تاریخ: 10:09 :: 2019/03/06
تاریخ انقضای رئیس‌جمهور پیر

مردم الجزایر روز جمعه در یک راهپیمایی استثنایی به خیابان آمدند تا بگویند پس از 20 سال حکومت بوتفلیقه،‌ شایسته یک رئیس‌جمهور جوان هستند.

تظاهرات گسترده روز جمعه در الجزایر را تاریخ چند دهه اخیرِ این کشور به خود ندیده بود. در برخی نقاط نیروهای امنیتی از گاز اشک‌آور استفاده کردند اما در کل تجمعات به صورت مسالمت‌آمیز پیش رفت تا تاریخ انقضای آقای رئیس‌جمهور را فریاد بزند.

عبدالعزیز بوتفلیقه که بیش از ۸۱ سال سن دارد، در سال ۱۹۹۹ رئیس‌جمهور الجزایر شد و پرونده شکاف داخلی که منجر به قتل‌عام اسلام‌گرایان در این کشور شده بود را با یک همه‌پرسی بست. اما اکنون و بعد از ۲۰ سال، بیانیه اعلام نامزدی وی در انتخابات ۱۸ آوریل ۲۰۱۹ میلادی خشم مردم را برافروخته است. او که از سال ۲۰۱۳ میلادی بر اثر سکته مغزی با صندلی چرخدار حرکت می‌کند، این روزها آن قدر دچار ضعف جسمی است که کمتر در انظار عمومی ظاهر می‌شود و به نظر می‌رسد کارها را به چند ارتشی و سیاستمدار سپرده است.

جبهه ملی آزادیبخش نتوانسته یا بر اثر نفوذ بوتفلیقه نخواسته که یک نامزد جوان را برای انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی کند. این جبهه که از سال‌های مبارزه برای استقلال الجزایر تشکیل شده است، در تمام این شش دهه به عنوان حزب حاکم فعالیت کرده، به جز دوران هواری بومدین که با کودتای نظامیِ آرام بر سر کار آمد و ۱۳ سال (تا ۱۹۷۸) بر سر کار بود. یک بار نیز حزب انقلاب سوسیالیست به پیروزی رسید اما رئیس‌جمهور پیروز تنها پس از چند ماه ترور شد!

جبهه آزادیبخش حالا با این رئیس‌جمهورِ پیر بیشتر به جبهه گرفتاری شبیه شده است. برخی از تظاهرکنندگان در روز جمعه فریاد می‌زدند «جمهوری سلطنت نیست» و «دور پنجم نه». یکی از آنها که خود ۵۴ سال سن دارد، به خبرنگار سی‌ان‌ان گفته است «چرا می‌خواهند رئیس‌جمهور مریضی را بر ما تحمیل کنند که حتی نمی‌تواند برای مردم سخنرانی کند؟»

 

مردم الجزایر پس از استقلال با شرایط امنیتی دشواری دست و پنجه نرم کرده‌اند و معمولاً انتخابات‌هایی با یک نامزد داشته‌اند. عبدالعزیز بوتفلیقه نیز از این قاعده مستثنی نیست و دائماً در ادوار انتخاباتی گذشته بالای ۸۰% رأی می‌آورد!

به نظر می‌رسد در صورتی که بوتفلیقه از پیگیری دور پنجم ریاست‌جمهوری‌اش امتناع نورزد، این کشور به تدریج شاهد ناآرامی‌های بیشتر و احتمالاً یک کودتای آرام دیگر با هماهنگی اطرافیان رئیس‌جمهور خواهد شد.