ناو آمریکایی یا بلوف ۱۰۰ هزارتنی؟

یک روزنامه آلمانی با اشاره به اعزام ناوگروه آمریکایی به منطقه غرب آسیا و موضع‌گیری آمریکایی‌ها در این زمینه نوشت این اظهارات احتمالا فقط یک گزافه‌گویی و نوعی بلوف است.

روزنامه آلمانی «فرانکفورترآلگماینه» در گزارشی اقدام اخیر آمریکا مبنی بر اعزام ناو گروه جدیدی به خلیج‌فارس و اظهارات «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا را به عنوان نوعی بلوف کلان ارزیابی کرد.

در این گزارش با عنوان «آیا این یک بلوف ۱۰۰ هزار تنی است؟» آمده است، ناوهای هواپیمابر نماد قدرت نظامی آمریکا هستند و زمانی که واشنگتن از آنها استفاده می کند، در دشمنانش رعب و وحشت ایجاد می‌کند اما در این مورد باید گفت که احتمال موفقیت آمریکا ضعیف است.

آمریکا قویترین نیروی نظامی جهان را از لحاظ تجهیزات مدرن و منابع مالی در اختیار دارد که ناوهای هواپیمابر این کشور یکی از نمادهای مهم در این زمینه محسوب می‌شوند. بیش از ۱۱ فروند از این ناوها ۱۰۰ هزار تن وزن  و چندین میلیارد یورو ارزش دارند. بر روی عرشه این ناوها هزاران سرباز، جنگنده‌های مدرن و موشک های کروز و کشتی‌های جنگی، مستقر می‌شوند و به وسیله شماری از ناوها و زیردریایی‌ها حمایت می‌شوند. در یک کلام رویارویی با  چنین ناو‌هایی به معنای خودکشی است.

ویسنده این گزارش، «لورنتس همیکر» سردبیر سیاسی معتقد است که در دید نخست، اظهارات «جان بولتون» مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا هم هدفمند صورت گرفته است. بولتون روز یکشنبه گفت که دولت آمریکا ناو یو. اس. اس آبراهام لینکلن را به منطقه غرب آسیا اعزام می‌کند. وی گفته بود  این اقدام واکنشی به مجموعه‌ای از نشانه‌ها و هشدارهای نگران‌کننده روزافزون از جانب ایران است. ایرانی‌ها پیشتر تهدید کردند که تنگه هرمز را خواهند بست. این نقطه ارتباط خلیج‌فارس با آب‌های آزاد است و حدود یک پنجم از تجارت نفت جهان از این محل صورت می‌گیرد.  اگرچه قابلیت‌های نظامی آمریکا بالاست اما به دو دلیل موضع گیری بولتون زیر سوال می‌رود.

نخست اینکه دولت ترامپ در گذشته هم نشان داده است که وارد هر ماجرایی که لزوما قبلا اعلام شده، نخواهد شد. در آوریل سال ۲۰۱۷، زمانی که بحران کره‌شمالی شدت گرفت، ترامپ گفت که ناو یو. اس. اس کارل وینسونرا به دریای ژاپن اعزام خواهد کرد. در واقع همان‌ زمان وینسون به همراه سه فروند کشتی جنگی و نیروهای نظامی برای شرکت در یک رزمایش راهی  اقیانوس هند شدند که حدود سه هزار و ۵۰۰ مایل دریایی از شبه‌جزیره کره فاصله دارد.  به همین دلیل حضور یک فروند ناو هواپیمابر در نزدیکی مرزهای ایران یک استثناء نیست.

ضمن اینکه نشانه‌های زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد، لینکلن در مسیر معمول خود می‌رود و در قالب ماموریت آمریکایی‌ها در غرب آسیا و شمال آفریقا فعالیت دارد. همچنین در حال حاضر هیچ ناو هواپیمابر دیگری در خلیج‌فارس وجود ندارد. تاثیر انتقال دیگر جنگنده‌ها به منطقه ها همچنان مشخص نیست. علاوه بر این، نیروهای نظامی آمریکا مانند نیروی دریایی این کشور مدت زمان زیادی است که در منطقه حضور دارند و ایجاد تغییرات و جابه جایی روندی عادی است. ظهر روز دوشنبه ناو یو. اس. اس جان. سی. استنیس هم به سمت تنگه جبل‌الطارق به راه افتاد یعنی مسیری کاملا در جهت مخالف یو. اس. اس آبراهام لینکلن.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید بامداد روز دوشنبه در بیانیه‌ای از اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن به منطقه (استقرار) فرماندهی مرکزی آمریکا (غرب آسیا/خاورمیانه) خبر داد و ادعا کرد علت آن «مجموعه‌ای از نشانه‌ها و هشدارهای نگران‌کننده روزافزون» است.

بولتون در این بیانیه تحریک‌آمیز گفت: «ایالات متحده برای جنگ با رژیم ایران تلاش نمی‌کند اما برای هر حمله‌ای، چه از طرف نمایندگانش، چه از طرف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یا از طریق نیروهای متقارن باشد، آماده است».

این بیانیه چندی پس از آن صادر شده که آمریکا در تلاش‌ خود برای کنار زدن دولت قانونی در ونزوئلا که برخی از آن به نام کودتای نافرجام یاد کرده‌اند، ناکام مانده است. برخی کارشناسان این بیانیه بولتون را تلاش بولتون برای نوعی بازسازی اعتبار دانسته‌اند.