و پشتیبان دارند که البته تعداد این برنامه‌ها محدود و کافی نیست.

وی گفت: می‌توان گفت هشتاد درصد سریال‌ها و برنامه‌های امروز صدا و سیما نه با جامعه امروز ایران تناسب دارد، نه منعکس کننده حقیقت و واقعیات آن است و نه منعکس کننده ارزش‌های مثبت آن. باید گفت در شرایط حساس ایران که در محاصره نیات منفی کشورهایی است که به وسیله صلاح نرمی همچون فضاهای مجازی و غیره به دنبال منافع خود در صدد دست‌یابی به تخریب هویت و اعتبار فرهنگی مردم ایران هستند لازم است رسانه‌های داخلی با طرق مختلف در بالا بردن سطح کیفی و کمی تفکر افراد اجتماع باید پیشرو و همگام باشند.

توکلی افزود: در مجوزهای صدا و سیما که در قاموس رسانه ملی ما قرار دارد ابراز خشونت در برنامه‌ها و سریال‌های آن در مقابل ابراز محبت و عاطفه ارجعیت دارد و به همین دلیل است که نمی‌تواند در جذب مخاطب موفق باشد. نمایش موضوعاتی همچون قتل، دزدی، ریا، و نفرت انگیزی بخش زیادی از موضوعات سریال‌های رسانه ما را تشکیل می‌دهند که می‌تواند کمک بسیاری به دور شدن خانواده‌ها از این جعبه رنگی کند.

این جامعه‌شناس دیدگاه نادرست و تربیت غلط افکار عمومی را در برخی از مسائل، مهم دانست و افزود: خطرناکترین مساله‌ای که در حال حاضر وجود دارد این است که مردم عامی که در سطح جامعه به صورت متعارف در آمد و شد هستند به‌خصوص زنان فعال و شاغل در جایگاه منفی قرار داده می شوند. در  برخی از سریال‌ها بعضی از مفاهیم چنان ضد و نقیض و غلو شده بیان می شوند که از حقیقت جامعه دور شده و به شکل کلیشه موجب تخریب افکار  عمومی می شوند.

توکلی در پایان گفت: صداوسیما باید آینه تمام نمای واقعیت‌های جامعه باشد و تمامی ابعاد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی اجتماع را با شناخت میزان آسیب‌پذیری آنها در نظر گرفته و در جهت انتقال درست مفاهیم برای پیشبرد آنها گام بردارد.