تاریخ: 13:22 :: 2019/06/15
کاسبی جدید کارمندهای رسمی

لزوم معرفی ضامن کارمند برای دریافت وام و وجود خلاء قانونی در این بخش موجب‌شده که سودجویان به دنبال کسب درآمد از این راه باشند.

دریافت وام‌های گوناگونی که بانک‌ها برای تامین نیاز مشتریان خود در نظر می‌گیرند به یکی از دغدغه‌های جوانان و اقشار کم درآمد تبدیل شده و از همین سو این دسته از افراد همواره به دنبال راهکاری برای دریافت هرچه سریعتر این وام‌ها هستند.

هنگامی که مشتریان بانک‌ها برای دریافت وام به بانک مراجعه می‌کنند اگر بتواند از هفت خوان رستم برای مشمول وام شدن بگذرد نوبت به مرحله‌ای می‌رسد که بانک لیست مدارکی را جهت ارائه برای اخذ وام به دست فرد متقاضی می‌دهد و برای وی ضرب‌الاجلی را برای ارائه کلیه مدارک مورد نیاز به بانک تعیین می‌کند.

تنها بندی که در لیست ارائه شده از سوی بانک برای دریافت وام موجب نگرانی فرد وام گیرنده می‌شود بند معرفی ضامن دولتی به بانک است.

نگرانی جوانان و اقشار کم درآمد از این بند بابت این است که پیدا کردن ضامن کارمند جهت معرفی به بانک کار هر کسی نیست و به قول معروف پیدا کردن ضامن دولتی پله آخر برای دریافت وام است که اگر متقاضی بتواند ضامن کارمند را به بانک معرفی کند گام بلند و مهمی را در راستای اخذ وام از بانک برداشته است.

در کنار افرادی که ضامن کارمند در کنار خود یا دوستان خود دارند که می‌تواند جهت دریافت وام به بانک معرفی کنند خیل عظیمی از متقاضیان در پیدا کردن ضامن و معرفی آن به بانک با مشکل مواجه می‌شوند و به همین علت به دنبال راهی می‌گردند تا هر طور شده ضامن کارمند را برای دریافت وام به بانک معرفی کند.

یکی از ساده‌ترین راه‌ها و در دسترس‌ترین آن‌ها رجوع به اینترنت و فضای مجازی است تا افراد متقاضی وام بتوانند با جست و جو کلمه “نیاز به ضامن” در آن فرد مورد نظر خود را جهت معرفی برای دریافت وام پیدا کنند.

هنگامی که در موتور جست و جوگر گوگل کلمه نیاز به ضامن را تایپ می‌کنید تارنمای دیوار به عنوان مرجع نخست آن کلمه معرفی می‌شود که با بازکردن و انتخاب آن با انبوهی از آگهی‌ها و شماره تماس‌ها مواجه می‌شوید که در لحظه اول باعث خوشحالی فرد وام گیرنده می‌شود.

پس از نگاهی گذرا در انبوه آگهی‌ها و عناوین مختلفی که افراد و شرکت‌های حقوقی برای آگهی خود انتخاب کرده‌اند این پرسش به وجود می‌آید که چرا معرفی ضامن تا این حد در آگهی‌ها تکرار شده است و شرکت‌های مختلفی سعی بر این دارند که سنگ بزرگ معرفی ضامن کارمند را از سر راه متقاضیان وام بردارند.

برای آگاهی از چگونگی اقدام این افراد و شرکت‌ها در راستای تامین ضامن برای دریافت وام با فرض اینکه می‌خواهیم ۱۰۰ میلیون تومان جهت خرید مسکن از یکی از شعب بانک وام بگیریم با شماره‌ای که در آگهی خود در سایت دیوار عنوان کرده بود” معرفی ضامن در کوتاه‌ترین زمان” تماس گرفتیم و فرد پاسخ دهنده خود را بنیامین معرفی کرد.

خبرنگار: سلام جهت آگهی معرفی ضامن تماس گرفتم، می‌خواهم ۱۰۰ میلیون تومان وام مسکن دریافت کنم و نیاز به ضامن دارم.

بنیامین: سلام مشکلی نیست ما به شما ضامن معرفی می‌کنیم، بانک از شما خواسته چند ضامن معرفی کنید؟

خبرنگار: بانک از من خواسته که ۲ نفر ضامن دولتی معرفی کنم، هزینه هر نفر ضامن چقدر است؟

بنیامین: ما بر اساس ۱۰۰ میلیون وامی که شما می‌خواهید دریافت کنید ۲ ضامن کارمند دولتی به شما معرفی می‌کنیم و به ازای هر نفر ضامن مبلغ ۳ میلیون تومان کارمزد دریافت می‌کنیم.

خبرنگار: معرفی ضامن به چه شکلی انجام می‌شود، نیاز هست به دفتر شما مراجعه کنم؟

بنیامین: خیر نیاز نیست، چون ما دفتر مشخصی نداریم، شما روزی که نیاز به معرفی ضامن داشتید به من اعلام کنید ضامن با شما در شعبه بانک مورد نظر قرار می‌گذارد و باهم به داخل شعبه می‌روید و ضامن‌ها مدارک و اسناد مربوطه را ارائه می‌کنند و پس از استعلام زمانی که بانک معرفی نامه شما را صادر کرد در همان‌جا هزینه ضامن‌ها از شما گرفته می‌شود

خبرنگار: اگر مشکلی از بابت پرداخت اقساط وام به وجود آید و من نتوانم چند قسط را پرداخت بابت ضمانت پرداخت باید سفته به ضامن تحویل دهم؟

بنیامین: در سایت دیوار در این زمینه همه جور معامله‌ای انجام می‌شود، اما رویه ما این است که ضامن با نگاه کردن به سر و وضعیت و تمکن مالی شما تصمیم می‌گیرد که آیا از شما سفته بابت ضمانت پرداخت اقساط دریافت کند یا خیر که اگر ضامن احساس کند ممکن است شما نتوانید اقساط وام خود را پرداخت کنید تا مبلغ ۲۰ میلیون تومان از شما سفته گرفته می‌شود

خبرنگار: مشکل قانونی پیش نمی‌آید؟

بنیامین: خیر همه مراحل به صورت قانونی است و تمام مکاتبات و نامه نگاری‌ها به صورت رسمی انجام می‌شود

در تماس بعدی با شماره‌ای تماس گرفتیم که با عنوان دفتر حقوقی انواع ضمانت نامه جهت معرفی به بانک را به متقاضیان ارائه می‌کرد و با تماس با شماره درج شده در آگهی تلفن گویای این دفتر اعلام کرد که ضامن‌هایی که از سوی این دفتر حقوقی به شما جهت اخذ وام معرفی می‌شوند کارمندهای بازنشسته کار خانه قطعه سازی خودرو هستند که میزان حقوق آن‌ها ۲ میلیون و ۵۰۰ تا ۳ میلیون تومان در ماه است.

اپراتور ادامه داد: پس از معرفی ضامن و انجام کلی مراحل اداری شما کارمزد و حق‌الزحمه هر نفر بصورت توافقی فی مابین تعین و اخذ می‌شود.

در تماس بعدی با دیگر شماره‌های موجود در سایت دیوار مبنی بر معرفی ضامن جهت دریافت وام مسکن اعلام شد که معرفی ضامن کارمند به هر تعداد جهت دریافت وام انجام می‌شود و علت اینکه تاکیید بر معرفی ضامن کارمند از سوی شرکت ما هست به این دلیل است که ۹۰ درصد از ضامن‌هایی که جهت ضمانت در سایت دیوار معرفی می‌شوند کارمند رسمی نیستند.

برخی دیگر اینگونه اعلام کردند که بیشتر شعب بانک مسکن زیر نظر آن‌ها است و اگر از بابت ارائه مدارک در شعبه مورد نظر نیز مشکلی به وجود آمد با پرداخت هزینه‌ای نیز آن مشکلات حل می‌شود..

در این تماس‌ها مشخص شد نامه‌هایی که افراد صادر می‌کنند به نامه رسمی، دولتی، سهامی عام، سهامی خاص و مسئولیت محدود تقسیم‌بندی می‌شود که به عقیده آن‌ها نامه‌های صادره از طرف سهامی خاص و مسئولیت محدود ارزش چندانی ندارد و این شرکت‌ها معتبر معرفی ضامن نامه رسمی و دولتی جهت ارائه به بانک صادر می‌کنند که در همه شعب بانک‌ها مورد پذیرش است..

برخی از آن‌ها تاکید داشتند که به علت محدود بودن نامه‌های رسمی و اداری برخی از افراد اقدام به صدور نامه‌های جعلی رسمی و اداری می‌کنند که با ارائه آن به بانک و استعلام، جعلی بودن آن مشخص می‌شود و برای فرد وام گیرنده منجر به دردسر می‌شود.

این افراد تاکید داشتند کسانی که معرفی نامه‌ها را صادر می‌کنند راه در رو آن را نیز بلد هستند و اگر مشکلی در استعلام آن به وجود بیاید تمام مشکلات متوجه فرد وام گیرنده است.

شرکت‌هایی که ضامن معرفی می‌کنند پس از آنکه متقاضی دریافت وام مدارک خود را برای آن‌ها ارسال کرد ضامن‌ها با فرد متقاضی تماس می‌گیرند و جهت ارائه مدارک در بانک مورد قرار می‌گذارند و نکته قابل توجه این است که اگر اقساط پرداختی وام متقاضی با تاخیر رو به رو شود تا ۳ مرحله کسر از حقوق ضامن انجام نمی‌شود و تنها حساب ضامن مسدود می‌شود.

پس از مسدود شدن حساب ضامن، ضامن با در دست داشتن نامه‌ای که شرکت‌های معرفی ضامن در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد به شورای حل اختلاف مراجعه می‌کند و از فرد متقاضی وام طرح شکایت می‌کند.

یکی دیگر از آگهی معرفی ضامن مربوط به وام جانبازان بود که با تماس با آن‌ها مشخص شد که با معرفی ضامن از سوی آن‌ها وام جانبازی به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان با بازپرداخت ماهانه مبلغ ۵۶۰ هزار تومان انجام می‌شود که هزینه معرفی هر ضامن برای دریافت وام جانبازی ۴ میلیون تومان است.

این تنها گوشه‌ای از تماس‌هایی بود که با آگهی دهندگان معرفی ضامن در سایت دیوار و فضای مجازی گرفته شد و همین تعداد نشان می‌دهد که معرفی ضامن جهت دریافت وام به پاشنه آشیل به متقاضیان دریافت وام تبدیل شده است و سودجویان با استفاده از خلا قانونی موجود در این بخش سودهای کلانی را نصیب خود می‌کنند.

حال با تامل درجمله یکی از آگهی دهندگان مبنی بر وجود راه دررو در هر بخش می‌طلبد مسئولان و ناظران در این بخش اهتمام ویژه‌ای برای جلوگیری از سوء استفاده این دسته از افراد از خود نشان دهند.