گروه: . / علمی / آموزش
تاریخ: 11:23 :: 2021/08/28
آموزش حضوری در مهر نداریم/ احتمال بازگشایی مدارس در آبان/ ۷۰ درصد مدارس “مربی بهداشت” ندارند

مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس گفت: با قطعیت می‌توانیم بگوییم که در مهرماه آموزش، حضوری نیست، اما اینکه وضعیت آبان چطور باشد، بستگی به وضعیت ویروس کرونا و تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا دارد.

مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس گفت: با قطعیت می‌توانیم بگوییم که در مهرماه آموزش، حضوری نیست، اما اینکه وضعیت آبان چطور باشد، بستگی به وضعیت ویروس کرونا و تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا دارد.

“محمد محسن بیگی” مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به سوالی درباره زمان بازگشایی مدارس بیان کرد: هنوز جزئیات کار از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام نشده است، با توجه به وضعیت فعلی بیماری فعلا تصمیمی برای بازگشایی حضوری گرفته نشده است.وی در ادامه گفت: سال تحصیلی از اول مهر آغاز خواهد شد، اما آموزش‌ها به صورت غیرحضوری هستند، تا اینکه وضعیت این ویروس به ما اجازه بدهند با نظر و تایید ستاد ملی مقابله با کرونا یک زمان مشخص جهت آموزش حضوری در نظر گرفته شود. به نظر می‌آید با وضعیت فعلی حداقل در مهر ماه، آموزش حضوری نخواهیم داشت. اگر شرایط مناسب‌تر شود ممکن است از آبان سال ۱۴۰۰ به شکل مدیریت شده مدارس برای کلاس حضوری بازگشایی شود، اما اگر باز هم مشکل داشته باشیم، امکان تأخیر مجدد نیز وجود دارد.محسن بیگی افزود: هم اکنون با قطعیت می‌توانیم بگوییم که در مهرماه آموزش حضوری نیست، اما اینکه وضعیت آبان چطور باشد بستگی به وضعیت ویروس کرونا و تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا دارد.وی در پاسخ به این سوال که آیا در دوران کرونا بیماری‌های دانش‌آموزان توسط معاونت سلامت آموزش و پرورش مورد رصد قرار گرفت؟ گفت: البته از آمار و ارقام اطلاعات چندانی نداریم، زیرا این مدت دسترسی دقیقی به دانش‌آموزان نداشته‌ایم، اما واقعیت این است که خیلی از فعالیت‌ها در حوزه مسائل بهداشتی با شیوع کرونا تحت شعاع قرار گرفته است.مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: به عنوان مثال قبلا مواردی که در بحث مکمل‌یاری از جمله قرص آهن و ویتامین دی برای دانش‌آموزان دختر انجام می‌شد، از زمان کرونا تاکنون تامین نشده است، زیرا هم مدارس تعطیل بوده و هم وزارت بهداشت نتوانست آن‌ها را تامین کند پس قطعا این بخش هم آسیب دیده است.

وی افزود: همچنین خیلی از خدمات دندانپزشکی که در حوزه دانش‌آموزان انجام شده است، با توجه به تعطیلی مدارس این اقدامات هم به گونه‌ای تعطیل شدند. در حال حاضر ما بیشتر کارهای آموزشی در کانال شبکه دانش آموزی شاد را انجام می‌دهیم به عنوان مثال در بحث تغذیه، بهداشت و مراقبت فردی مطالبی در شاد بارگذاری شده است. اما چون به شکل حضوری به دانش آموزان دسترسی نداریم بنابراین این اقدامات به گونه‌ای تحت تاثیر قرار گرفته‌اند.

محسن بیگی درباره ضرورت تامین مراقت بهداشت در مدارس با توجه به گسترش کرونا در کشور گفت: ما در ساختارهای جدید اعلام کرده‌ایم که مدارس، فضایی را به عنوان اتاق بهداشت داشته باشد البته برخی از مدارس قدیمی هم اتاق بهداشت تعبیه کرده‌اند و یک سری تجهیزات و امکانات اولیه در نظر گرفته‌اند اما مشکل اصلی ما نبود مربی بهداشت است. اگر اتاق بهداشت باشد ولی مربی بهداشت نباشد چه فایده‌ای دارد؟ برای جذب مربی بهداشت مجوز را ندادند و ۷۰ درصد مدارس مراقب و یا مربی بهداشت ندارند.

وی افزود: ما در حوزه آموزش و پرورش برای تامین و جذب نیروهای مربی بهداشت درخواست داده‌ایم اما سهمیه در این زمینه محدود است تامین نیرو و سهمیه بین سایر بخش‌ها تقسیم‌بندی می‌شود. ما در کشور حدود ۱۰ هزار مراقب سلامت کم داریم در حالی که سهمیه برای جذب هزاران نفر را به ما می‌دهند.

مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش گفت: ما از ستاد مقابله با کرونا درخواست کرده‌ایم برای این مسئله به طور ویژه مصوبه‌ای در نظر بگیرند، حال نمی‌دانم آیا تایید شود یا خیر؟ اگر مصوب شود به طور ویژه چند هزار نفر دیگر به شکل جداگانه به عنوان مربی بهداشت از طریق آزمون جذب می‌شوند و با همین شیوه مشکل حل خواهد شد.

محسن بیگی در خصوص  اتمام دز اول واکسیناسیون معلمان گفت: فاز اول واکسیناسیون معلمان تمام شده و بیش از ۸۰ تا ۸۵ درصد مراجعه کنندگان واکسن دریافت کردند. البته برخی افراد نیز برای واکسیناسیون ممنوعیت و محدودیت داشتند که نتوانستند واکسن را دریافت کنند مثل زنان باردار یا افراد بیمار. همچنین واکسیناسیون دز دوم نیز از هفته جاری آغاز خواهد شد.