شوک جدید ظریف به آمریکا : طرح ایران و روسیه درباره امنیت خلیج فارس همگرا است

وزیر خارجه ایران گفته که تهران و مسکو در خصوص برقراری امنیت در خلیج فارس اتفاق نظر دارند.

«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران گفته که میان طرح دو کشور ایران و روسیه برای برقراری امنیت در خلیج فارس همگرایی وجود دارد.
به نوشته المانیتور، ظریف روز دوشنبه در جمع خبرنگاران و کارشناسان مسائل روسیه در سفارت ایران در مسکو مطرح کرده گفته که بین طرح‌های ایران و روسیه در این زمینه نوعی «همگرایی بنیادی» وجود دارد.
ظریف گفت: «هر دو طرح، مستلزم همکاری همه دولت‌های منطقه‌ است، نه مستلزم درگیری آنها. این مبنای مستحکمی برای همکاری میان روسیه و ایران است.»
وی اضافه کرد: «ممکن است هنگام بحث بر سر جزئیات اختلاف‌هایی میان دیدگاه‌های ما و روسیه وجود داشته باشد، اما مهم این است که گرایشمان به سوی همکاری است.»
ظریف درباره مسائل مربوط به سوریه هم اظهار نظر کرده است.
به نوشته المانیتور در مسکو گمانه‌زنی‌هایی مطرح است مبنی بر اینکه ترکیه و آمریکا در حال رایزنی‌هایی با هدف ایجاد تغییراتی در کمیته تدوین قانون اساسی سوریه به نفع خودشان هستند.
ظریف در پاسخ به این سوال که آیا ایران در خصوص این موضوع نگرانی ندارد گفته فاصله گرفتن از «خوش‌نیتی آستانه» برای ترکیه یک خطای راهبردی خواهد بود.
وی گفت: «ایران، روسیه و ترکیه اختلاف‌های روشنی در خصوص سوریه دارند. اما ما یک تفاهم مشترک هم داریم، یعنی هدف مشترکی که کمک کرد آستانه به موفق‌ترین چارچوب در خصوص سوریه تبدیل شود.»
ظریف اضافه کرد: «ما می‌خواهیم درگیری‌ها به اتمام برسند. می‌خواهیم گروه‌های جدایی‌طلب که تمامیت ارضی سوریه را تهدید می‌کنند، منحل شوند.»
وزیر خارجه ایران در ادامه گفت: «آمریکایی‌ها هدف متفاوتی در سوریه دارند. آنها از روز اول به دنبال سرنگون کردن حکومت سوریه بودند و هنوز هم همین هدف را دنبال می‌کنند. اگر ترکیه دنبال این باشد که منافعش را از طریق گفت‌وگو با آمریکایی‌ها پیش ببرد، به نظر ما این بهترین گزینه نیست. اگر بخواهیم کاملاً صادق باشیم، هدف آمریکا مبارزه با ایران در سوریه است نه تأمین امنیت برای سوریه.»