تاریخ: 11:05 :: 2019/05/12
سورپرایز مهدی تاج برای جانشین کی روش ؟!

خبرنگار ما از برخی منابع کسب اطلاع کرده که با توجه به تمامی جوانب موجود و البته صحبت‌های تاج، احتمال اینکه سرمربی بعدی تیم ملی نامش یک سورپرایز بزرگ باشد، به‌هیچ‌وجه دور از ذهن نیست.

دیروز هم مانند روزهای قبل سرنوشت تیم ملی فوتبال ایران نبود و باز هم خبری از انتخاب سرمربی تیم ملی نشد. این تیم هنوز هم مربی ندارد و مهدی تاج همچنان دربه‌در به دنبال مربی از این کشور به آن کشور می‌رود! روزها از پی هم سپری شده و خبر و اثری از انتخاب مرد اول فوتبال ایران نیست و مشخص نیست این طلسم چه زمانی شکسته خواهد شد. همزمان تیم ملی امید هم بدون ‌سرمربی است و قرار است یک ایرانی انتخاب شود، با این حال حساسیت‌ها درمورد تیم ملی بزرگسالان بیشتر است.

آرایش دفاعی برای تیم ملی

همه چیز از اظهارات مهدی تاج در حاشیه برگزاری مجمع عمومی و سالیانه هیات فوتبال استان قم درخصوص بحث انتخاب سرمربی تیم ملی آغاز شد. وی در این زمینه گفت:

«سرمربی تیم ملی را انتخاب خواهیم کرد و همه تلاش‌مان این است که به‌سرعت سرمربی جدید را معرفی کنیم. در این راه موانع غیرقابل ذکری داریم که برخی از آنها مربوط به بحث ارز و مبادله اسناد است. همچنین اطلاعاتی به برخی مربیان داده‌اند که ایران نمی‌تواند پول را انتقال بدهد و واریز کند. ما هم نمی‌خواهیم به این مسائل دامن بزنیم، اما مطمئن هستیم این اتفاق و انتخاب سرمربی رخ می‌دهد و ما هم بحث انتقال پول را حل می‌کنیم.»

مهدی تاج  در واکنش به این مساله که انتخاب سرمربی تیم ملی دیر شده و آیا همچنان به‌دنبال مربی خارجی هستند، اظهار کرد:

«ما از ابتدا هم دنبال مربی خارجی بودیم و هنوز اتفاقی رخ نداده است که دیر شود. فقط فیفادی اول بوده که از دست رفت و آن زمان کی‌روش تازه رفته بود. بعد از آن نه فیفادی و نه بازی دوستانه در میان بوده که از دست بدهیم. اکنون هم باید خودمان را برای بازی دوستانه با سوریه و کره‌جنوبی آماده کنیم.»

مهدی تاج  رئیس فدراسیون فوتبال درخصوص اینکه برای انتخاب سرمربی تیم المپیک خیلی شفاف اعلام شد مربی ایرانی انتخاب می‌شود و آیا برای انتخاب سرمربی تیم ملی شفاف می‌گوید که مربی داخلی انتخاب خواهد شد یا خارجی، عنوان کرد:

«ما برای مقابله با تحریم‌ها باید آرایشی دفاعی بگیریم ، ما هم گفته‌ایم در فوتبال باید این آرایش دفاعی مقابل تحریم‌ها را داشته باشیم. به همین دلیل دو روز پیش ۱۶ تیم لیگ برتری را جمع کردیم و گفتیم که ما هم باید آرایشی داشته باشیم. با مدیران باشگاه‌ها صحبت کردیم که اگر می‌خواهند بازیکن خارجی بیاورند، باید کیفیتش بسیار بالاتر از بازیکنان داخلی باشد، نه‌اینکه بازیکن خارجی بیاوریم که با آنها دچار مشکلات جدی شویم و همین‌ها برای ما موانعی ایجاد کند.»

آغاز گمانه‌زنی‌ها و تکذیب فدراسیون

همین صحبت‌ها کافی بود تا گمانه‌زنی‌ها درباره ملیت سرمربی تیم ملی آغاز شده و کار تا جایی رسید که برخی رسانه‌ها نیز اعلام کردند از اظهارات تاج برمی‌آید که سرمربی بعدی تیم ملی و جایگزین کی‌روش در این تیم یک مربی ایرانی خواهد بود.

در همین خصوص یکی از سایت‌های خبری نوشت:

«رئیس فدراسیون فوتبال در این مجمع عنوان کرده است که سرمربی جدید تیم ملی ایرانی خواهد بود.» طبق شنیده‌های خبرنگار این سایت، گفته می‌شود به خاطر شرایط مالی و ارزی کشور که مشکلاتی در آن وجود دارد، تاج تصمیمش را عوض کرده و به احتمال فراوان سرمربی ایرانی برای تیم ملی انتخاب می‌کند.

در ادامه اما مدیر روابط‌عمومی فدراسیون فوتبال، اظهارات منتسب به رئیس فدراسیون فوتبال را درخصوص انتخاب سرمربی داخلی برای تیم ملی فوتبال بزرگسالان در سایت رسمی فدراسیون فوتبال تکذیب کرد. امیرمهدی علوی اظهار داشت:

«متاسفانه برداشت‌ها و گزارش‌هایی که از اظهارات ریاست محترم فدراسیون فوتبال درخصوص انتخاب سرمربی داخلی برای تیم ملی فوتبال بزرگسالان مطرح شده، صحت نداشته و تکذیب می‌شود.»

اولتیماتوم تا فینال حذفی و واقعیت داستان

مهدی تاج  رئیس فدراسیون فوتبال در برنامه «فوتبال برتر» درباره سرمربی تیم ملی بزرگسالان عنوان کرد:

«مشکلات خاص خودمان را داریم که هم ارزی است و هم برخی مسائل خاص. صحبت‌های جدیدی صورت گرفته و ان‌شاءالله به‌زودی اعلام می‌شود. سرمربی بعدی تیم ملی خارجی است و به‌زودی معرفی می‌شود. تصورم این است که باید زودتر سرمربی تیم ملی را معرفی می‌کردیم، به دلیل برخی مسائل که گفتم، این اتفاق رخ نداد.»

مهدی تاج در پاسخ به این سوال که آیا سرمربی تیم ملی تا زمان برگزاری فینال جام‌حذفی (۹ خرداد ۹۸) معرفی می‌شود یا خیر، گفت:

«بله، این اتفاق می‌افتد.»

واقعیت داستان هم همین است که فدراسیون فوتبال در آتش بی‌پولی و نبود راه‌های انتقال ارزی می‌سوزد که اگر این‌طور نبود، به‌طور قطع مشکلات مربوط به کی‌روش و شکایت وی از یک‌سو و از سوی دیگر پرداخت قرارداد کرانچار در تیم امید پیش نمی‌آمد و همین موضوع باعث شده فدراسیون فوتبال مجبور شود کمی دست به عصا عمل کرده و برای انتخاب سرمربی بعدی تیم ملی تمامی جوانب را در نظر بگیرد.

سفر اروپایی تاج

از فدراسیون فوتبال اما خبر می‌رسد که مهدی تاج در ادامه سفرهای دوره‌ای خود به دور دنیا برای انتخاب سرمربی تیم ملی، این‌بار راهی یکی از کشورهای اروپایی (به احتمال بسیار زیاد آلمان) شده تا با گزینه‌های سرمربیگری تیم ملی فوتبال ایران به مذاکره بنشیند.

خبرنگار ما از برخی منابع کسب اطلاع کرده که با توجه به تمامی جوانب موجود و البته صحبت‌های روز گذشته تاج، احتمال اینکه سرمربی بعدی تیم ملی نامش یک سورپرایز بزرگ باشد، به‌هیچ‌وجه دور از ذهن نیست.

الکساندر نوری، مربی دورگه ایرانی– آلمانی که با وردربرمن کولاک کرد و نام خود را بر زبان‌ها انداخت تا مشخص شود ایرانی‌ها نیز در عرصه مربیگری می‌توانند حرف‌هایی برای گفتن داشته باشند، یکی از گزینه‌های فدراسیون به شمار می‌رود.

نوری در اینگول اشتات آلمان خیلی امیدوارکننده ظاهر نشد، اما وقتی تمامی جوانب را مثل قطعات پازل در کنار هم می‌چینید، به نظر می‌رسد احتمال حضور این مربی دورگه در تیم ملی کم نیست. البته شاید نوری گزینه‌ای برای تیم امید باشد!

مذاکرات تاج با نوری تا هفته گذشته نیز ادامه داشته (با این توضیح که از نوری برنامه‌ای خواسته نشده) و شاید اگر مدیران فدراسیون نتوانند برای گزینه‌های بزرگ‌تر هزینه‌های لازم را تامین کنند، به خاطر قیمت پایین نوری سراغش بروند و از او برنامه بخواهند.

اقدام عجیب آقای رئیس

مشکلات قبلی با کی‌روش و شکایت این مربی از فدراسیون، عدم‌تامین ارز، سپری شدن زمان و از دست رفتن برنامه‌های تیم ملی یکی بعد از دیگری و… همه و همه باعث شده تاج در مذاکرات خود همه شرایط را در نظر بگیرد، اما همین که رئیس فدراسیون فوتبال شخصا برای پیدا کردن سرمربی تیم ملی راهی کشور مقصد می‌شود، عظمت فدراسیون را زیر سوال می‌برد و مشخص نیست تاج برای این کار از چه کسانی مشاوره می‌گیرد!