تاریخ: 11:39 :: 2019/04/28
محمد جواد ظریف: منتظر پاسخ آمریکایی ها هستم

وزیر خارجه ایران گفت: به پیشنهاد آمریکا مبنی بر تعامل پاسخ داده و اکنون منتظر واکنش طرف آمریکایی هستیم.

 

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران، در مصاحبه با خبرگزاری «سی‎بی‌‌اس» در پاسخ به سوالی مبنی بر طرح ایده تبادل زندانی میان ایران-آمریکا گفت: خوب، ما قبلاً این کار را کرده‎ایم و این امکان مهیا شد که برخی ایرانیانی که در زندان‌های آمریکا یا تحت آزادی مشروط در این کشور بودند را آزاد کنیم. ما آنها را از این شرایط رها کردیم و بعد برخی ایرانی-آمریکایی‌هایی که در ایران زندانی بودند؛ آزاد شدند. فکر می‌کنم که می‌‌شود باز هم این کار را انجام داد. دولت قبلی آمریکا سعی به مشارکت در این طرح داشت حال آنکه دولت فعلی هم در اوایل چنین تمایلی از خود نشان می‌داد. ایران در ماه میلادی سپتامبر از اعلام آمادگی خود در این باره خبر داد و ما (اکنون هم) آماده‎ایم.

 

ظریف در پاسخ به این سوال که آیا ایران در ماه سپتامبر گذشته برای آغاز مذاکره (در این باب) به دولت ترامپ پیشنهاد داده است، تاکید کرد: ما پاسخ دادیم (و نه پیشنهاد) – ما به پیشنهادی که پیشتر طرف آمریکایی برای تعامل ارائه داده بود پاسخ دادیم و اکنون نیز منتظر یک پاسخ (واکنش) هستیم.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به این سوال که ایران خواستار آزادی چه افرادی است، گفت: شماری از ایرانیان به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا در زندان‌های این کشور به سر می‌برند. شماری از ایرانی هستند که در دیگر نقاط جهان زندانی هستند.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران در این باره فهرستی به آمریکا ارائه داده است، نیز گفت: آنها می‌‌دانند. این موضوع جدیدی نیست و تداوم مبادله قبلی است.

ظریف در پاسخ به این سوال که چرا ایران برای نشان دادن عزم خود در این موضوع، ۵ آمریکایی که در حال حاضر در این کشور زندانی هستند را آزاد نمی‌کند نیز پاسخ داد: این ما نیستیم که باید جدیت خود را نشان دهیم چراکه قبلاً با اجرای توافق هسته‎ای این کار را انجام داده‌ایم. اکنون نوبت آمریکا است که جدیت خود را نشان دهد.