تاریخ: 13:07 :: 2019/06/15
بازتاب دیدار نخست‌وزیر ژاپن با رهبر معظم انقلاب

بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار نخست‌وزیر ژاپن، بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی و رسانه‌های جهان داشت.

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن پنج شنبه هفته گذشته با رهبر معظم انقلاب دیدار کرد. بیانات مقام معظم رهبری در این دیدار بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی و رسانه‌های خارجی داشت.
به نقل از کیودو، «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن پس‌از دیدار با حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی، به خبرنگار همراهش گفت: توانستم رهبر عالیقدر ایران را چهره به چهره ببینم و باور‌های ایشان درمورد صلح را بشنوم. آن‌ها (باور‌های ایشان) قدم اصلی و روبه جلو برای تضمین صلح و ثبات در این منطقه است.
غرور ایرانیان
یک کاربر ژاپنی در توئیتر در واکنش به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار نخست‌وزیر ژاپن نوشت: «برای ایشان احترام قائلم، ایران غروری دارد که ما در ژاپن باخته‌ایم. رهبر قدرتمند ایران، حسرت برانگیز (رشک برانگیز) است».
یکی از فعالین رسانه‌ای در واکنش به این توئیت کاربر ژاپنی نوشت: «سفر شینزو آبه به تهران، با پیغامی فریبکارانه از ترامپ که مورد بی‌اعتنایی رهبر عالی ایران قرار گرفت، این تاثیر مهم را داشت که بخش مهمی از جمعیت ۱۲۶ میلیون نفری ژاپن را با یک رهبر مقتدر و نفوذ ناپذیر در مقابل آمریکا آشنا کرد… آن‌ها صاحب یک امپراتوری قدرتمند بودند. اما هفت دهه است از آمریکا توهین و تحقیر می‌بینند؛ از ایجاد پایگاه نظامی و تحمیل کاپیتولاسیون، تا تعرض به زنان ژاپنی توسط نظامیان آمریکا و ممانعت از داشتن برنامه نظامی و دیپلماسی و تجارت خارجی مستقل».
این فعال رسانه‌ای در ادامه نوشت: «تاثیر انگیزشی و رشک برانگیز برخورد مقتدای حکیم و قدرتمند ایران، البته قطعا منحصر در مردم ژاپن نخواهد ماند. ملت‌های بسیاری، از آمریکا تحقیر دیده‌اند. این قدرت «نفوذ نرم» انقلاب اسلامی است».
حسادت ژاپنی‌ها به ایرانیان
یکی دیگر از فعالین رسانه‌ای نیز در مطلبی نوشت: «درست است تولید ناخالص ملی ژاپن ده برابر ایران است، اما مطمئنم ژاپنی‌های بسیاری امروز حسرت ایرانیان را خوردند. ژاپنی که بعد از هفتاد و پنج سال هنوز در‌اشغال رسمی بیست و سه پایگاه نظامی آمریکا و پنجاه هزار سرباز و پرسنل آمریکایی است… مطمئنم ژاپنی‌های بسیاری امروز حسرت خوردند. مطمئنم آرزو داشتند رهبر آن‌ها هم جای پادویی و پیام رسانی برای آمریکا، می‌توانست صدای استقلال ملتش بشود و می‌توانست ترامپ را اینگونه صریح تحقیر کند».
این فعال رسانه‌ای در ادامه نوشت: «مطمئنم ژاپنی‌های بسیاری آرزو داشتند رهبر آن‌ها هم اگر نمیتوانست آمریکا را از منطقه شان اخراج کند، حداقل از داخل خاک خودشان بیرون کند. مطمئنم ژاپنی‌های بسیاری امروز آرزو کردند مثل ایرانی‌ها به استقلال و عزت و شجاعت برسند».
رسانه‌ای شدن صوت و تصویر
فواد ایزدی، کارشناس مسائل بین‌الملل با‌اشاره به سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران و دیدار او با رهبر معظم انقلاب گفت: اتفاق جالبی که در دیدار رهبر انقلاب با شینزوآبه رخ داد رسانه‌ای شدن صوت و تصویر سخنان رهبری بود، در واقع با رسانه‌ای شدن این دیدار، تکلیف مذاکره مجدد با آمریکا مشخص شد. ایزدی افزود: وقتی رسانه‌های خارجی مشاهده می‌کنند که سخنان رهبری در جلسه خصوصی با نخست‌وزیر ژاپن هیچ تفاوتی با سخنرانی‌های عمومی ایشان ندارد، این مسئله نشان می‌دهد نظر سران کشورمان درباره مذاکره با آمریکا یکی است و این مسئله افرادی را که در آمریکا معقتد بودند ایران آمادگی دادن امتیاز بیشتر را دارد منتها باید فشار‌ها را بیشتر کرد تا او مجاب به دادن امتیاز شود، با چالش جدی روبرو کرده است.
یکی از فعالین فضای مجازی نیز با‌اشاره به این موضوع نوشت: «برخلاف همه دیدار‌های رهبری با مهمانان خارجی، فیلم پاسخ رهبری به پیشنهاد نخست‌وزیر ژاپن منتشر شد تا کسی نگوید ایران پشت در‌های بسته دنبال مذاکره با آمریکاست».
همچنین یکی از فعالین رسانه‌ای با‌اشاره به پخش فیلم بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار نخست‌وزیر ژاپن نوشت: «رهبری پاسخ‌های خود به ترامپ را علنا فرمودند: تا همگان بدانند کسی که ظاهرا ندای جنگ سر داده و مانور قاطعیت می‌دهد، پس پرده در حال التماس برای مذاکره است. منتها نکته این است که التماس کافی نیست. کار‌های خیلی بیشتری باید انجام بدهند و هزینه کار‌هایی که کرده‌اند را هم باید بدهند».
یکی دیگر از فعالین رسانه‌ای نیز در مطلبی نوشت: «پخش فیلم بیانات رهبری در دیدار یک رئیس‌دولت برای اولین بار، پاتکی به آمریکا بود که می‌خواست با نمایش مذاکره افکار عمومی را در جهت ایجاد حقانیت برای خود مهندسی کند. برد رسانه‌ای فیلم‌ها جلوی تحریف را گرفت. منطق عقلانی ایران روشن شد:نه ترامپ، نه رفتار آمریکا دلیلی برای مذاکره باقی نمی‌گذارد».
تفاوت «آقا» با دیگران
یکی از فعالین فضای مجازی در واکنش به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار نخست‌وزیر ژاپن نوشت: «آبه: آمریکا قصد تغییر رژیم ایران را ندارد. آقا: دروغ می‌گوید البته اگر هم می‌خواست، نمی‌توانست آبه:آمریکا می‌خواهد ایران سلاح هسته‌ای نداشته باشد. آقا: نمی‌سازیم، اما اگر می‌خواستیم آمریکا کاری نمی‌توانست بکند. اینه تفاوت «آقا» با دیگران. ولذا فرمود: من دیپلمات نیستم، من انقلابی‌ام».
تیر خلاص به نقشه فریبکارانه
یکی از فعالین رسانه‌ای با اشاره به دیدار نخست‌وزیر ژاپن با رهبر معظم انقلاب نوشت: «شینزو آبه اذعان کرد «آمریکایی‌ها همواره می‌خواهند طرز فکر و عقاید خود را به دیگر کشور‌ها تحمیل کنند». تمام! آبه در تهران، تیر خلاص را به نقشه فریبکارانه دولت ترامپ زد. بعد از چهل سال، نخست‌وزیر ژاپن به ایران سفر کرد، اما به جای آنکه نقشه واشنگتن را پیش ببرد، به عنوان رئیس‌دولتی که ۷۴ سال است در اردوگاه دوستان و زیر دستان آمریکا قرار گرفته، شهادت داد آمریکا فقط دنبال تحمیل است نه تعامل دو جانبه و توافق. آقای آبه متشکریم!»
همچنین «فیصل الدویسان» عضو سابق پارلمان کویت در توئیتی نوشت: «دیروز عبیدالله به امام حسین (ع) در کربلا نامه نوشت و به عمرسعد داد تا امام جوابش را بدهد و امام (ع) فرمود: جوابی نمی‌دهم؛ و حالا تاریخ تکرار می‌شود. [آیت الله]خامنه‌ای: جوابی به او نمی‌دهم».
دیداری دوستانه
«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه دیدار «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن با رهبر معظم انقلاب اسلامی را «مثمر ثمر، دوستانه و مفید» توصیف کرد.
ظریف با به‌اشتراک‌گذاری تصاویری از دیدار آبه با مقام معظم رهبری، توضیح داد که گفتگو‌ها در این دیدار، «مبسوط، دوستانه و مفید» بود.
وزیر خارجه ایران در پایان با انتقاد از رویکرد آمریکا در قبال ایران و توافق هسته‌ای افزود: دلیل تنش‌ها (در منطقه) مشخص است؛ نقض برجام توسط آمریکا و اعمال جنگ اقتصادی بر مردم ایران.
فضایی گرم
«تاکشی اوسوگا» سخنگوی وزارت خارجه ژاپن بعدازظهر پنجشنبه- ۲۳ خرداد- در جمع خبرنگاران در تهران، با اشاره به دیدار «شینزو آبه» نخست‌وزیر این کشور با رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت که این دیدار در فضایی گرم برگزار شد و نخست‌وزیر ژاپن از دیدار با رهبری ایران که ۵۰ دقیقه به طول انجامید، ابراز خرسندی کرد.
ژست مضحک ترامپ
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا پنج‌شنبه هفته گذشته در واکنش به سفر «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن به تهران، گفت: به نظر می‌رسد که هنوز برای توافق زود است و نه تهران و نه واشنگتن آماده چنین توافقی نیستند.
ترامپ در توییتر نوشت: «از اینکه نخست‌وزیر «آبه» برای ملاقات با آیت‌الله خامنه‌ای به تهران رفت متشکرم، اما شخصا احساس می‌کنم که هنوز حتی برای فکر کردن به یک توافق، زود است».
وی افزود: «نه آن‌ها آماده‌اند، و نه ما».
رهبر معظم انقلاب در دیدار نخست‌وزیر ژاپن فرموده بودند که «جمهوری اسلامی ایران هیچ اعتمادی به آمریکا ندارد و تجربه تلخ مذاکرات قبلی با آمریکا در چارچوب برجام را به هیچ وجه تکرار نخواهد کرد، زیرا هیچ ملت آزاده و عاقلی مذاکره تحت فشار را نمی‌پذیرد». ترامپ با ژستی مضحک مدعی شده است که «هنوز برای توافق زود است و نه تهران و نه واشنگتن آماده چنین توافقی نیستند». این در حالی است که وی چهارشنبه هفته گذشته گفته بود که اگر کشورش بتواند با ایران کنار بیاید، «عالی» است.
«کیودونیوز» در خبری نوشت: نخست‌وزیر ژاپن روز جمعه در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور آمریکا وی را از نتایج گفتگو‌های خود در ایران مطلع کرد.