تاریخ: 9:39 :: 2019/06/11
حمله شدید زیباکلام به عارف: در این چند سال کدام موضع تأثیرگذار را داشته‌ای؟

زیباکلام گفت: عارف قبل از اینکه مدعی اصلاحات بشود، باید به این سوال اساسی پاسخ بدهد که در این چهارسال چندبار نطق پیش از دستور داشته و در کدام یک از نطق‌هایش از مشکلات مردم سخن گفته است؟

وقتی محمدرضا عارف در انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس شرکت کرد، برخی از اقدام او یک پیام فرامتنی اقتباس کردند؛ اینکه عارف می‌خواست به جریان مقابل بگوید که دیگر ائتلافی در کار نخواهد بود و اصلاح‌طلبان در دوره بعدی با هویت اصلاح‌طلبی وارد انتخابات می‌شوند.

صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی این فرضیه را قبول ندارد و معتقد است که جریان اصلاحات فاقد راهبرد مشخص است. او درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «اساسا جریان اصلاحات هیچ استراتژی خاصی برای آینده سیاسی خود و کشور در اختیار ندارد و رهبریت آن نیز چنین امری را تبیین نمی‌کند. به‌هیچ وجه از جریان اصلاحات هیچ صدایی شنیده نمی‌شود که اکنون چه باید کرد؟ شخصیت‌ها و احزاب اصلاح‌طلب مشخص نمی‌کنند که در انتخابات آینده قرار است چه سیاستی را اتخاذ کنند. اگر از شخصیت‌های اصلاح‌طلب مانند آقایان خاتمی، حجاریان، موسوی‌لاری، محمدرضا خاتمی و… بپرسید که برنامه‌تان برای پیشبرد اصلاحات چیست و برای انتخابات مجلس چه رویکردی دارید جز حرف‌هایی کلی چیزی تحویلتان نمی‌دهند و هیچ دستورالعملی ندارند. من در فروردین امسال در نامه‌ای نوشتم که اصلاحات در یک بحران عمیق به‌سر می‌برد».

او ادامه داد: «باور کنید که اگر از نسل‌های جوان دانشگاهی پرسیده شود که تفاوت فکری یک اصلاح‌‌طلب با یک اصولگرا چیست، واقعا نمی‌داند و این تقصیر آن دانشجو نیست بلکه تقصی رهبر اصلاحات است که توانایی تبیین اهداف اصلاحات را ندارد یا نمی‌خواهد تبیین کند. رهبری ناکارآمد اصلاحات سرمایه اجتماعی عظیمی را بر باد داده است و هیچ نقشه راهی ندارد. تکلیف اصلاح‌طلبان با خودشان مشخص نیست به نحوی که ممکن است امروز بگویند با پرچم اصلاح‌طلبی وارد انتخابات می‌شویم و فردا بگویند نه ائتلاف می‌کنیم. نخستین مشکل این است که هیچ مطالبه استراتژیکی در میان نیست و مشکل بعدی این است که صدای واحدی از این جریان به گوش نمی‌رسد و هریک از اینها یک حرفی برای خود می‌زنند. من بارها گفته‌ام که بزرگ‌ترین دشمن اصلاحات اصولگرایان، قوه قضاییه و حتی شورای نگهبان نیست بلکه مهم‌ترین دشمن این جریان بی‌برنامگی اصلاح‌طلبان است».

زیباکلام در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان نامزدشدن عارف در انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس را نشانی از عدم ائتلاف جریان اصلاحات با اصولگرایان معتدل دانست، گفت: «عارف قبل از اینکه مدعی اصلاحات بشود، باید به این سوال اساسی پاسخ بدهد که در این چهارسال چندبار نطق پیش از دستور داشته و در کدام یک از نطق‌هایش از مشکلات مردم سخن گفته است؟ عارف کدام موضع تأثیرگذار را داشته که بتوانیم بگوییم او واقعا لیدر اصلاحات است؟ این طور نیست که یک‌فرد خود را لیدر معرفی کند اما هیچ‌کاری انجام ندهد».